actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th December 2012, 14:36
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Geen celstraf voor 2682 veroordeelden

Bron: De Gazet van Antwerpen (www.gva.be)

Bijna 2700 misdadigers die van de rechter een gevangenisstraf tot drie jaar kregen, zitten vandaag gewoon thuis. Antwerpen spant de kroon, met ruim een vijfde van deze ‘strafonderbrekingen’. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Een jaar geleden kondigde minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open Vld) aan dat ze de straffeloosheid wilde aanpakken. “Elke straf moet worden uitgevoerd”, stelde ze voorop. Maar uit interne cijfers van Justitie blijkt dat op dit moment 2682 veroordeelden hun gevangenisstraf niet moeten uitzitten.

Aan de gevangenispoort kregen ze te horen dat er geen plaats was en dat ze terug naar huis mochten. Veroordeelden met een celstraf boven de zes maanden komen achteraf wel op een wachtlijst voor elektronisch toezicht terecht.

Het probleem is het ergst in Antwerpen, dat verantwoordelijk is voor 578 van de strafonderbrekingen. Dat is ruim een vijfde van het totaal, terwijl er in België 27 gevangenissen zijn.

Intussen blijft de overbevolking in onze gevangenissen de pan uit rijzen. Momenteel zitten 11.855 mensen in de cel, terwijl er eigenlijk maar plaats is voor 9600 gevangenen.

Mijn mening:

Er zijn te weinig plaatsen voor gevangenen, dus ze moeten hun tijd niet uitzitten in een gevangenis, maar gewoon thuis onder elektronisch toezicht. Is dit een oplossing? Volgens mij niet. Een veroordeelde hoort een gevangenisstraf te krijgen. Dat is wat de straf inhoudt. Als men ze gewoon thuis laat onder elektronisch toezicht, mag de gestrafte nog gewoon in dezelfde omgeving blijven vertoeven. Het effect van de straf zal hierdoor automatisch verloren gaan.
Toch kunnen die gevangenen ook niet in de nu al overbevolkte gevangenissen geplaatst worden. Op die manier wordt het moeilijker voor de bewakers om de controle te bewaren. Nu is dat ook al een aantal keren misgelopen en dat moet in de toekomst zeker vermeden worden.
De boodschap is wel duidelijk. Er moet een oplossing gevonden worden om gevangenen toch nog hun straf te laten uitzitten in een gevangenis, zonder de gevangenissen die er nu al zijn te overbelasten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th December 2012, 15:06
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Ik begrijp nog altijd niet waarom men hier nog steeds geen oplossing heeft. Als men hier in België iets verkeerd doet, is de kans heel klein dat men nog vast komt te zitten. Waarom dan binnen de lijntjes kleuren als er toch geen gevolgen zijn? Er moet dus dringend verandering komen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th December 2012, 12:07
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
Ik denk dat een straf onder elektronisch toezicht in bepaalde gevallen wel een oplossing kan bieden. Niet elke misdaad moet dezelfde gevolgen krijgen. In gevallen van 'kleinere' misdaden lijkt me dit voldoende. Zeker wanneer de gevangenissen overvol zitten. Aan andere grotere misdaden hangen dan weer veel te lichte straffen naar mijn mening. Ik denk dat de gevangenen in België het (in bepaalde gevallen) veel te goed hebben. Als ik hoor dat gevangenen die verschrikkelijke dingen gedaan hebben soms een computer en playstation ter beschikking hebben stel ik me wel vragen of dat enkel hun vrijheid afnemen wel voldoende is om hen hun fouten te doen inzien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.