actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2012, 11:35
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
'Ecologisch rijden levert tot 390 euro per jaar op'

'Ecologisch rijden levert tot 390 euro per jaar op'

Slechts twee op de tien automobilisten kennen de principes van ecologisch rijden. Nochtans kunnen ze met een ecologische rijstijl tot 25 procent brandstof besparen, of tot 390 euro per jaar. Dat zegt mobiliteitsorganisatie Touring maandag.

Touring peilde vorige week naar het rijgedrag van 1.370 automobilisten. 'Maar 273 mensen blijken de principes van ’ecodriving’ te kennen', stelt Touring. 'Vreemd als men weet dat een ecologische rijstijl tot 25 procent brandstof bespaart of anders gezegd 1,5 liter per 100 kilometer.'

Voor een gemiddelde verbruiker, die 15.000 kilometer rijdt op een jaar, betekent dat een besparing van 391 euro op benzine en 352 euro op diesel, berekende de mobiliteitsorganisatie.

Touring beveelt onder meer aan om snel naar een hogere versnelling te schakelen, zo veel mogelijk op de motor te remmen, de juiste bandenspanning te gebruiken en de motor niet onnodig te laten draaien.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120326_033

Mening:
Ondertussen heb ik zelf ongeveer één jaar mijn rijbewijs, maar nog nooit heeft iemand mij verteld hoe ik op een ecologische manier kan rijden. Ik denk persoonlijk dat ik niet de enige automobilist ben die hierop nog nooit attent is gemaakt.
Als Touring, rijscholen,.. hiervoor bijvoorbeeld campagnes zouden voeren, denk ik dat er heel wat chauffeurs hun rijstijl gaan aanpassen.
Uiteindelijk moet je zeer weinig inspanningen doen om toch redelijk wat geld te besparen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th March 2012, 11:54
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Ik sluit mij aan bij Kristof. Ik heb ook bijna een jaar mijn rijbewijs en ook ik heb nog nooit gehoord hoe ik ecologisch kan rijden. Natuurlijk hoor je hier wel eens van op reclame en dergelijke, maar reclame blijft reclame, je weet niet of het echt betrouwbaar is. Ik vind het idee van Kristof wel goed. Als de rijschool en Touring meer campagnes voeren, dan zullen meer mensen op de hoogte worden gebracht van ecologisch rijden. Wanneer de rijschool dit doet komen ook de jonge bestuurders hiermee in aanraking. Hierdoor gaan jongeren misschien sneller ecologische auto's kopen.

Dat maar 273 mensen ecologisch rijden kennen vind ik nu wel heel weinig. Ik heb er al van gehoord. Ik ken ook mensen die hybride auto's hebben. Maar ik ken zelf nog maar weinig van al die begrippen en 'nieuwe soorten auto's'. Ik vind het zelf wel belangrijk om zuinig auto te rijden en dergelijke en zou wel graag informatie krijgen over ecologisch rijden. Jammer dat ecologische auto's zo duur zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th March 2012, 19:45
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Ecologisch rijden is heus niet zo moeilijk, ik heb het van mijn vader geleerd. Ik maak er dagelijks gebruik van, ik zou zelfs zeggen : ik maak er een sport van om het verbruik zo laag mogelijk te houden. Een verbruik van minder dan 5 liter haal ik regelmatig volgens de boordcomputer, niet slecht zou ik zeggen voor een diesel van 136 pk met een gewicht van 1600 kilogram. Vooreerst zou ik zeggen dat het gebruik van een boordcomputer een handige hulpmiddel is om het verbruik laag te houden, hij geeft je de weergave van het actuele verbruik.
Hier volgen enkele tips :
- rijd met de juiste bandenspanning
- Zet tijdig in een hogere versnelling
- Probeer je snelheid constant te houden, laat je niet opjutten door anderen.
- Als je wat verderop een rood licht ziet, voet van het gaspedaal halen en in versnelling laten staan : verbruik = 0 liter !Het is vooral het vertrek vanuit stilstand dat het verbruik enorm doet toenemen.
- Houd je aan de snelheidslimiet , geflitst worden is zeker niet goedkoop.

Met deze tips kom je al een heel eind. Ik vind dat iedereen ecologisch zou moeten rijden. Het is beter voor het milieu en de portemonnee!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.