actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th December 2012, 09:26
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Slechts in één ziekenhuis op de twee is hygiëne grootkeuken bevredigend

‘Slechts in één ziekenhuis op de twee is hygiëne grootkeuken bevredigend'

BRUSSEL - Slechts in de helft van de ziekenhuizen is de hygiëne en infrastructuur van de grootkeuken bevredigend. Dat blijkt uit controles die het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV) uitvoerde in het eerste semester van 2012. In rusthuizen liep dit percentage op tot 65 en in kinderdagverblijven tot 70.
Dat blijkt uit het antwoord van federaal minister Sabine Laruelle op een schriftelijke vraag van Richard Miller (MR).
In 2011 waren de resultaten bevredigend in 66 procent van de 3.435 instellingen die het FAVV dat jaar controleerde, wat iets beter was dan in 2010 (62 procent).
In 2011 hadden de meest voorkomende inbreuken betrekking op de naleving van de koudeketting (8 procent), de netheid van lokalen van de onderneming (7 procent), de uitrusting en de netheid van de toiletten (7 procent).

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121224_00413114
Datum: 25 december 2012

Mening:

Persoonlijk ben ik heel erg geschrokken wanneer ik de titel van dit artikel zag staan in de krant. Ik vind het jammer dat men zo weinig moeite doet om de grootkeukens in de ziekenhuizen af te stemmen op de hygiënevoorschriften. Wanneer er een gebrek is aan hygiëne, zullen de bacteriën die sowieso veel aanwezig zijn in ziekenhuizen zich gemakkelijker verspreiden over de patiënten en bezoekers. Dit kan toch niet de bedoeling zijn van een ziekenhuis, waar mensen zouden moeten genezen? Ik ben van mening dat er dringend iets moet veranderen aan deze hygiëne en ik hoop dat de mensen die instaan voor de hygiëne in ziekenhuizen hier in de toekomst wat meer moeite voor zullen doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th December 2012, 10:01
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
‘Slechts in één ziekenhuis op de twee is hygiëne grootkeuken bevredigend'

Aangezien het algemeen bekend is dat iedere patiënt die in een ziekenhuis opgenomen wordt, het risico loopt om ten gevolge van zijn behandeling een ziekenhuisinfectie op te lopen, vind ik het onverantwoord dat men net op deze plaats hygiënevoorschriften aan hun laars lapt.
Normaal gesproken stelt het ziekenhuis een team aan dat instaat voor ziekenhuishygiëne, of dat zou althans de bedoeling moeten zijn. Ofwel is dat ‘wishful thinking’, ofwel doen deze mensen hun job niet adequaat genoeg. De hygiëne in rusthuizen en kinderdagverblijven is al beduidend beter dan in ziekenhuizen, hoewel ik denk dat hier toch ook nog verbetering mogelijk is. Ik hoop dat deze negatieve vermelding in de media ziekenhuizen, rusthuizen, kinderdagverblijven en andere plaatsen waar veel mensen bij elkaar komen heeft wakker geschud. Het herzien van hun hygiënebeleid en bijsleutelen waar nodig, is geen overbodige luxe.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th December 2012, 11:15
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Patiënten in een ziekenhuis zouden de beste zorgen moeten krijgen en dan wel op alle gebied dus ook op het gebied van voeding. Het zou dan toch niet mogen dat de hygiëne van de grootkeukens maar weinig te wensen over laat.
Overal hangen op ziekenhuiskamers praktisch ontsmettingsbusjes om de handen te ontsmetten van bezoekers , maar op gebied van voeding voldoet de grootkeuken dan weer niet aan de hygiënenormen, dit kan toch ergens echt niet.
Ik begrijp dat veel patiënten liever iets uit de cafetaria gaan halen want dit zou toch al beter zijn van smaak maar zou dit qua hygiëne ook beter zijn? Dergelijke controles van grootkeukens zou eigenlijk wel wat meer uitgevoerd mogen worden en ik denk dat we zeker nog zouden verschieten van welke resultaten dit allemaal oplevert.
Ook de hygiëne van toiletten laat te wensen over wat ik toch ook al bizar vind want je moet maar eens in een ziekenhuis komen overal zie je poetsvrouwen, kamers worden dagelijks gepoetst maar toiletten niet dan?
Ik ben van mening dat er snel iets moet gebeuren aan de hygiëne in ziekenhuizen en dan zal misschien ook het aantal ziekenhuisinfecties dalen. Het is in eerste instantie dus niet alleen aan de bezoekers om bacteriën buiten te houden maar dus ook vooral aan het beleid/ personeel van het ziekenhuis zelf!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th December 2012, 11:46
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Thumbs down ‘Slechts in één ziekenhuis op de twee is hygiëne grootkeuken bevredigend'

Dit vind ik een heel hoog cijfer en zeker omdat het over ziekenhuizen gaat. Net daar zou er extra gelet moeten worden op hygiëne omdat het echt mensenlevens kan kosten. Mijn nonkel is aan de ziekenhuisbacterie gestorven en het is zo frustrerend als je weet dat dat misschien vermeden had kunnen worden.
Het is erg als de helft van de ziekenhuizen is orde is, maar ik denk als je gewoon op restaurant gaat, dat je ook niet wilt weten wat er daar achter de schermen gebeurt. Ik vind dat ze veel strenger mogen optreden, zowel in restaurants, rusthuizen, ziekenhuizen, ... Iedereen moet de regels naleven.
Ik heb nog wel een opmerking waaraan ik denk als ik dit artikel lees. De laatste tijd heeft iedereen wel een soort allergie en dat komt volgens mij omdat we te proper willen zijn. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ziekenhuizen de regels niet moeten naleven, maar kinderen moeten ook wel de mogelijkheid krijgen om een weerstand op te bouwen. We moeten dus ook niet overdrijven.
Mijn conclusie is dat ziekenhuizen, ... de regels moeten naleven, maar dat het thuis niet altijd overdreven opgekuist moet zijn. Dat ze ook bijvoorbeeld in het bos kunnen ravotten in plaats van achter de computer te zitten, want ook zo bouwen ze een goede weerstand op.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 25th December 2012, 12:07
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Ik kan het nogal moeilijk begrijpen dat de hygiëne in de grootkeukens van ziekenhuizen zo laag ligt. Ik dacht dat hygiëne wel één van de topprioriteiten zou zijn in een plaats waar mensen moeten genezen en herstellen. Hier moet dus duidelijk dringend iets aan gebeuren. Horeca-zaken, de voedingssector, en verdere worden zo streng gecontroleerd. Waarom ziekenhuizen dan niet? Hier ga ik dan ook van uit aangezien de procent nog zo hoog ligt? Hopelijk wordt hier dan ook iets aan gedaan!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.