actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2013, 14:36
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
Zijn (sommige) GAS-boetes onwettig?

Zijn (sommige) GAS-boetes onwettig?

Professor Bernard Tilleman, decaan van de Leuvense rechtsfaculteit, reageert in het studentenblad Veto scherp op de invulling van de GAS-wetgeving. Hij stelt zich onder meer vragen bij de wettelijkheid van een aantal van de gemeentelijke administratieve boetes. Samen met de faculteitskring VRG wil hij nagaan wat hij met de rechtsfaculteit kan ondernemen tegen de excessen en wat een gepaster wettelijk kader zou kunnen zijn.
‘Bepaalde GAS-boetes die uitgedacht werden op lokaal niveau zijn onwettig, omdat ze ingaan tegen grondrechten, zoals bijvoorbeeld het verbod in Dendermonde om met meer dan tien personen op stap te gaan’, aldus Tilleman. Meer algemeen vindt hij dat het GAS-instrument zijn efficiëntie verliest door het actuele overmatig gebruik. ‘Sommige GAS-boetes zijn meer een reflectie van maatschappelijke intolerantie dan van noodzaak.’ De verschillende invulling per gemeente leidt ook tot zeer grote onvoorspelbaarheid van de regelgeving.

Aanleiding voor de uitspraken van Tilleman is een petitie van Comac Leuven, de jongerenorganisatie van de PVDA, die in de Leuvense rechtsfaculteit meer dan 1.000 handtekeningen verzamelde tegen de GAS-boetes. Het initiatief zal in andere faculteiten worden herhaald. Comac, dat voorstander is van een afschaffing van de GAS-wet en het zoeken naar oplossingen voor de problemen die aan de basis liggen van kleine criminaliteit, wil na afloop met alle handtekeningen naar het stadsbestuur stappen.

Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20131104_00822813, 4/11/2013

Mening: Zelf vind ik dit een zeer goed initiatief. In het begin was ik al geen voorstander voor de GAS-boetes, maar ik heb ze aanvaard. Toch vind ik dat er een heel pak zijn die overdreven zijn. Mogen we nog wel zijn wie we zijn? Als we al niet met meer dan 10 personen mogen weg gaan, naar waar gaat onze maatschappij dan naartoe? Dat er GAS-boetes zijn gekomen, daar kan ik nog mee leven. Dat het concept word misbruikt vind ik enorm spijtig. Ik vind dus de uitspraak van Tilleman terecht. Zelf vond ik het ook een mooi initiatief van Comac.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.