actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th August 2013, 13:07
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
‘16-jarige uit Tongeren bekent pesterijen aan meisje dat zelfmoord pleegde’

Een 16-jarige jongeman uit Tongeren zit achter de pesterijen op ask.fm die vorige week tot de zelfdoding van de 14-jarige Britse Hannah Smith leidde. Dat heeft hij zelf toegegeven, aldus The Daily Mirror. De politie is op zoek naar de jongeman, die ‘bang is dat hij in de gevangenis zal vliegen’. Intussen beweren de bazen van Ask.fm dat het meisje de pestberichten naar zichzelf stuurde.
De 16-jarige jongen uit Tongeren bekende de pesterijen aan een vriend. ‘Ik ben heel bang en weet niet wat ik moet doen’, stuurde via een sociale netwerksite naar een vriend. ‘Dit is zo ernstig dat ik zelfs naar de gevangenis zou kunnen gaan. Heb je het gehoord van die Hannah die zelfmoord gepleegd heeft? De dag ervoor heb ik haar op ask.fm uitgescholden en gezegd dat ze kanker moest krijgen en zelfmoord moest plegen. Ik dacht niet dat ze het echt zou doen.’

De berichten kwamen bij David, de vader van Hannah, terecht. ‘Een jongen vertelde me dat hij in contact stond met de pester die Hannah de dood heeft ingejaagd’, vertelde de vader aan de Daily Mirror. ‘De pester wou me zelfs ontmoeten, maar is op dat idee teruggekomen. Jammer, want ik zou diegenen die erachter zitten graag eens zien en vragen waarom ze het gedaan hebben. Ik wil dat ze voelen wat ze aangericht hebben en dat ze met dat besef moeten voortleven.’

‘Hannah postte berichten zelf’

De eigenaars van de website hebben een andere kijk op de zaak. Zij beweren in The Daily Mail dat het meisje de pestberichten naar zichzelf stuurde. Dat leidden ze af uit een onderzoek dat uitgewezen heeft dat de berichten van op hetzelfde IP-adres als dat van Hannah verstuurd werden.

Die theorie maakt de vader van het meisje woedend. ‘Hannah is een 14-jarig meisje dat gepest werd en een wanhoopsdaad gepleegd heeft’, zegt hij. ‘Ask.fm wil de verantwoordelijkheid gewoon van zich afschuiven.’

Bron: www.nieuwsblad.be
Datum: 12/08/2013

Eigen mening:

Ik vind het verschrikkelijk dat zulk jong meisje zelfmoord heeft gepleegd. Het is verschrikkelijk voor haar, voor haar familie en haar vrienden en ik begrijp helemaal dat de ouders over hun toeren zijn om de dader op te sporen.

Dat ze de schuld bij de jongen uit Tongeren gaan leggen, dat zou ik er wel wat té aan vinden. Toegegeven, de jongen heeft dingen gezegd die niet door de beugel kunnen, maar ga tegenwoordig maar eens op Youtube naar een willekeurig filmpje waar enige controverse over zou kunnen zijn. Tegenwoordig is een filmpje over meisjesidool Justin Bieber al genoeg om elkander uit te schelden voor het rot van de straat. Ik heb zonet op een willekeurig filmpje geklikt (Boyfriend van Justin Bieber) en de hoogst beoordeelde commentaar is "Justin Bieber is gay". Zulk gedrag wordt bijna toegejuigd als je het zo ziet.

Wat ik probeer te zeggen is: zulk gedrag is alom vertegenwoordigd op het internet, iedereen doet stoer achter zijn/haar scherm en zegt dingen waarvan ze weten dat ze het niet zouden mogen zeggen. Maar iedereen doet het. Door die ene jongen er uit te pikken, zou de overheid misschien een voorbeeld kunnen stellen voor eventuele toekomstige deliquenten, maar dat is dweilen met de kraan open vrees ik.

Nu, over Ask.fm zelf die beweert dat het meisje de berichten zelf heeft verstuurd ..
Ik begrijp de vader hélemaal. Moest mij zoiets overkomen, zou ik het ook niet tolereren dat men mijn dochter zelf nog de schuld geeft ook. Het zou me in het rood drijven.

Maar

Als Ask.fm beweert dat het ip-adres van het meisje en het ip-adres van de verzonden berichten hetzelfde is, dan zal dit hoogstwaarschijnlijk wel hetzelfde zijn. Ask.fm zit al in genoeg moeilijkheden door controversie en dergelijke en kan het zich écht niet veroorloven om nu nog te gaan liegen over zulke feiten. Het mag ook gezegd worden dat dit simpelweg bewezen kan worden. Niet enkel de servers van Ask.fm houden ip-adressen bij, maar ook die van de Internet Service Providers (bij ons Telenet, Belgacom en dergelijke). Zij weten perfect wie waar heeft gezeten op internet, dus daar kan men ook altijd aankloppen. Mijn punt is: het is geen spel van gokken en beschuldigen. Men moet die informatie opvragen bij de ISP van het meisje. Enkel zo kan men duidelijkheid scheppen.

Hoewel ik als vader niet zou willen horen dat het bevestigd wordt dat mijn dochter het allemaal zelf in gang heeft gezet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.