actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th April 2016, 13:21
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
Kinderen nemen rijgedrag van ouders over

Je rijdt maar beter voorzichtig met je kroost in de auto want slecht rijgedrag geef je door. Dat blijkt uit een studie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en stichting TeamAlert.

Je rijdt maar beter voorzichtig met je kroost in de auto want slecht rijgedrag geef je door. Dat blijkt uit een studie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en stichting TeamAlert.

Het onderzoek bij 350 jongeren uit het hoger onderwijs toont aan dat pubers die onvoorzichtig rijden vaak ouders en vrienden hebben die dat ook doen. Verder gaven de gevaarlijkste bestuurders aan meer meegereden te hebben met dronken chauffeurs dan de veilige rijders.

Waarom jongeren onveilig rijgedrag overnemen is minder goed onderzocht, maar jonge automobilisten nemen over het algemeen meer risico’s in het verkeer. Dat komt doordat hun puberbrein steeds op zoek is naar nieuwe prikkels. Jongeren die roekeloos rijden zouden ook meer roken, meer spijbelen en ongezonder eten.

“Voorlopig kunnen we besluiten dat het verkeersgedrag van jongeren niet op zichzelf staat”, vertelt onderzoeker bij TeamAlert Willemijn Noordman aan Metro Holland. “Maar om te weten te komen in welke mate de invloed van de omgeving doorweegt, is er meer onderzoek nodig.”

Bron: Kinderen nemen rijgedrag van ouders over. Opgehaald van Metrotime: http://nl.metrotime.be/2016/04/15/m...an-ouders-over/

Mening:
Het resultaat van dit onderzoek is niet onlogisch. Als je zelf vaak bij iemand in de auto zit die gevaarlijk rijdt, zal je dit gedrag hoogstwaarschijnlijk overnemen. Dit toont het gevoerde onderzoek bij 350 jongeren namelijk aan. Volgens mij liggen enkele oorzaken aan de basis van dit resultaat die ik in onderstaande tekst zal toelichten.

Naar mijn mening neem je slecht rijgedrag over van een échte vertrouweling, zoals ouders. Kinderen aanschouwen hen als een voorbeeld voor zichzelf, ook op de weg. Wanneer ouders slecht rijgedrag vertonen, beseffen kinderen dit niet, want zij kijken op naar hun ouders en zullen bijgevolg het rijgedrag van hun ouders niet in vraag durven te stellen.
Daarnaast zitten kinderen vaak op de achterbank tijdens een autorit. Vanuit deze positie kunnen ze ideaal alle verkeershandelingen van hun ouders mee volgen. Het feit dat ze vaak met hun ouders meerijden leidt er m.a.w. toe dat ze vaak het rijgedrag van hun ouders kunnen observeren. Als je volgens mij al vele keren hebt gezien hoe iets (niet) moet, zal je zulk (rij)gedrag na een tijd zelf kopiëren.

Wanneer hun ouders aan het rijden zijn, zullen ze nagaan: houden ze zich aan de snelheid ? letten ze op verkeersborden ? zijn ze hoffelijk ? enz. Wanneer ze dit niet doen, zullen kinderen denken dat zulke verkeersregels bij wijze van spreken maar 'met een korreltje zout" moeten worden genomen, want als zelfs hun eigen ouders hier niet al te veel belang aan hechten, waarom zouden zij dit dan later doen ... Daarom is het naar mijn mening van primordiaal belang dat ouders het goede voorbeeld geven aan hun kinderen door de verkeersregels te respecteren, zodat ze later ook goede bestuurders worden.

Bovendien blijkt uit de studie ook dat je het slecht rijgedrag van vrienden overneemt. Wanneer vrienden 'een gevaar vormen op de weg', zal je dit volgens mij vaak onbewust niet (willen) opmerken. Je hebt immers door de jaren heen een sterke band met hen opgebouwd, waardoor je de neiging hebt om alles op dezelfde manier te doen zoals je vrienden om er bij (te blijven) horen. Daarnaast zullen vrienden vaak niets verkeerd kunnen doen, ook niet in het verkeer. Je zult meer zaken van hen aannemen dan van andere, onbekende mensen.

Ik kan dus besluiten dat er in elk van ons toch een zekere 'copycat' verscholen zit, blijkbaar ook in het verkeer. De mate waarin je deze 'copycat' tot jezelf laat doordringen, bepaal je natuurlijk zelf. Elk individu heeft immers zijn eigen waarden en normen. Daarnaast is ieder van ons volwassen genoeg om zelf zijn verantwoordelijkheid te nemen en (geoorloofde) beslissingen te nemen.

Laatst aangepast door mitchell.b*ons : 15th April 2016 om 13:54.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.