actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2013, 17:33
Marijke.Kaekebeke Marijke.Kaekebeke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Blaasveld
Posts: 32
Vlaamse overheid wijst op risico's cannabis

Een nieuwe cannabiscampagne van de Vlaamse overheid moet jongeren van 14 tot 25 jaar doen nadenken over de gezondheidsrisico’s van de drug. De interactieve website www.laatjenietvangen.be werd dinsdag voorgesteld door Vlaams minister Jo Vandeurzen.

Een kleine 20 procent van alle 12- tot 18 jarigen heeft al eens cannabis geprobeerd en 2,5 procent van de leeftijdsgroep gebruikt het regelmatig. Maar toch blijft het de meest populaire drug onder jongeren, en volgens minister van Volksgezondheid Vandeurzen (CD&V) blijft dat problematisch.
‘Sinds 2005 blijven de cijfers over gebruik stabiel met enkele schommelingen’, zegt Vandeurzen. ‘Een extra impuls geven aan de preventie-inspanningen is
daarom nodig.’

Affiches en de interactieve website www.laatjenietvangen.be moeten jongeren ervan bewust maken dat cannabisgebruik ‘niet banaal is en dat het niet normaal is onder hun leeftijdsgenoten’. De campagne confronteert hen via urban legends uit hun leefwereld, met vaak gehoorde foute stellingen over het gebruik en met de gezondheidsrisico’s van cannabis. Met een online quiz leren ze juiste van foute informatie onderscheiden en bezoekers worden op de website ook doorverwezen naar andere informatie- en hulpkanalen.

Bron: de standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131105_00824677

datum: 5/11/2013

Mening: Ik vind het goed dat de overheid een campagne voert tegen cannabis. Door de jongeren bewust te maken van het gevaar ervan, bestaat er een kans dat het aantal gebruikers daalt. Vermits sinds 2005 de cijfers stabiel blijven, is het goed dat hier nog iets extra voor gedaan wordt om een daling in te zetten. Het is wel al positief dat sinds 2005 het aantal gebruikers niet meer gestegen is.

Wat ik mij wel afvraag is of dat een interactieve website wel voldoende is om jongeren zich ervan bewust te laten worden. Een jongere gaat op zichzelf moeilijk zo’n site opzoeken. Als er veel campagne rond gevoerd wordt, dan zullen er misschien wel meer jongeren op de hoogte raken van de site.

Ik vind het wel alvast positief dat de overheid een campagne voert om de jongeren erop te wijzen wat de gevaren van cannabis kunnen zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th November 2013, 19:53
silke.wouters silke.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lichtaart
Posts: 60
Ik vind het heel goed dat ze deze cijfers bekend maken. Vele jongeren denken onterecht dat ze een buitenbeentje zijn als ze niet blowen en dit kan hen op het slechte pad brengen. Ik vind het ook goed dat er duidelijk wordt geschept over de effecten van cannabis en dat met de campagne TERECHT het imago van cannabis als onschuldige drug teniet wordt gedaan. dat de campagne via internet gelanceerd wordt vind ik een slimme zet, het internet is het medium bij uitstek om jongeren te bereiken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.