actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2011, 06:47
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
5.440 nieuwe Belgen zetten nog nooit een voet in ons land

De voorbije jaren zijn 5.440 buitenlanders Belg geworden zonder hun nieuwe vaderland ooit te hebben gezien. 'Vaak gaat het om mensen die nooit één voet op Belgische bodem hebben gezet', zegt Theo Francken (N-VA), die de gegevens opvroeg bij de minister van Buitenlandse Zaken. Het nieuws staat dinsdag in Het Laatste Nieuws.


'Dit is een ontsporing van de snel-Belgwet', zegt Francken. 'In Frankrijk of Duitsland is het ronduit onmogelijk om de nationaliteit te krijgen zonder in het land gewoond te hebben. Alleen in België kan dat dankzij de snel-Belgwet', luidt het.

Binnenkort volgt nog een poging om de snel-Belgwet in de Kamer te herzien met steun van de PS. Sneuvelt ook die poging, dan belandt het dossier wellicht op het bureau van formateur Elio Di Rupo (PS), aldus de krant.

bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF20111025_007

Eigen mening:
Dit kan ik echt niet begrijpen. Hoe kan je nu een nieuwe nationaliteit echt opnemen, als je het land niet kent. Je moet toch een beetje van de cultuur, de inwoners,... afweten voor je jezelf een 'Belg' kan noemen. Ik vind het zeer goed dat de Kamer een poging gaat doen om dit te herzien.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2011, 10:05
jolien.claessens jolien.claessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: vorselaar
Posts: 77
Wat er in België aan het gebeuren is met de snel-Belgwet is onbegrijpelijk. Natuurlijk mogen allochtonen de Belgische nationaliteit aannemen maar wel alleen als ze dan ook echt iets met België te maken hebben, ze moeten hier wonen. Een strengere controle is aanbevolen. Als dit in Duitsland en Frankrijk kan waarom hinkt België dan weer achterop met zijn immigratiewet?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th October 2011, 16:00
Tinne.VanDun Tinne.VanDun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 38
Ik vind dit helemaal schrijnend als je je bedenkt dat er ook goed geïntegreerde allochtonen zijn die wel uitgewezen worden. Mensen die hier al jaren wonen, met kinderen die hier naar school gaan en enkel Nederlands spreken, hier volledig geïntegreerd zijn, halen het einde van de juridische mallemolen soms niet en worden dan teruggestuurd naar hun land van herkomst. Terwijl dat na al die jaren voor hen vaak al helemaal niet meer voelt als hun thuisland.
Het belangrijkste lijkt mij dat er nu eindelijk eens werk gemaakt wordt van een eenduidig en rechtlijnig, maar vooral transparant beleid. Zodat het voor iedereen al heel snel duidelijk is wat er gaat gebeuren. Mensen jarenlang in het ongewisse laten vind ik absoluut mensonwaardig.
Mensen de Belgische nationaliteit toekennen die nooit in België geweest zijn is, naar mijn mening, immens belachelijk maar uiteindelijk vind ik dat minder problematisch dan het omgekeerde.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th October 2011, 16:16
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Ik vind dat Theo Franken met dit cijfer een ongenuanceerd beeld naar de bevolking werpt.

Heeft Theo Franken nog nooit van "langdurige werkopdrachten in het buitenland" gehoord? Belgische gezinnen die voor hun werk naar het buitenland moeten verhuizen en daar ter plaatse kinderen krijgen. Die categorie valt ook onder die 5.440 buitenlanders die Belg geworden zijn. Haal die er al eens even uit. Het cijfer zal al wat minder bombastisch zijn.

Ik heb er geen problemen mee dat de voorwaarden om Belg te worden wat verstrengd worden maar dan heb ik het vooral over betere/strengere controle op schijnhuwelijken want daar wringt het schoentje.

Alles op één hoop smijten zoals Franken dat nu doet, dat heeft geen enkele zin ( buiten het feit dat dit populistisch rondje wel wat stemmen kan opleveren).
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.