actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2015, 20:14
ruben.t*uyen ruben.t*uyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 25
Jobs Artikels Wat? TrefwoordZoeken Brussel experimenteert met 4-daagse werkweek

Brussel experimenteert met 4-daagse werkweek

Na het succes van de 4-daagse werkweek in Frankrijk en de 30 uren werkweek in Zweden, wil Brussel het nieuwe systeem ook een kans geven.


Minder werken voor hetzelfde loon? De meeste werknemers zullen dit wel zien zitten. Of de bedrijven zelf happig zijn, moet nog aangetoond worden.

Net Brussel

De Brusselse overheid wil wel eens iets nieuw proberen om meer jobs te creëren. Om de nodige flexibiliteit te creëren op de arbeidsmarkt, willen ze het uurrooster van de werknemers hervormen. Van een 5 dagen werkweek of 38 tot 40 uren week naar een 4-daagse werkweek (of 30 uur). Te beginnen met het personeel van Net Brussel, het Gewestelijk Agentschap voor de Netheid.

Slaat het experiment aan dan zouden er 400 à 500 extra jobs bij kunnen komen. Bij Net Brussel zou het om een uitbreiding van ongeveer 20% van het personeelsbestand kunnen gaan. Arbeidsplaatsen waar meer en meer nood aan is.

Delen werkplaatsen

In L’Echo benadrukt minister Gosuin dat laaggeschoolde werkzoekenden amper nog werk vinden. “Hun tewerkstelling wordt steeds meer door robots en andere technologieën vervangen. Eén manier om het probleem aan te pakken, is het delen van de resterende arbeidsplaatsen.”

Succesverhaal

Het nieuwe systeem en het succes ervan, wordt niet zomaar uit de lucht gegrepen. De 4-daagse werkweek bleek een succesverhaal te zijn in landen zoals Frankrijk en Zweden. Kan het experiment hier ook op positieve resultaten rekenen, dan hoopt Gosuin het systeem in de rest van het bedrijfsleven te introduceren.

Kritisch

Op zich zijn er weinig uitgesproken tegenstanders. De vakbonden zien er geen problemen in die zouden indruisen tegen de arbeidsethos. Het bedrijfsleven zelf staat kritisch tegenover het voorstel, maar is bereid om verder over het voorstel te praten en de mogelijkheden met een open geest te benaderen. Hun vertegenwoordigers hebben enkel bedenkingen bij de bereidheid van bedrijven om hun personeel volledig te betalen, terwijl ze maar 80% zouden presteren van wat ze anders zouden moeten uitvoeren. Minister Gosuin zegt hier rekening mee te willen houden en wil tegemoetkomingen overwegen, zoals een vermindering van de patronale bijdragen.
Meer jobs, minder werken, hetzelfde loon… een win-win, toch?

Eigen mening: Ik denk dat als het concept om 4 dagen te werken in een week mogelijk zou zijn ik er wel een voorstander van ben. Mensen hebben dan meer vrije tijd wat ik wel belangrijk vind. Zo zou bijvoorbeeld dit ook kunnen helpen om de stress in de maatschappij te verminderen. Ook is het goed dat er zo meer mensen een job hebben. Dit is een probleem waar men overal ter wereld mee kampt dus het zou al een mooi begin zijn dit probleem op te lossen. Tot nu toe zie ik enkel voordelen, maar of het wel echt haalbaar is weet ik wel niet zo zeker. Laat ons hopen van wel.

Bron: http://www.jobat.be/nl/artikels/bru...aign=home-blok1
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.