actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2012, 20:11
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
“Zwart” bier breekt 800-tal cafés zuur op

Zo’n 800 horecazaken in West- en Oost-Vlaanderen mogen binnenkort gepeperde rekening van de fiscus verwachten. Ze zouden “zwart” bier hebben gekocht via de voor belastingontduiking vervolgde drankencentrale Creve Drinks uit Waarschoot in Oost-Vlaanderen.
De bal ging aan het rollen toen in juni 2010 het Gentse gerecht binnenviel bij Creve Drinks, een drankencentrale uit Waarschoot in Oost-Vlaanderen. Naast zwart geld vonden de speurders ook bewijzen voor een groot fraudecircuit. Na onderzoek blijkt nu dat zo’n 800 horecazaken uit Oost- en West-Vlaanderen via de drankencentrale fraudeerden.

De drankencentrale zou fictieve facturen hebben uitgeschreven aan vzw’s en particulieren, terwijl de biervaten vooral aan cafés werden geleverd. Naar verluidt zouden sommige zaken tot de helft van hun omzet hebben gedraaid op die manier.

De fiscus gaat nu de 800 frauderende zaken vragen in regel te komen door de achterstallige belastingen te betalen. De bijzondere belastinginspectie bereidt een procedure voor waarbij iedereen die dat wil de schulden bij de fiscus kan vereffenen, om zo een opeenstapeling van procedures te vermijden.

Bron : http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...nomie/1.1229344

Mening :
Ik schrik van het aantal horecazaken die frauderen, 800 vind ik persoonlijk toch een hoog aantal. Ik vind het nogal tweezijdig. Enerzijds begrijp ik dat de cafés/horecazaken frauderen, we zitten namelijk in een moeilijke periode door de crisis en het rookverbod maakt het er niet gemakkelijker op voor de cafés. Zoals iedereen weet zijn er al zeer veel cafés gesloten wegens dit verbod en wordt alles maar duurder.
Anderzijds is het ontduiken van belastingen natuurlijk verboden en staat hier een wet op. Daarom vind ik anderzijds dan ook dat de horecazaken/cafés hier voor gestraft moeten worden, het is niet eerlijk tegenover de andere cafés/horecazaken dat zij de belastingen wel ontduiken. Ik vind het dus ook niet meer dan logisch dat ze de achterstallige belastingen moeten betalen. Er wordt namelijk al gesproken van een fraudecircuit, dit kan in de toekomst alleen maar uitbreiden. Wat natuurlijk niet de bedoeling is. Deze inspecties kunnen de cafés/horecazaken toch tot hun verstand brengen om niet te frauderen in de toekomst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.