actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th April 2012, 10:55
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Klasse lanceert woordenboek met pictogrammen

Klasse lanceert woordenboek met pictogrammen

Met een pictogrammenwoordenboekje beoogt Klasse de communicatie tussen ouders en leraars laagdrempeliger te maken. In het boekje, dat bij het aprilnummer van Klasse voor Leraren verspreid wordt, staan 25 basisboodschappen met pictogrammen en de vertaling ervan in negen talen. Er is ook een boekje voor de ouders.

Een apart pictogram en negen vertalingen voor boodschappen zoals "we gaan op uitstap", "brief invullen" en "handtekening zetten" kan volgens Klasse helpen bij de basiscommunicatie met ouders.

Daarnaast wil Klasse de scholen bewustmaken van het belang van laagdrempelige en heldere communicatie. "Het boekje helpt laaggeschoolde en anderstalige ouders meer en beter te betrekken bij het onderwijs van hun kind, en het helpt ouders om basisboodschappen in het Nederlands te oefenen", schrijft Klasse dinsdag in een persbericht.

Behalve een boekje voor leraars is er ook eentje voor ouders, dat gedownload kan worden op deze link:
http://www.klasse.be/leraren/15725/...hool-en-ouders/

Het boekje past in andere initiatieven van het ministerie van Onderwijs om kansengroepen beter te bereiken.

Bron: GVA 04/04/2012
Mening:
Een interessant initiatief dat mijn volle medewerking krijgt. Het is immers zeer belangrijk dat ouders op de hoogte zijn van het reilen en zeilen op school. Wanneer de ouders anderstalig zijn, lijken zulke pictogrammen voor mij de ideale oplossing om de ouders toch op de hoogte te houden. Ik vind het een goed idee omwille van de achterliggende gedachte. Verkeersborden zijn ook universeel en uit een afbeelding kan men makkelijk het probleem achterhalen. Leerlingen met anderstalige ouders kunnen hun ouders nu ook minder “wijsmaken” waardoor de ouders een beter beeld krijgen van hun kind op school.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th April 2012, 11:13
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Dit is inderdaad mooi gezien!

Op deze manier worden er meerdere personen, die anderstalig zijn bijvoorbeeld, gestimuleerd om toch nog te leren. Het is ook aangenaam voor hen om te weten wat hun kind bedoelt. Communicatie zal zo beter verlopen met de school, maar ook voor het kind is het fijn omdat hun ouders zo meer betrokken zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th April 2012, 13:48
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Een prima initiatief, dat de frustratie bij laaggeschoolde ouders zal verkleinen en duidelijke communicatie mogelijk maakt. Zo weten ouders bijvoorbeeld direct dat hun kind op uitstap gaat, zonder dat ze daarvoor een brief zes keer moeten lezen alvorens ze die begrijpen. Net als Stef denk ik dat ouders op deze manier meer betrokken worden bij het schoolgebeuren en ze beter op de hoogte zullen zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th April 2012, 16:59
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Leuk, maar vooral ook goed gevonden. De communicatie tussen veel anderstalige ouders en de school van hun kinderen zal hierdoor verbeteren. Een ander element dat hier niet onbelangrijk bij is, is het feit dat ook de ouders op deze manier voor een stukje geholpen worden in het leren van het Nederlands. Na verloop van tijd zullen ze de pictogrammen kunnen koppelen aan de Nederlands zinnen. Hierdoor zal misschien na verloop van tijd ook het pictogram overbodig worden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th April 2012, 09:55
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Bij het lezen van dit artikel in Klasse was ik meteen enthousiast. Ik gebruik zelf bij de bundeltjes die ik maak voor leerlingen pictogrammen om duidelijk te maken wat voor een soort oefening het is of welke handelingen ze moeten uitvoeren.
Maar ik had er zelf nog niet aan gedacht dat dit soort pictogrammen ook geďntegreerd konden worden naar de communicatie met ouders. Ik ben dus zeker een voorstander van deze pictogrammen. En zeker met het zicht om de communicatie met allochtone ouders te bevorderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.