actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2012, 17:35
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
‘Dutroux denkt dat het perfect mogelijk is dat hij vrijkomt’

‘Dutroux denkt dat het perfect mogelijk is dat hij vrijkomt’

Marc Dutroux denkt dat het heel waarschijnlijk is dat hij op een dag vrijkomt en in een gewoon huis kan gaan wonen. Dat zegt zijn advocaat, Ronny Baudewyn, vandaag in de Nederlandse krant NRC.
Marc Dutroux zit al sinds 1996 in de gevangenis, is in 2004 veroordeeld tot levenslang, maar vindt dat hij recht heeft om af en toe de gevangenis te verlaten, zeker nu zijn vroegere echtgenote Michelle Martin is vrijgekomen.


In april van dit jaar vroeg Dutroux al een keer penitentiair verlof aan. Dat verzoek werd afgewezen. Vorige maand raakte bekend dat Dutroux ook een aanvraag had ingediend om vrij te komen onder elektronisch toezicht.

Dutroux had in beide gevallen niet overlegd met zijn advocaat. Baudewyn vertelt vandaag in NRC dat Dutroux denkt dat het perfect mogelijk is dat hij vrijkomt. "En hij denkt dan helemaal niet aan een klooster zoals Michelle Martin, hij denkt aan een woning. En hij denkt dat hij met een zinvolle dagbesteding voldoet aan de voorwaarden om vrij te komen. Ik heb hem al meteen in het begin gezegd dat dat niet zal gebeuren. Daar was hij heel kwaad over," aldus Baudewyn in de krant.”

Baudewyn stelt verder dat Dutroux zich niet druk maakt om de slachtoffers en hun nabestaanden. "Hij mist empathisch vermogen, maar verliest daarbovenop ook steeds meer het contact met de werkelijkheid."

Volgens Baudewyn is het gevangenisregime van Dutroux daar mee schuldig aan. Sinds hij in elkaar werd geslagen, is Dutroux volledig geïsoleerd

"Hij doolt voortdurend rond in zijn eigen verhaal, zonder klankbord of tegenwerping. Het wordt steeds moeilijker om een gesprek met hem te hebben."

datum: 3/10/2012
bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121003_043

Eigen mening:
Het kan echt niet dat Dutroux zou kunnen vrijkomen en al zeker niet tegenover de slachtoffers en familieleden van de slachtoffers. Hij heeft iets gedaan waardoor hij nooit meer in de maatschappij terecht mag komen. Ook het feit dat hij denkt al vrij te kunnen komen en dan nog in een gewoon huis zou mogen gaan wonen, is een teken dat hij niet goed beseft wat hij juist heeft gedaan.
En als het ooit zo ver zou komen, zullen er nog veel meer betogingen zijn dan bij Martin al het geval is en terecht ook. Niemand zou willen dat Dutroux in de buurt zou komen wonen, laat staan in dezelfde straat. Niemand zou zich nog veilig voelen. Ik hoop dat er mensen zijn die beseffen dat personen zoals Dutroux nooit fatsoenlijk in de maatschappij kunnen reïntegreren en er ook niet thuishoren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th October 2012, 10:39
Shana.Scheveneels Shana.Scheveneels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Meerhout
Posts: 50
Ik sluit me ook aan bij de mening van Tinne, iemand zoals Dutroux verdient het niet om vrij te komen, zelfs niet onder toezicht van een elektronische enkelband of wat dan ook. Hij mist klaarblijkelijk wel empatisch vermogen, zeker wanneer je dit artikel leest. Hij denkt niet na over de gevolgen die de buitenwereld zal kennen maar denkt enkel na over zijn eigen rechten en plichten. Dat hij ook gekwetst is geweest door die vechtpartij in de gevangens is geen aangename ervaring voor hem, maar het is moeilijk om medelijden te tonen voor hem wanneer hij dat ook niet heeft gedaan voor zijn slachtoffers en de nabestaanden.

Dutroux is ook iemand die heel goed weet wat zijn rechten en plichten zijn en daarom denk ik dat dit niet zijn laatste aanvraag zal zijn, hij volgt zijn eigen procedure van op de voet en zal telkens een andere aanvraag indienen wanneer dat mogelijk is. Hij wou reeds vrijkomen met een enkelband, hij vroeg penitentiair verlof aan en nu veronderstelt hij dat hij later zal vrijkomen en terug een gewoon leven kan leiden... Als ik dit allemaal lees, dan ben ik er 100% van overtuigd dat Dutroux nog altijd niet beseft hoeveel pijn en leed hij heeft veroorzaakt, misschien zal hij dat ook nooit beseffen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th October 2012, 11:12
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Technisch gezien is het mogelijk voor Dutroux om vrij te komen, omdat dit zo in de regels geschreven staat, maar of het effectief zal gebeuren... Ik veronderstel van niet. België (en de rest van de wereld) was zo geschokt toen de waarheid rond deze figuur aan het licht kwam. Ik denk dat men daarom nooit zal toelaten dat deze man terug op vrije voeten komt. Het zou onrealistisch zijn om deze man uit de gevangenis te laten vertrekken. Hij heeft onmenselijke dingen gedaan en is volgens mij niet te vertrouwen. Hij heeft nooit enige vorm van berouw getoond en heeft absoluut 'zijn lesje niet geleerd' met een tijd in de gevangenis te spenderen. Daarom verdiend hij het niet om vrij te komen.
En mocht het toch ooit gebeuren, denk ik persoonlijk dat hij het niet lang zal overleven... Met hoeveel man zou men dan op hem gaan jagen? ...
(Niet dat ik daar voorstander van ben! Maar vaak is dit wel zo met dit soort figuren)
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th October 2012, 13:53
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Ik hoop dat Dutroux nooit vrijkomt en ik denk dat dit ook nooit zal gebeuren. De advocaat vermeldt dat Dutroux weinig inzit met de families van de slachtoffers en de slachtoffers die nog leven. Dit gebrek aan empatisch vermogen gaat hij denk ik voor altijd blijven hebben. Ik geloof nooit dat wanneer hij vrij komt hij opnieuw functioneert als een normaal persoon. Ik schat de kans dat hij opnieuw zulke dingen doet dan ook hoog in. Pas op dit is een veronderstelling van mij, ik ben natuurlijk geen psycholoog.

Daarnaast zou Dutroux volgens mij geen dag overleven op deze wereld moest hij vrijkomen. Zoals Laura al zei zijn de wraakgevoelens van België en de rest van de wereld ten opzichte van Dutroux enorm groot.

Technisch gezien kan Dutroux dus vrijkomen, maar hij zal volgens mij nooit lang kunnen "genieten" van zijn vrijlating. Ik denk dus ook niet dat we schrik moeten hebben dat hij ooit in de buurt komt wonen/ opnieuw gruwelijke daden zal kunnen verrichten.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 6th October 2012, 12:22
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
Het zou simpelweg ethisch onverantwoord zijn om een persoon als Dutroux vrij te laten na al wat hij gedaan heeft. Zoals Laura en Lien al aanhaalden vraag ik het mezelf ook sterk af of Dutroux wel zelf zo veilig zou zijn moest hij vrijgelaten worden. Deze man heeft vijanden die hem ongetwijfeld het liefst zo snel mogelijk ‘onder de grond’ zien. De tijd heelt alle wonden, maar in dit geval betwijfel ik of deze uitspraak wel correct is.

Uit het artikel blijkt dat Dutroux er rotsvast van overtuigd is dat hij zal vrijkomen. Mijn eerste reactie was onmiddellijk dat dit onmogelijk is. Totdat ik moest terugdenken aan deze documentaire op YouTube. Vooral de vraag op 0.40 interesseerde me mateloos: “Was he protected?”. In de documentaire worden er enkele samenzweringen/complotten aangehaald die sterk doen vermoeden dat Dutroux wel duidelijk werd geholpen en dat de wanpraktijken eigenlijk al veel eerder aan het licht zouden moeten gekomen zijn. Feit is dat Dutroux mensen kende die een belangrijke rol speelden in deze hele affaire, en hem bijgevolg konden helpen. Wat als Dutroux deze mensen gebruikt om hem alsnog vrij te krijgen?

Stel dat Dutroux ooit zou kunnen vrijkomen ben ik van mening dat er vele zullen zeggen dat het rechtssysteem in België zwaar gefaald heeft en ik zou me dan ook aansluiten bij deze mensen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 6th October 2012, 13:44
EvelienE EvelienE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 87
En we zijn weer vertrokken...
Ik had gehoopt dat dit enkel artikels zouden zijn die in een krant zoals Het Laatste Nieuws zouden worden gepubliceerd, maar nu doet de Standaard er ook weer aan mee.
Dutroux zegt één zin, de kranten vliegen erop, publiceren het en het hele land staat weer in rep en roer. De kranten hebben wat ze willen (hoge verkoopcijfers) en Dutroux heeft wat hij wilt (hij en zijn zaak krijgen aandacht én weer kan hij ervoor zorgen dat het hele land in rep en roer staat voor en door hem), want laten we wel wezen, dat wil hij: opschudding veroorzaken.

Dit even terzijde en om toch maar een reactie te geven op het artikel: ik heb altijd gezegd dat die gek ooit zal vrijkomen, ook al hoop ik natuurlijk van niet. We hebben nu eenmaal een rechtssysteem dat ervoor zorgt dat hij ooit vrij zal komen, ook al zal het land dan pas écht in rep en roer staan (en terecht). Dit weet Dutroux ook, en hij zal er alles aan doen om vrij te komen. Net zoals de anderen al zeiden: wanneer hij vrijkomt zal hij, denk ik, niet lang leven. Wat hij heeft aangericht is gewoon gruwelijk, en niemand wil deze man in de buurt hebben, laat staan dat hij die zoveel gruwel heeft aangericht bij jou in de straat zou komen wonen.
Anderzijds, wie wil er zijn hele leven opgesloten zitten voor een gek als hij?
Hopelijk faalt het rechtssysteem eens een keertje niet en blijft deze man waar hij hoort: achter de tralies.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.