actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th March 2016, 14:20
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Meerderheidspartijen oneens over invoering rookverbod in wagen met minderjarigen

De Vlaamse meerderheidspartijen in de federale regering zijn het niet eens over een mogelijke invoering van een rookverbod in de wagen wanneer er minderjarigen aan boord zijn. Bij de voorstelling van een actieplan van Kom op tegen Kanker, hebben Open Vld en CD&V vrijdag aangegeven voor de invoering van zo’n maatregel te zijn, maar N-VA vindt een verbod overdreven en ziet meer heil in preventie.

Kamerlid Dirk Janssens (Open Vld) heeft in de commissie Volksgezondheid een voorstel ingediend dat het roken in een wagen verbiedt van zodra daar min-zestienjarigen in aanwezig zijn, zo verklaarde hij in de marge van de voorstelling van het Kom op tegen Kanker-actieplan in Leuven. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (eveneens Open Vld) steunt dat voorstel, zo klinkt het.

Ook Els Van Hoof (CD&V) zegt aan de commissie een pakket maatregelen te hebben voorgelegd. Het verbod om te roken in een wagen wanneer er minderjarigen aan boord zijn, is een van de regels die ze wil instellen. De voorstellen zullen op 22 maart besproken worden.

Steun van de andere Vlaamse meerderheidpartij N-VA lijkt evenwel moeilijk te liggen. “Emotioneel ben ik het wel degelijk eens”, zegt Renate Hufkens. “Roken met kinderen in de auto is inderdaad onaanvaardbaar. Maar de vraag is of een verbod wel wenselijk is. Er stellen zich dan toch veel vragen. Hoe ga je dat controleren? Waar leg je de leeftijdsgrens?”

Hufkens verwacht dan ook meer van preventie. “Je moet het probleem bij de bron aanpakken. Hoe minder mensen actief roken, hoe minder meerokers er zijn.”

Bron: DS 11/03/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160311_02177056

Eigen mening: Ik vind dit een heel moeilijke discussie. Ik begrijp dan ook dat de meerderheidspartijen het niet eens kunnen worden over de invoering van een rookverbod in de auto. Enerzijds begrijp ik Renate Hufkens. Ik vind roken in het bijzijn van minderjarigen in de auto ook onaanvaardbaar, maar langs de andere kant vind ik niet dat je mensen het roken kan verbieden in hun eigendom. Als je roken in de auto gaat verbieden, hoe snel zal het verbieden van roken in je eigen huis volgen? Langs de andere kant ga ik ook akkoord met Open VLD en CD&V. Het instellen van een leeftijd zoals 16 vind ik een goede keuze. Dan zijn jongeren oud genoeg om zelf te mogen roken, dus kunnen ze dan ook de keuze maken of ze willen meeroken of niet. Onder de 16 mag een kind niet roken, dus begrijp ik het verbieden van roken in de auto. Tot slot heb ik niets tegen rokers, maar wanneer je kinderen hebt, vind ik dat je toch wel belang mag hechten aan de gezondheid van jouw eigen kinderen. Hun toekomst hangt er vanaf. Nu doen heel veel ouders dat al door bijvoorbeeld buiten te roken i.p.v. in huis, dus dan zal dat in de auto ook wel kunnen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2016, 13:33
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Rookverbod in auto wanneer minderjarigen meerijden?

Net zoals Lisse vind ik het verbieden om te roken in de auto wanneer er kinderen en jongeren jonger dan 16 meerijden het beste idee. Er zijn heel wat jongeren van 16 die zelf roken, dat de ouders al dan niet in de auto roken zal dan nog weinig invloed hebben op de gezondheid van de desbetreffende jongere. De kans is zelfs groot dat hij/zij zelf rookt in de auto. Ik vind het vooral belangrijk dat ouders hun verantwoordelijkheden kennen en opnemen. Elke ouder vindt het belangrijk dat zijn/haar kind gezond en gelukkig is. Als je hierbij het roken in de auto moet laten, vind ik dat maar een kleine moeite. Als je het echt niet kan laten, kan je ook altijd even naast de weg gaan staan om even naast de auto te roken. Politiek gezien is dit natuurlijk een moeilijke kwestie, daarom begrijp ik zeer goed dat er zowel voorstanders als tegenstanders zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.