actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2010, 10:07
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Dubbel zoveel kinderen gaan nooit naar school

613 Vlaamse kinderen waren afgelopen schooljaar in geen enkele school ingeschreven en kregen op geen enkele andere manier erkend onderwijs. Het aantal leerlingen dat de leerplicht ontloopt is daarmee in een jaar verdubbeld.

Afgelopen schooljaar stuurde het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) 613 dossiers over ‘vermiste’ leerlingen naar het parket. Dat betekent dat deze leerlingen niet ingeschreven zijn bij een onderwijsinstelling en op geen andere erkende manier onderwijs krijgen. In het schooljaar 2007-2008 waren dat er maar 319. Slechts voor een vijfde van die dossiers kreeg het AgODi een antwoord van de procureur.

Het aantal spijbelaars steeg in het schooljaar 2008-2009 met tien procent. 6.571 leerlingen in het secundair onderwijs bleven meer dan dertig halve dagen ongewettigd thuis, dat is 1,4 procent van alle leerlingen.

In vijf jaar is het aantal ‘problematische afwezigheden’ met veertig procent gestegen. Schoolmoeheid is een belangrijke oorzaak van hardnekkig spijbelen.

Bron: www.gva.be

Mijn mening:
Ik vind dit soort gegevens zeer interessant om weten, ze geven een mooi overzicht van hoe het nu eigenlijk gesteld is met onze schoolgaande jeugd. Het gaat volgens deze statistieken niet zo goed met onze jongeren, vorig jaar waren 613 Vlaamse kinderen in geen enkele school ingeschreven. Dit is een verdubbeling in vergelijking met het jaar 2007-2008 (319 Vlaamse kinderen). Het is een tendens die zich zeker niet op deze manier mag verder zetten, omdat deze jongeren aan het spelen zijn met hun toekomst! Ik hoop dat zij zelf tot het inzicht komen, maar ik vrees er een beetje voor.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th May 2010, 13:30
Evelien Peeters Evelien Peeters is offline
Evelien Peeters
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 66
Ik vind het eigenlijk wel wreed dat men er zoveel aan probeert te doen om zoveel mogelijk kinderen kansen te geven om onderwijs te kunnen volgen en dat je dan anderzijds hoort dat er veel leerlingen gewoon niet naar school gaan. Er zijn natuurlijk verschillende soorten oorzaken voor dit hoge aantal, zo zijn er bijvoorbeeld de ouders die zelf totaal geen interesse tonen in wat school aangaat en hierbij aan de kinderen meegeven dat het niet belangrijk is. Je hebt ook kinderen met een zeer doorgedrongen karakter die geen belang hechten aan de school. En dan heb je nog het aanbod van de school zelf... en dat is dan voor onze rekening. Als wij als leerkrachten het school zo interessant kunnen maken en werkelijkheidsnabij (met dank aan PDV :-), dan zullen er meer leerlingen het geen opgave vinden om naar school te komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th May 2010, 13:59
Evelien Snels Evelien Snels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 70
Ik vind deze resultaten zeer confronterend. Ik vraag mij eigenlijk af wat de concrete maatregelen zijn die dan genomen worden? Voor spijbelaars weet ik welke consequenties er voor hen volgen, maar kinderen die gewoon niet ingeschreven zijn daar weet ik eigenlijk het fijne niet van gezien zij niet schoolgebonden zijn en de maatregelen dus ook niet schoolgebonden genomen kunnen worden. Ik vind het overigens niet kunnen dat de procureur zich maar met 1/5de van die zaken wil / kan bezighouden. Onderwijs zou de prioriteit moeten zijn, maar blijkbaar wordt dit vaak naar achter geschoven, wat ik niet vind kunnen. De leerlingen die niet ingeschreven zijn komen volgens mij hoogstwaarschijnlijk uit een milieu waar school gaan niet zo nauw wordt genomen of waar ze gewoon niet goed weten hoe en waar in te schrijven. Daarom vind ik dat er voor zulke ouders meer transparantere informatie zou moeten komen, desnoods moet de overheid bij al deze 613 gevallen aan de deur gaan kloppen en hen zo uit de nood helpen. Er zullen waarschijnlijk wel gevallen zijn waar er sprake is van slechte wil, maar ik denk dat deze meer uitzondering zijn dan de regel. Ook ben ik het er mee eens dat schoolmoeheid kan verholpen worden door 'toffe' leerkrachten die hun job serieus nemen en de betrokkenheid en het welbevinden van de leerlingen willen optimaliseren.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th May 2010, 16:20
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Het verbaasde me wel, toen ik het artikel las, dat er een verdubbeling was van de kinderen die niet naar school gaan. Onderwijs is verplicht in België, wat gebeurt er dan met de kinderen en hun ouders? Krijgen ze een waarschuwing? Ouders die hun kind niet inschrijven in een school moeten toch verwittigd worden dat dit niet kan. Onderwijs is zo belangrijk voor de toekomst van de kinderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.