actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2013, 18:39
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Jan Fabre: 'Ik heb ook met baby's gegooid'

Kunstenaar Jan Fabre kreeg dierenliefhebbend Vlaanderen over zich heen toen hij in naam van de kunst katjes in de lucht gooide, een experiment waarbij de rosse kater César gewond raakte. Tijdens de opnames scheurde César zijn kruisbanden en sindsdien moet hij op drie pootjes verder.
Nu blijkt dat Fabre eigenlijk nog een stapje verder ging. Hij gooide als kunstenaar niet alleen met poezen, maar ook baby’s moesten eraan geloven. ‘Voor een ander werk heb ik ook al met baby’s gegooid’, aldus Fabre. ‘Met toestemming van de moeder. Maar natuurlijk niet met het idee om dat kind te verwonden.’

Fabre ziet er geen kwaad in. ‘Ik zal als kunstenaar altijd mijn eigen zin doen. Met respect voor mens en dier. Het is niet aan de media of aan de politiek om me te zeggen wat ik wel of niet mag doen.

Bron : http://www.nieuwsblad.be/article/de...130511_00576724

Mening : 'Is dit verantwoord?' Dat is de eerste vraag die me te binnen schiet. Het antwoord is natuurlijk NEE. Ik snap ten eerste niet dat een kunstenaar dit doet en als kunst beziet. Jan Fabre zegt dat hij respect heeft voor mens en dier. Dit kan ik echter niet geloven, want gooien met baby's doe je niet. Ten tweede begrijp ik niet dat er moeders zijn die het toelaten dat er met hun baby gegooid mag worden, dan stel ik me vragen bij het verantwoordelijkheidsgevoel van die vrouwen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2013, 19:16
Lynn.Van.Hoof Lynn.Van.Hoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 45
Het is een schande wat Jan Fabre doet en gedaan heeft. Ik heb deze man nooit als kunstenaar kunnen bezien, want hij deed de meest lugubere dingen. Wie hangt nu het plafond van het koninklijk paleis helemaal vol met dode kevers?
Gooien met katten of baby's en vogelspinnen over vlijmscherpe scheermesjes laten lopen is géén kunst. Het mag al eens rebels, verkeerd of gek zijn, maar een dier of mens schade berokkenen kan niet, ook niet in kunst.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th May 2013, 19:45
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
In mijn ogen is de respect voor mens en dier hier ver zoek. Waar zit het woord respect als je dieren 'verminkt' zoals de kat en gooien met baby's? Zoals G*iet al aangeeft vind ik het ook raar dat een moeder dit toelaat. Waar zit uw moedergevoel dan? Wat hadden de gevolgen kunnen zijn? Wordt hier genoeg bij nagedacht? In alle geval snap ik ook niet, dat deze soorten ongezien blijven begrijp ik ook niet. Iedereen ziet dit als een schandaal en dergelijke, maar wordt er ook iets tegen gedaan? Vinden jullie dat dit normaal is? Ik vind dit persoonlijk niet normaal, dat dit allemaal zomaar toegelaten kan worden! Hier moet voor mij iets tegen gedaan worden. Dit kan niet ongezien blijven en zomaar met levens gespeeld worden. Iedereen verdiend recht of respect en leven, zowel mens als dier!
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th May 2013, 21:51
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Angry

Net als Lynn bewonderde ik de werken van Jan Fabre. Zoals de meeste kunstenaars, had hij iets eigenaardigs en deed hij de raarste dingen. Het is waar wat Jan Fabre zegt: kunstenaars mogen artistieke vrijheid genieten. Is er dan geen grens?

Jazeker, als je het mij vraagt! Met katten en baby's gooien? Als zoiets tegenwoordig als kunst ervaren wordt, denk ik dat het respect voor mens en dier ver te zoeken is, in tegenstelling tot wat Fabre beweert. Ik juich zijn ideeën absoluut niet toe. Bij mijn weten zijn er ook andere manieren om een boodschap over te brengen of om kunstzinnig en origineel uit de hoek te komen. Daarnaast denk ik dat we alles wat hij zegt met een korrel zout moeten nemen. De eigenares van de katten wist ook niet -zo blijkt uit artikels- dat de katten in de lucht gegooid zouden worden. Wat ik dan nog erger vind, is dat het katje gewond bleek te zijn, maar Fabre gewoon doorgaat en zelfs een stapje verder gaat. Ik heb dan ook geen woorden voor het feit dat de moeder dit alles zou toelaten met haar baby ...

Dat het niet aan de media of politiek is om te zeggen wat hij wel of niet mag doen, vind ik te ver gaan. Het is juist dankzij de media dat mensen te weten komen waarmee hij in feite bezig is. Hij kan nooit duidelijker met de neus op de feiten gedrukt worden dan dat de media het voor hem doen. Net als Lynn vind ik dat dit gewoonweg niet kan, zelfs niet voor de kunst.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.