actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th May 2011, 17:48
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Nultolerantie voor seksueel misbruik van kinderen

Europees Mensenrechtencommissaris Thomas Hammarberg wil een nultolerantie voor seksueel misbruik van kinderen. Hammarberg zei dat in een reactie op het interview dat de voormalige Brugse bisschop Roger Vangheluwe aan VT4 gaf en waarin hij het misbruik van zijn twee neefjes minimaliseerde. Hammarberg deelt de verontwaardiging van de meeste mensen over de verklaringen van Vangheluwe.


Hij wijst er op dat het meeste seksueel misbruik voorkomt "binnen de muren van het gezin". De Mensenrechtencommissaris vindt dat het misbruik ook daar moet worden aangepakt en dat gebeurt volgens hem nu onvoldoende. "Te veel kijkt men de andere kant op. Seksueel misbruik van minderjarigen moet een politieke prioriteit zijn. Er mag nooit straffeloosheid zijn voor deze misdaden", zo zegt Hammarberg, die pleit voor een nultolerantie.

De Mensenrechtencommissaris wil verder dat al wie omgaat met kinderen regelmatig wordt getraind om seksueel misbruik te herkennen en te voorkomen. Hij wil ook een degelijke seksuele opvoeding op school, waarin het kind leert om seksueel misbruik af te weren. Hammarberg wil tenslotte meer "veilige ruimtes" waar kinderen zich tegenover vertrouwenspersonen kunnen uitspreken over was ze hebben meegemaakt.

Bron: GVA Online
Eigen mening:
Natuurlijk moet er een nultolerantie zijn voor seksueel misbruik van kinderen! In het artikel schrijft men dat mensen die omgaan met kinderen regelmatig getraind moeten worden om seksueel misbruik te herkennen te voorkomen. Volgens mij is dit niet gemakkelijk, maar natuurlijk wel het proberen waard. Hammelberg wil ook dat kinderen een degelijke seksuele opvoeding krijgen op school. Op zich vind ik het een goed initiatief, maar ik vraag me af of het ook effectief zou kunnen helpen. Seksueel misbruik afweren, is volgens mij heel moeilijk. De slachtoffers worden vaak onder druk gezet. Toch vind ik ook dit initiatief het proberen waard. Er moet dringend iets aan het probleem gedaan worden. Zo'n perverten mogen niet ongestraft leven. Van kinderen blijf je af!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th May 2011, 20:07
jana dua jana dua is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herselt
Posts: 56
Nultolerantie voor seksueel misbruik bij kinderen

Uiteraard!

Nu voorkomen is beter dan genezen. Volgens mij moeten we zowel kinderen als volwassenen (ook mogelijke daders) goed voorlichten over (seksueel) misbruik. Als iedereen weet hoe we kunnen zien of iemand een mogelijke pedofiel kan zijn, krijgen deze mensen ook minder kans om hun slag te slaan. Het zal misschien voor hen ook beter zijn, zo kunnen ze op tijd geholpen worden. Ik denk dat we meer rond ons heen moeten kijken, dat we meer met onze buren en onze vrienden moeten bezig zijn. Seksueel misbruik vaststellen en/of rapporteren binnen het eigen gezin is vaak erg moeilijk. Daarom is het misschien beter dat er hulp van buitenaf kan komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.