actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2016, 12:03
Stef.L*enaerts Stef.L*enaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Koningshooikt
Posts: 65
“Student drinkt te weinig water en eet te weinig groenten en fruit”

Onderzoekers werken acties uit om de eetgewoonten van hogeschoolstudenten te wijzigen. Uit het onderzoek van de AP Hogeschool bij 1.400 studenten blijkt dat studenten te weinig groenten en fruit eten en te weinig water drinken.
Het leven van een student die begint aan het hoger onderwijs verandert ingrijpend. Zo is er minder controle van ouders en krijgen jongeren vaak meer vrijheid op het vlak van voeding.

Onderzoekers van de opleiding Voedings- en Dieetkunde van de AP Hogeschool bestudeerden de eetgewoonten en fysieke activiteit van Vlaamse hogeschoolstudenten om na te gaan of de nieuwe levensfase een effect heeft op de levensstijl van de studerende jongeren.

“Een op de twee studenten beweegt genoeg, als je de aanbevelingen van het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie als maatstaf neemt”, zegt onderzoeker Koen Vanherle. “Maar op het vlak van eetgewoonten zijn de resultaten minder rooskleurig. Amper de helft van alle studenten ontbijt elke dag en maar 42% drinkt dagelijks minstens de aanbevolen liter water. Slechts een op de vier eet minstens twee porties fruit per dag. Een resultaat dat vergelijkbaar is met dat van de totale bevolking. Amper 8,4% van de studenten eet minstens de aanbevolen hoeveelheid groenten (300 gram per dag). Gemiddeld eet een student 160 gram groenten per dag, wat lager is dan het landelijk gemiddelde van 200 gram.”

Bron: GVA. Geraadpleegd op 25/10/2016, via http://www.gva.be/cnt/dmf20161024_0...oenten-en-fruit

Eigen mening: Ik vind dit zelf persoonlijk niet al te zorgwekkend. Volgens mij is dit niets nieuw en wordt de nadruk wederom op de student gelegd, terwijl de problematiek zich zeker bij de gehele bevolking bevindt. Natuurlijk is het wel goed dat er onderzoek naar gedaan wordt. Als je weet dat studenten in studierichtingen als Voedings- en Dieetleer gezonder leven en zich daar bewuster van zijn, lijkt sensibilisering me niet overbodig. Even nadenken over je eigen levensstijl kan niet slecht zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2016, 15:43
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 84
“Student drinkt te weinig water en eet te weinig groenten en fruit”

“Student drinkt te weinig water en eet te weinig groenten en fruit”

Ik vind het goed dat er onderzoek wordt gedaan naar de eetgewoonten van studenten. In tegenstelling tot Stef vind ik de cijfers wel verontrustend. Het feit dat nog steeds vele studenten hun ontbijt overslaan, baat me zorgen. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag en dit dringt bij velen nog niet voldoende door.
Ik vermoed dat in het algemeen de cijfers van het onderzoek bij studenten een weerspiegeling zijn van de eventuele cijfers bij de algemene bevolking. Het is bekend dat de algemene bevolking onvoldoende water drinkt en te weinig groenten en fruit eet. Hierover ben ik het met Stef eens. In dit artikel en door dit onderzoek lijkt het alsof enkel de studenten ongezond eten. Het lijkt me zinvol om een onderzoek bij de algemene bevolking uit te voeren en deze hier naast te plaatsen ter vergelijking.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.