actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd August 2007, 13:58
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Moslima’s eisen verbod op paaseieren

Moslima’s eisen verbod op paaseieren


BRUSSEL - 'Als wij om de neutraliteit van de dienstverlening te garanderen geen hoofddoek mogen dragen aan het loket, dan eisen we dat er geen kerstbomen staan in de stadsgebouwen en er geen paaseieren meer worden uitgedeeld.' Dat stelt Antwerps vakbondsvertegenwoordiger Badia Miri in Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.



Miri is een van de zeven moslima’s die hun hoofddoeken moesten afzetten als ze aan het loket wensten te blijven werken.

Van de zeven personeelsleden van de stad Antwerpen die een hoofddoek droegen aan het loket, legden drie die af. Voor de anderen werd een andere functie gezocht. Niemand werd ontslagen. Toch is het verzet tegen de kledingvoorschriften, die in maart werden ingevoerd, nog steeds aanwezig. De zeven moslima’s dringen nu aan op de 'daadwerkelijke handhaving van de neutraliteit van de dienstverlening'.

'Het Antwerpse stadsbestuur stelt dat de neutraliteit in het gedrang komt als personeelsleden een kruis of een hoofddoek dragen', zegt Miri. 'Alleen ervaren wij dat enkel is opgetreden tegen de moslima’s. Als het stadsbestuur echt begaan is met de neutraliteit, dan mogen er geen kerstbomen of paaseieren meer komen op de werkvloer. Wij vragen een meldpunt voor alle overtredingen op de kledingvoorschriften.'


Blog DS, 22-08-2007 (mcu)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th August 2007, 17:03
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Ze hebben wel een punt vind ik.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th August 2007, 11:45
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Dat vind ik nu net niet, of toch niet als het gaat om de voorbeelden die ze geven. Een kerstboom heeft geen enkel verband met een religie, en ook paaseieren hebben dat niet. Een kerststal daarentegen wel, alsook een kruis. Je moet zoiets goed afwegen voor je een boodschap de pers instuurt, anders maak je je belachelijk.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th August 2007, 16:00
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Een kerstboom heeft geen enkel verband met een religie, en ook paaseieren hebben dat niet.

Ik volg geen godsdienst, maar ik dacht toch echt wel dat een kerstboom bij het christelijke kerstfeest en paaseieren bij het christelijke paasfeest horen, of vergis ik mij? Het is natuurlijk niet zo expliciet als een hoofddoek, maar echt neutraal lijkt me dat ook niet. Ik vond het hele argument van neutrale dienstverlening al geen steek houden. Dus als je dat wilt gebruiken als argument om hoofddoeken te verbieden, moet je zelf ook wel écht neutraal zijn ook hé...
Zijn we overigens niet allemaal broeders en zusters?
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th August 2007, 17:51
sarabollen
Gast
 
Posts: n/a
Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Een kerstboom heeft geen enkel verband met een religie, en ook paaseieren hebben dat niet.


Ik ken daar ook niet zo veel van en dus heb ik even 'google' geraadpleegd omdat ik er toch het fijne van wou weten...

Dit vond ik over kerstbomen:
(http://www.sip.be/GODSDIENST/THEMIS...d/kerstboom.doc)

- Waarom zet men in huis een kerstboom?

Volgens sommigen gaat het om een Oud-Germaans gebruik. Germanen hingen groene twijgen in en aan hun huis en deden lichten branden. Zo wilden ze boze geesten en onheil afweren. Andere bronnen denken dat het gaat om een soort meiboom die naar het midwinterfeest is verschoven. Het Vaticaan waarschuwde in de negentiende eeuw nog tegen het heidense gebruik om een kerstboom te plaatsen. Maar de Kerk gaf er later een nieuwe zin aan: een levensboom, symbool voor het licht van de wereld.


Dit vond ik over paaseieren:
(http://www.kinderenwebhotel.be/godsdienst/pasen.htm)
Paaseieren

Het gebruik van paaseieren is ontstaan tijdens de Middeleeuwen, de kerk verbood in de vastentijd eieren, dat was ook zo voor vlees. Maar net tijdens deze periode leggen kippen veel eieren. Zo stapelen de eieren zich op.

Ze werden dikwijls als geschenken gegeven. Bij christenen werd het ei tot symbool van de wederopstanding van Christus en de hoop op de wederopstanding van alle mensen. De schaal kreeg de betekenis van het graf van Christus.
De eieren werden gekookt zodat ze langer bewaart konden worden en ze werden tevens versierd

In het begin werden de eieren rood gekleurd. Later gebruikte men meer kleuren. Sommige hebben er zelfs een kunst van gemaakt om eieren te versieren.



Het kan misschien juist zijn dat kerstbomen en paaseieren geen échte religieuze symbolen zijn, maar ze worden wel gelinkt aan kerkelijke feesten en zelfs erkend door de Kerk. In dat opzicht vind ik dat de moslims dus volledig gelijk hebben als men neutraliteit wil bekomen!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 27th August 2007, 20:25
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door sarabollen
Het kan misschien juist zijn dat kerstbomen en paaseieren geen échte religieuze symbolen zijn, maar ze worden wel gelinkt aan kerkelijke feesten en zelfs erkend door de Kerk. In dat opzicht vind ik dat de moslims dus volledig gelijk hebben als men neutraliteit wil bekomen!

En om dan verder te gaan in deze weinig constructieve vorm van pseudo-religieus opbod: laat in elk Vlaams dorp waar zich de eerste moslim heeft gevestigd en waar de kerk(toren) centraal staat en dominant is, diezelfde toren slopen, aangezien hoegenaamd "niet neutraal"... En hetzelfde dan meteen ook maar met het graf van de Onbekende Soldaat op het (katholiek!) kerkhof?

Maar liever terug naar de kern van de zaak: heel de problematiek van de huidige presidentsverkiezingen in Turkije maakt vrij duidelijk dat het dragen van de chador in openbare gebouwen niet zomaar iets is dat alleen te maken heeft met (een) louter neutrale cultuuruiting... De Turkse moslims (jawel!) die Mevrouw Gül op de korrel nemen omdat zij in publieke aangelegenheden aan de hand van haar man (de toekomstige Turkse president GÜL dus) mét een hoofddoek verschijnt, doen dat omdat zij grote twijfels hebben bij de POLITIEKE neutraliteit van de - laat het mij dan maar zo noemen - 'klassieke' islam zoals die vandaag nog steeds beleden wordt door het gros van de moslims (weliswaar een stuk minder in de Turkse grootsteden)...

Het klopt wel dat heel dat hoofddoekengedoe veel meer een symbooldossier geworden is dan dat er een reële dreiging van uit zou gaan. Maar zolang islamitische heilige schriften - vooral shari'a en hadieth - een LETTERLIJKE interpretatie genieten bij het gros van hun aanhangers, kan men moeilijk heen om de staatkundige en politieke aspiraties ervan, te weten: een aanfluiting dan wel ontkenning van het principe van scheiding van kerk en staat, een van de basisbeginselen van onze liberale democratie; overigens, katholieke scherpslijpers (schepping in zeven dagen, het aardse en hemelse Jeruzalem, de vrouw als dienstmaagd...) lijden aan krek hetzelfde euvel, laat daar geen twijfel over bestaan...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 27th August 2007 om 21:21.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 27th August 2007, 20:45
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Laat ons vervolgens in elk Vlaams dorp waar zich de eerste moslim heeft gevestigd en waar de kerk(toren) centraal staat in het dorp en dominant aanwezig is, diezelfde toren slopen, want hoegenaamd "niet neutraal"... En hetzelfde dan maar met het graf van de Onbekende Soldaat op het (katholiek!) kerkhof

Ja, maar 'het dorp' zegt niet 'wij zijn een neutrale instantie of het dorp moet een neutraal uitzicht hebben, dus mogen jullie hier niet rondlopen met een hoofddoek'. Als 'het dorp' neutraliteit zou gebruiken als argument om moslima's te verbieden om een hoofddoek te dragen dan zou het idd niet meer dan correct zijn dat (puur hypothetisch gezien) ook kerken gesloopt zouden worden.
Ik vind het nogal hypocriet van de stad Antwerpen om andere elementen die evenmin getuigen van neutraliteit (kerstboom en paaseieren, die duidelijk wijzen op een christelijke aanwezigheid) wel toe te laten.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 28th August 2007, 00:00
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Ik vind het nogal hypocriet van de stad Antwerpen om andere elementen die evenmin getuigen van neutraliteit (kerstboom en paaseieren, die duidelijk wijzen op een christelijke aanwezigheid) wel toe te laten.

'Hypocriet' = 'schijn-heilig' - Dat zou het geval zijn als er met twee maten en twee gewichten zou gewerkt worden, maar dat is hier niet helemaal zo: de paaseieren en de kerstbomen hebben nauwelijks nog een religieuze betekenis, ten getuige daarvan de post van Sara die op Internet op zoek moet gaan naar de (uitgeholde) religieuze betekenis ervan... De 'fringe benefits' die werknemers van een overheidsdienst toegestopt krijgen onder de vorm van paaseieren voor 'de klein mannen', versus moslimmeisjes die de laatste jaren steeds vaker (terug-!) grijpen naar de hoofddoek die hun moeders al lang hadden afgelegd..., m'excuse, maar ik zie wel degelijk een verschil. Mijn vorige post wou juist benadrukken:
- dat de hoofddoek NIET ontdaan kan worden van die religieuze betekenis want anders is heel die Turkse affaire rond het presidentschap onzinnig (1);
- dat 'religie' als dusdanig niet het probleem stelt, maar wel een godsdienst die de scheiding tussen kerk en staat miskent (welke dan ook, maar voor wat betreft het katholicisme in België zijn die ambities wel definitief verleden tijd, iets waar men - jammer genoeg - voor wat betreft de islam een stuk minder zeker van kan zijn, in weerwil van de moslima die haar hoofddoek echt niet in de eerste plaats beschouwt als een politiek islamstatement...) (2).
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 28th August 2007, 17:59
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
de paaseieren en de kerstbomen hebben nauwelijks nog een religieuze betekenis, ten getuige daarvan de post van Sara die op Internet op zoek moet gaan naar de (uitgeholde) religieuze betekenis ervan...

Het is natuurlijk niet omdat Sara die religieuze betekenis er niet meer aan geeft, dat anderen die betekenis daar niet spontaan aan geven hé
Overigens is een kerstboom toch echt wel een symbool dat hoort bij de viering van het kerstfeest en als dusdanig in mijn ogen zeker een religieus symbool. Zoals ik al zei, idd niet zo expliciet als een hoofddoek, maar in essentie komt het op hetzelfde neer. Op die manier wordt er toch echt wel met twee maten en gewichten gewogen vind ik.
Nu ben ik persoonlijk ook geen liefhebber van de hoofdoek - in die zin dat het volgens mij symbool staat voor de minderwaardigheidspositie die de vrouw in de islam bekleedt -, maar als die vrouwen dat echt willen dragen vind ik dat ze dat recht moeten hebben.

En uiteraard moet er een scheiding van Kerk en staat zijn, maar (bijna) iedereen behoort tot een bepaalde religie, ook diegenen die voor de staat werken en dat niet laten zien. Persoonlijk vind ik niet dat er iets mis is met te tonen tot welke religie je behoort, zolang je de scheiding tussen Kerk en staat maar respecteert en je religie dus niet je professionele oordeel beïnvloedt.

En zoals u het stelt:
Citaat:
Maar zolang islamitische heilige schriften - vooral shari'a en hadieth - een LETTERLIJKE interpretatie genieten bij het gros van hun aanhangers, kan men moeilijk heen om de staatkundige en politieke aspiraties ervan, te weten: een aanfluiting dan wel ontkenning van het principe van scheiding van kerk en staat, een van de basisbeginselen van onze liberale democratie;

zou je helemaal geen moslims mogen aannemen, want of ze nu een hoofddoek dragen omdat het niet mag of omdat ze niet zo conservatief zijn (valt niet te controleren...), ze blijven wel moslims en behouden dus ook hun religieuze en blijkbaar daarmee gepaard gaande politieke opvattingen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 28th August 2007, 21:13
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Ik weet niet of het op zijn plaats is om dit hier tussen te gooien, maar omdat ik iets zag vallen over scheiding tussen kerk en staat plant ik dit zaadje hier even tussen:

Ik gaf vorig jaar eens les over de wettelijke feestdagen ... Je hoort mij al komen. Er zijn 10 wettelijke feestdagen. En er is de scheiding tussen kerk en staat. Nu mag je eens raden hoeveel van die feestdagen katholieke feestdagen zijn? ... 6! (met name: Pinkstermaandag, Ons-Heer-Hemelvaart, Kerstmis, Allerheiligen, Paasmaandag en Maria ten hemelopneming oftwel Moederdag) (de 4 overige: Nieuwjaar, Dag vd Arbeid, Wapenstilstand en de Nationale Feestdag)

Zonder daar een oordeel over te vellen -want ik zou die 6 niet kunnen weg denken of toch niet allemaal - vond ik dat best een verbazingwekkende vaststelling!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.