actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2015, 13:19
J*liette.Boonen J*liette.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 59
Antwerpse politie krijgt opleiding over sociale media

De lokale politie van Antwerpen heeft een gedragscode opgesteld voor haar medewerkers over hoe ze zich best gedragen op sociale media, zo meldt ze donderdag in een persbericht. ‘Er is nood aan duidelijke richtlijnen en afspraken’, zegt woordvoerster Veerle De Vries. ‘Je hebt meer vrienden dan je denkt.’

‘Politiemensen moeten altijd hun gezond verstand gebruiken alvorens ze informatie, filmpjes of meningen delen via sociale media’, zegt De Vries. ‘Ze moeten zich er van bewust zijn dat het internet een open bron is. Mensen kunnen die informatie misbruiken of interpreteren als het standpunt van de politie.’

De nieuwe gedragscode geldt voor alle medewerkers. ‘In het dossier staan geen exacte regels. Er wordt gerekend op het inschattingsvermogen’, zegt de woordvoerster.

Aan de nieuwe gedragscode wordt ook een opleiding gekoppeld. ‘Er komt een vrijblijvende kennismakingsopleiding rond sociale media en een verplichte vervolgopleiding rond het gebruik ervan.’

Bron: De Standaard, 30 april 2015 om 11u36 door km

Eigen mening: Het feit dat er een gedragscode is opgesteld over hoe politieagenten zich moeten gedragen is een goede zaak. Het feit dat er in de opleiding ook een verplicht onderdeel komt over het gebruik van sociale media is nog beter maar wat met de agenten die reeds zijn opgeleid? Het is uiterst belangrijk dat je, niet alleen als politieagent, maar ook als burger weet hoe je je moet gedragen op sociale media. Ook als leerkracht heb je een voorbeeldfunctie en is het essentieel dat je weet hoe je met sociale media moet omgaan. Voor mij persoonlijk betekent dit dat ik mijn profiel op Facebook geblokkeerd heb en dat enkel vrienden mijn profiel kunnen bekijken. Ook vind ik dat een deel van de taak, om jongeren bewust te maken van de gevaren van sociale media, terecht komt op de schouders van de leerkrachten. In mijn stageschool doen ze dit bijvoorbeeld door een spreker langs te laten komen die de profielen van de leerlingen op sociale media heeft doorgelicht. Hij toont 'en plein publique' alle foto's en eventuele chatsessie's die hij met die leerlingen heeft gevoerd onder een schuilnaam. De leerlingen worden zo met hun neus op de feiten gedrukt. Als je het mij vraagt: een doeltreffende aanpak.

Laatst aangepast door J*liette.Boonen : 30th April 2015 om 13:24.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2015, 09:12
e*ise.vandenabeel e*ise.vandenabeel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Schilde
Posts: 98
Dit project kan ik alleen maar toejuichen. Sociale media wordt als maar meer gebruikt in onze samenleving. Gelukkig zijn er heel wat mensen die er op een veilige manier mee omspringen. Spijtig genoeg zijn er ook andere die de gevaren van de sociale media niet beseffen. Zo voegen ze bijvoorbeeld onbekende mensen toe via Facebook, beveiligen ze hun profielen niet en geven ze (te) veel persoonlijke informatie, nieuwsberichten weer. Het feit dat de politie zijn ogen niet sluit voor dergelijke problematiek, vind ik goed.

Ik stel me wel vragen bij het dossier, dat blijkbaar geen exacte regels bevat. Of het een goed idee is om te rekenen op inschattingsvermogen, betwijfel ik. Wat voor de ene nog door de beugel kan, is voor de andere misschien en overtreding. Duidelijke regels zou het dossier veel transparanter maken.

De politie kan optreden in een zaak omtrent cyberpesten, dat jammer genoeg meer en meer voorkomt. Op zulke momenten is het van belang dat de politie de nodige kennis hebben van de sociale media en het gepast gebruik ervan.

Jammer genoeg treedt de politie vaak enkel na de feiten van cyberpesten op. In mijn ogen zou het doeltreffend zijn moesten ze een campagne op poten zetten waarbij ze scholen bezoeken. Daar kunnen ze informeren over de ervaringen die ze hebben met cyberpesten en welke gevolgen die met zich kunnen meebrengen. De aanpak die Juliette aanhaalde op haar stageschool, is nodig. Maar misschien kan de bewustmaking vergroot worden met een bezoek van de politie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.