actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th January 2014, 09:05
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
Betalen voor gevangenisstraf in ons land voorlopig onhaalbaar

Betalen voor gevangenisstraf in ons land voorlopig onhaalbaar

‘Gevangenen (een deel van) hun verblijf laten betalen kan je maar organiseren als één belangrijke randvoorwaarde is vervuld’, zegt Laurent Sempot van het Belgische Gevangeniswezen. ‘Iedereen moet betalen. Want anders draait het OCMW ervoor op. Dat is niet haalbaar.’
Gedetineerden, geïnterneerden en ouders van minderjarigen die veroordeeld zijn, moeten betalen voor het verblijf in een gevangenis of inrichting: 16 euro per dag, met een maximum van twee jaar, zo staat in een wetsvoorstel van de Nederlandse staatssecretaris Fred Teeven van Veiligheid en Justitie.

In ons land is zoiets voorlopig onhaalbaar. ‘Gevangenen (een deel van) hun verblijf laten betalen kan je maar organiseren als één belangrijke randvoorwaarde is vervuld’, zegt Laurent Sempot van het Belgische Gevangeniswezen. ‘Iedereen moet betalen. Want anders draait het OCMW ervoor op. Dat is niet haalbaar.’

Je zou de randvoorwaarde kunnen vervullen, vervolgt hij, als je alle gedetineerden aan werk helpt in de gevangenis. ‘Momenteel zetten wij volop in op arbeid en opleiding Zodra de hele gevangenisbevolking aan de slag is, is het zeker een discussie waard.’

‘Maar vergeet ook niet dat in vele gevallen de slachtoffers vergoed moeten worden’, aldus Sempot. ‘Dat wordt almaar belangrijker, recent is de wetgeving nog aangepast.’ Als het Nederlandse voorstel werkelijkheid wordt – en die kans acht Sempot klein – geldt het niet in Tilburg, waar België cellen huurt en dus een Belgisch regime geldt.

Open VLD-kamerlid Carina Van Cauter diende wel een wetsvoorstel in om de doorlopende uitkeringen en pensioenen van gedetineerden te schorsen voor de duur van hun detentie. Maar onvermogende gevangenen 170 euro per dag laten betalen, is op dit moment niet haalbaar, zegt ook Van Cauter. ‘Daarmee treffen we de familie of het OCMW.’

Bron: De Standaard, 14-01-2014, Mju

Commentaar:
Ik vind dat het zeker en vast tijd wordt om de gevangenen hun uitkeringen af te nemen. En als de gevangenen werken in de gevangenis dan worden ze daar nog voor betaald ook. In een gevangenis heb je geen kosten dus heb je ook geen geld nodig. En ik vind dat je niet de kans moet krijgen om een hoop geld bij elkaar te sparen. Een Belg met een gemiddeld inkomen die een gezin moet onderhouden houdt ook niets over om te sparen. Gevangenen die hun uitkering blijven krijgen vind ik schandalig. Ja ze moeten hun slachtoffers een schadevergoeding betalen maar hoe vaak gebeurt dat? Ik begrijp dat het misschien moeilijk is om iedereen zijn eigen kosten te laten vergoeden. Daar zal men nog goed over moeten nadenken. Ik denk dat het veel geld (dat de "brave" burger betaald) uitgespaard kan worden door geen uitkeringen toe te staan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.