actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2016, 16:41
Justin.K*och Justin.K*och is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Schilde
Posts: 46
Privéagenten nemen taken van politie over

De regering geeft private agenten meer taken. Ze mogen binnenkort in bepaalde gevallen zelfs wapens dragen.

De regering heeft de wet op de private veiligheid hervormd. Door meer taken toe te kennen aan agenten van privébedrijven, wil de regering de politiediensten ontlasten. 'Een besparing op het politionele werk is het niet, wel wordt de veiligheid verhoogd', zegt minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA). 'Met dezelfde politie-inzet zullen we nu meer kunnen doen.'

De taken van de private bewakingsfirma's worden aanzienlijk uitgebreid. Ze zullen mensen mogen controleren op het bezit van wapens, explosieven en gevaarlijke voorwerpen. Ook zullen ze op niet-publieke plaatsen lichte fouilles mogen uitvoeren. Ze zullen ook mobiele camera's en drones mogen gebruiken en veiligheidszones bewaken. Daarnaast mogen privébewakingsdiensten binnenkortook gevangenen van en naar de gevangenis vervoeren. De politieagenten blijven wel verantwoordelijk voor de bewaking van de gedetineerden.
Wapens

Voor sommige opdrachten, zoals op militaire domeinen en enkele ambassades waar de regering goedkeuring voor moet geven, zullen bewakingsagenten ook wapens kunnen dragen. Nieuw is ook dat gemeenteraden nu de bevoegdheid krijgen om tijdelijk bewakingsagenten in te zetten om een bepaald deel van de publieke ruimte, zoals een winkelstraat, te beveiligen.

Daarnaast worden de voorwaarden voor de job aangepast. Wie een correctionele veroordeling op zijn conto heeft - inbreuken op wegcode uitgezonderd - maakt geen kans om bewakingsagent te worden.
Staatsveiligheid

Militairen en politieagenten zullen het makkelijker hebben om over te schakelen naar een job als privéagent. De zogenaamde afkoelingsperiode voor militairen en politieagenten, die nu nog op vijf jaar ligt, wordt namelijk geschrapt. Enkel agenten van de Staatveiligheid, zullen nog drie jaar moeten wachten vooraleer ze zich kunnen melden bij een private bewakingsfirma. Voor stagiairs wordt eveneens het wettelijke kader verbeterd. Zij zullen een tijdelijke bewakerskaart kunnen krijgen.

Uiteraard blijven enkele taken wel een exclusieve bevoegdheid van de overheid. Arrestaties van personen of interpretaties van camerabeelden blijven bijvoorbeeld het monopolie van de politie.

26/11/2016 14:51
http://www.tijd.be/politiek_economi...835715-3136.art

Dit is voornamelijk goed nieuws. Ik kan er volledig inkomen dat dit geen besparingsactie is en dat men alleen beoogt hiermee de veiligheid te verhogen. Daarnaast stelt het me ook gerust dat mensen met een eerdere veroordeling geen bewakingsagent kunnen worden. Wat ik wel een beetje verontrustend vind is dat er 'lichte fouilles' uitgevoerd mogen worden op niet-publieke plaatsen. Wat houdt dit juist in? Wat zijn niet-publieke plaatsen? Ik zou verontwaardigd zijn wanneer een dergelijk privéagent beslist mij te fouilleren wanneer ik alleen ben. In hoeverre mag je iemand fouilleren? In dit geval is er ook niemand die zou kunnen getuigen van deze gebeurtenissen wanneer één van jouw grenzen overschreden wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.