actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2015, 13:37
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 72
Klimaattop: 'België gaat voor ambitieuze en bindende tekst'

De onderhandelingen in Parijs gaan hun beslissende week in. Vandaag komen de klimaatministers van de 197 deelnemende landen toe. De veeleer technische onderhandelingen van vorige week vervellen nu tot een politieke discussie.

Voor ons land nemen maandag federaal minister van Energie Marghem en haar Waalse collega’s Carlo Di Antonio en Paul Furlan deel aan de onderhandeling. Dinsdag arriveren ook Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege en Brussels minister Céline Fremault.

'Het is Frankrijk dat erop heeft aangedrongen dat de ministers echt in de zaal zouden zitten, om zeker te zijn dat er compromissen kunnen worden gesloten', zegt een Belgische onderhandelaar. 'In Kopenhagen namen de Denen zelf het heft te veel in handen, waardoor ze het vertrouwen kwijt raakten. Op andere klimaattoppen waren het dan weer de regeringsleiders die moesten onderhandelen. Nu zijn het de vakministers, dat is een goede zaak.'

De top in Parijs is al redelijk goed opgeschoten. De ministers beginnen met een ontwerptekst van nauwelijks 40 pagina’s. Zes jaar geleden was dat in Kopenhagen nog een tekst van 300 pagina's waar niemand kop of staart aan kreeg. Maar er liggen nog een aantal lastige knopen op tafel. De ministers moeten deze week beslissingen nemen.

Akkoord

Laurent Fabius , Frans minister en voorzitter van de klimaattop, rekent naar eigen zeggen donderdag al op een akkoord. Minister Marghem treedt hem bij. 'Als alles goed gaat, hebben we donderdag een akkoord', zei ze maandagochtend in een korte toespraak tot de Belgische delegatie. 'België gaat voor een leesbare, ambitieuze en bindende tekst.'

Officieel loopt de conferentie tot vrijdag, maar er wordt algemeen verwacht dat de eindonderhandeling zal uitlopen tot in het weekend. De kans is alleszins groot dat de onderhandelaars deze week een akkoord bereiken. Of dat een ambitieus akkoord wordt, zal dan moeten blijken.

Klimaatfonds

De Waalse ministers Paul Furlan en Carlo Di Antonio hebben maandagochtend in Parijs bevestigd jaarlijks 8 miljoen euro in het groen klimaatfonds te zullen storten. Daarnaast wordt op termijn 1,2 miljoen euro uitgetrokken voor ‘fast start finance’. Het geld gaat naar vijf projecten die strijden tegen de opwarming in Afrika en Zuid-Amerika.

De ‘fast start finance’ maakt deel uit van een globaal bedrag van 30 miljard euro dat op de klimaattop in Kopenhagen werd voorzien en komt dus niet in aanmerking voor de 100 miljard euro die in Parijs wordt gezocht. België heeft zich vorige week geëngageerd jaarlijks 50 miljoen euro extra uit te trekken.

Bron: De Standaard, 07/12/2015, Belga

Eigen mening:
In het artikel komt naar voren dat er op de klimaattop naar een duidelijk, leesbaar en ambitieus klimaatakkoord wordt gestreefd. Ik vind het een goed idee dat men voor deze klimaattop ervoor gezorgd hebben dat niet enkel de regeringsleiders vergaderen maar ook de ministers. Deze hebben vaak een betere kennis over de mogelijkheden in hun vakgebied. Ik hoop dat deze aanpak ervoor zal zorgen dat de beslissing en maatregelen die hier genomen worden ook echt worden toegepast. Want naar mijn meningen hebben de vorige klimaatconferenties niet echt merkbare oplossingen teweeg gebracht. Ik vind toch dat ook in dit artikel het nog erg veel over geld gaat. Het is belangrijk dat er financiële steun is voor projecten die zich inzetten voor het klimaat. Enkel geld pompen in verschillende projecten is echter ook geen oplossing volgens mijn mening. Ik denk dat er nood is aan maatregelen die uitstoot en milieuvervuiling drastisch aanpakken. Ik vind het dan ook heel positief dat België en specifieker de Belgische politiek de intentie heeft om op deze klimaattop tot een leesbare, ambitieuze tekst te komen. Ik denk dat het nodig is dat alle deelnemende landen met deze intentie naar Parijs afreizen. Zo kan men met een gemotiveerd team tot een tekst te komen. Het is voor het klimaat hoog nodig dat men tot bindende maatregelen komt om de opwarming van de aarde aan te pakken.

Laatst aangepast door leonie.v*nroey : 7th December 2015 om 14:03.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.