actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th February 2010, 22:44
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Blijven we groeien?

Blijven we groeien?

Honderd jaar geleden waren de Belgen tien tot vijftien centimeter kleiner dan vandaag. Blijven we groeien?

De afgelopen tien jaar zijn de Vlaamse jongens gemiddeld anderhalve centimeter groter geworden, de meisjes zijn 1,1 centimeter "gegroeid". Ook het "normale" gewicht is verschoven. Elke tien jaar worden de jongens 1,2 kg zwaarder, de meisjes 0,9 kg.

"Dat fenomeen wijst op een globale verbetering van de levensomstandigheden", zegt Martine Vercauteren van de Université Libre de Bruxelles, die samen met Roland Hauspie van de Vrije Universiteit Brussel het fenomeen heeft onderzocht. "Tussen 1955 en 1985 nam het verbruik van vlees, en dus van eiwitten, toe van 55 naar 100 kilogram per persoon per jaar."

Vetten en vervuiling
Als onze levensomstandigheden blijven verbeteren, zijn we dan over tweehonderd jaar bijna allemaal twee meter? Vercauteren denkt van niet. "Wij lopen op twee benen, en dat beperkt onze ontwikkeling. Bovendien verbetert onze voeding niet meer – we eten te veel vetten en suikers – en we mogen ook de rol van de vervuiling niet onderschatten. Zware metalen vertragen de groei."

Alleen in Nederland blijft de gemiddelde lengte stijgen, wat volgens sommige experts te danken is aan de consumptie van melk en dus van calcium.

Bron: Eos-magazine
Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...we-groeien.aspx

Mening:
Dat we groeien wijst op een betere leefomgeving. Dit is een positief aspect. Meestal krijgen we maar te horen dat we de wereld aan het vernietigen zijn, of dat we te veel vetten eten. Dat we zoveel goede producten eten, is dus goed. Wij worden gezonder en dat kan je letterlijk aan ons zien. Ookal eten we meer en meer vetten en vervuilen we de wereld (wat onze groei zou vertragen), we blijven groeien. Zouden we misschien wel 2m kunnen worden als we niet meer zouden vervuilen en minder vetten en suikers zouden eten? Een andere belangrijke vraag is of het wel goed is als we zoveel groeien? Want er zijn een aantal beroepen waar men niet groter mag zijn dan een bepaalde lengte.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th March 2010, 22:00
Gitte Leenaerts Gitte Leenaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Loenhout
Posts: 112
Geweldig! We blijven groeien, er is dus nog hoop! Ik moet wel toegeven, dat ik mijn wenkrauwen even fronste toen ik het artikel las. We worden groter, terwijl we slechter eten, in een ongezond leefmilieu leven,... Of hebben deze dingen geen effect op onze groei? Ik zocht het even op en kwam tot het volgende:
Elke ouder wil dat zijn kind goed groeit, groeien is een teken van gezondheid. Slechte gezondheid betekent slechte groei. Lengtegroei wordt door vele zaken beďnvloed, belangrijkste zaken die de groei in positieve zin beďnvloeden zijn: de afwezigheid van (infectie)ziekten en de aanwezigheid van een gezonde voeding. Belangrijkste negatieve invloeden op de groei zijn: ziekte, onvolwaardige voeding, gebrek aan aandacht, verwaarlozing en mishandeling, verkeerde houding, verkeerde en/of beperkte motoriek (beweging). De groei van een gezond persoon is moeilijk negatief te beďnvloeden. Het is opvallend dat de lengtegroei ondanks alle mogelijke invloeden toch bij de meeste kinderen een zelfde patroon laat zien.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th March 2010, 16:08
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Blijven we groeien?

Dat de mens steeds groter wordt vind ik niet bepaald leuk of vervelend. Dat onze levensstandaard beter is, is natuurlijk wel zeer aangenaam. Gezond eten en leven, daar hebben vele generaties naar gestreefd en het is hen gelukt. Dat onze luchtvervuiling ons vergiftigd is natuurlijk heel dramatisch.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.