actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2015, 21:50
Evelien.D*Winter Evelien.D*Winter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 74
Leraar schokt met rekensom: hoeveel vluchtelingen moeten overboord?

Ouders van leerlingen van de Poolse leerkracht Grzegorz Nowik hebben verontwaardigd gereageerd op een opgave die de leraar zijn klas voorlegde. Nowik wilde van zijn 14-jarige leerlingen weten hoeveel vluchtelingen je uit een bootje zou moeten duwen om te zorgen dat de boot door kon varen.

"Vier vluchtelingen uit Syrië proberen Griekenland te bereiken in een bootje met de afmetingen 1m x 2m x 20cm (800 kg/m²). Bereken hoeveel vluchtelingen je eraf zou moeten duwen zodat ze hun doel kunnen bereiken als ieder van hen 60 kg weegt", luidde de som.

Een moeder van een van Nowiks leerlingen ontdekte de opmerkelijke opgave in het schrift van haar dochter. Verbijsterd maakte ze een foto en zette deze op Facebook. "Ik heb geen woorden om hier commentaar op te leveren", schreef ze. Een golf van verontwaardiging volgde op sociale media. Ook de directie van de school in Bialystok, ruim 180 kilometer van Warschau, reageerde verontwaardigd over de manier waarop Nowik de draak had gestoken met het vluchtelingedrama in de Middellandse Zee. Tegenover de Poolse zender TVN24 benadrukte adjunct-directeur Elzbieta Stasiewicz dat tolerantie juist voorop staat in het onderwijs op het gymnasium in Bialystok. Nowik is te verstaan gegeven dat de leerkracht zich niet meer op een dergelijke manier tegenover zijn leerlingen moet uiten. Anders hangt hem ontslag boven het hoofd.

Veel ouders in Bialystok lijken echter niet overtuigd. Zij vinden dat de school veel te slap heeft opgetreden tegen de leraar en het incident zo snel mogelijk onder het tapijt probeert te schuiven. "Als de school dit incident echt serieus had aangepakt, was er een lesdag over vluchtelingen georganiseerd. Of er waren Syrische vluchtelingen uitgenodigd om over hun ervaringen te komen vertellen", zei een vader van een van Nowiks leerlingen tegen de Poolse krant Gazeta Wyborcza.

Grap
Herhaaldelijk kregen de Poolse autoriteiten kritiek vanuit de Europese Unie omdat Warschau weinig moeite doet om vluchtelingen op te vangen. Ook keerde Polen zich recentelijk tegen het Europese beleid om vluchtelingen te spreiden en over diverse lidstaten te verdelen om zo populaire bestemmingslanden als Duitsland, Zweden en Nederland te ontlasten. Leraar Nowik zelf lijkt nog altijd beduusd van alle commotie en ziet niet in wat hij verkeerd heeft gedaan. "Ik wilde dat de leerlingen hun aandacht bij de les zouden houden. Scholieren zijn namelijk snel afgeleid en niet geïnteresseerd in verhaaltjes over drijvende houten blokken en water", vertelt hij in Poolse media. "Hoeveel zouden er dan naar mij hebben geluisterd? Hooguit twee."

Bovendien zegt Nowik dat hij zijn leerlingen duidelijk heeft gemaakt dat het om een grap ging. "Ik heb echt niks tegen vluchtelingen. Als het aan mij lag, kwamen er vijf miljoen hierheen."

Bron:
De Morgen (13/11/2015 om 15:31u) http://www.demorgen.be/buitenland/l...boord-b90f4e5a/

Eigen mening:
Doordat de moeder de oefening op facebook heeft geplaatst, heeft de sociale media er handig gebruik van gemaakt door deze situatie op te blazen. De oefening sluit aan bij een actueel thema zodat de leerlingen hun aandacht er bij zouden houden. Aan de andere kant ligt het onderwerp heel gevoelig. Deze gebeurtenis moet leerkrachten waarschuwen dat je alles wat je in de klas zegt of maakt tegen jou gebruikt kan worden. Ik ben ervan overtuigd dat de leerkracht niet de intentie had om vluchtelingen te veroordelen. Hij wilde gewoon dat zijn leerlingen geïnteresseerd waren in de oefening. De actualiteit is een dankbaar hulpmiddel om in de lessen te gebruiken. Als toekomstige leerkracht ben ik ook van plan om onderwerpen uit het nieuws te verwerken in mijn lessen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.