|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Franse minister: 'Geen paspoort voor echtgenoten van vrouwen in boerka'
PARIJS - De Franse minister van Justitie, Michèle Alliot-Marie, heeft donderdag gezegd dat men in de boerkakwestie 'zeer hard' moet zijn. Ze adviseerde bijvoorbeeld de Franse nationaliteit te weigeren aan mannen van wie de echtgenote volledig gesluierd is.
De minister, die geïnterviewd werd op de televisiezender LCI over een eventuele wet tegen de boerka, antwoordde dat er een parlementaire commissie opgericht werd. 'We gaan de conclusies daarvan afwachten', zei ze. 'Er is evenwel een bepaald aantal minimumzaken waarover we erg streng moeten zijn', voegde ze eraan toe. 'Iemand die bijvoorbeeld een Franse naturalisatie aanvraagt en van wie de vrouw een volledige sluier draagt, is iemand die schijnbaar niet de waarden van ons land draagt. En op die basis moet men de naturalisatie kunnen weigeren.' Frankrijk, een land dat een sterke traditie heeft van de scheiding tussen Kerk en staat, heeft het dragen van een islamitische hoofddoek op school bij wet verboden. Nationale identiteit President Nicolas Sarkozy sprak zich al verschillende keren uit tegen het dragen van de boerka in Frankrijk. De Franse president was woensdag van mening dat de Zwitserse beslissing om minaretten te verbieden 'de bezorgdheid van de Europeanen' weerspiegelde, en hij waarschuwde tegen elke 'provocatie' door religieuze gewoontes. Een maand geleden blies de Franse minister van Immigratie Eric Besson een publiek debat over de nationale identiteit in het leven. Dat zorgde voor heel wat controverse: de linkse partijen zagen hierin een populistische zet met het oog op de regionale verkiezingen van maart 2010. bron: www.standaard.be mijn mening: Ik denk dat ze hiermee de rechten van de mens schenden. Dit is pure racisme omdat het ingaat tegen hun principes. Ik kan ze dan weer wel volgen dat zij de schuld doorschuiven en zeggen dat die personen de principes en waarden van het land niet respecteren. Ik vind wel dat ze gelijk hebben hierin. Je moet je integreren als je in een ander land gaat wonen waar de cultuur anders is. Dat is gewoon een must anders dan werkt het niet. Men kan niet met alles rekening houden dus neemt men maar hetgeen dat er het meeste is. Dat wil zeggen dat sommige prinicpes van de Islam of enig ander geloof kunnen ingaan tegen die algemene principes en dan krijg je zo'n discussie. Het vergt tijd en inspraak van beide kanten om een degelijke oplossing te vinden. Alhoewel dat ik in zo'n geval gewoon gezegd had dit zijn onze principes en dat wil zeggen: "Geen boerka!" respecteer dat maar voor je bij ons wilt komen. Dat noem ik integreren in een vreemde maatschappij. |