actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2016, 10:24
Alina.D*ms Alina.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 79
De Wever pleit voor meer agenten met allochtone achtergrond: 'De korpscultuur moet ve

De Wever pleit voor meer agenten met allochtone achtergrond: 'De korpscultuur moet veranderen'

De Antwerpse burgemeester Bart De Wever start een rekruteringscampagne om meer Antwerpse jongeren warm te maken voor een job bij de politie. Dat zei hij woensdagochtend op Radio 1. Door de grote diversiteit in de Antwerpse scholen zullen op die manier meer mensen van allochtone origine een plaats vinden in het korps.

De Antwerpse politie werd de afgelopen maanden geplaagd door een reeks racistische incidenten. Deel van het probleem is het feit dat het korps te ‘wit’ is, slechts 7 procent van de agenten heeft een allochtone achtergrond. Het aantal agenten met een Noord-Afrikaanse of Turkse herkomst bedraagt zelfs maar 2 procent.

Het plan

‘We hebben eindelijk toestemming gekregen van Binnenlandse Zaken om onze eigen agenten te gaan rekruteren”, zei De Wever woensdag. ‘Ik ga op alle Antwerpse scholen een campagne starten om jongeren te overtuigen voor de politie te kiezen.’

Omdat 45 procent van de Antwerpse bevolking een allochtone achtergrond heeft, zal de diversiteit snel doordringen in het korps, denkt de burgemeester. ‘We hebben altijd het probleem gehad dat mensen voor het politie-examen naar Brussel moesten en we merkten dat daar zeer weinig mensen met allochtone achtergrond tot het beroep werden toegelaten.’

Binnen het korps start ook een diversiteitsbeleid, met onder meer toolkits voor leidinggevenden. ‘De grote meerderheid van de agenten is niet racistisch, maar laat de collega’s wel begaan. Dat is een korpscultuur die moet veranderen (...) We gaan een campagne voeren in het korps om haatmisdrijven serieus te nemen’, besloot De Wever.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160511_02283620

Eigen mening:
Ik vind het een goed idee om het politiekorps aan te vullen met meer 'kleur', jongeren met een allochtone achtergrond. Ik ben dan ook verbaasd dat er voor de moment in 2016 maar 7% in het politiekorps is met allochtone achtergrond. Terwijl er 45 procent van de Antwerpse bevolking een allochtone achtergrond heeft. Ik vind het dus ook geen moment te laat om in te grijpen. Ik ben blij dat Bart De Wever een campagne start in de Antwerpse scholen. Alleen lijkt het, dat hij nu allochtone jongeren wil aantrekken gewoon omdat de Antwerpse politie werd geplaagd door een reeks racistische incidenten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.