actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2015, 14:14
Lesse.G*os Lesse.G*os is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vlimmeren
Posts: 50
Eén op vier ziekenhuizen in Vlaanderen te slordig

Eén op de vier Vlaamse ziekenhuiscampussen levert niet de gewenste kwaliteit in de dagelijkse zorg. Dat toont onderzoek van de Vlaamse Zorginspectie aan, zo schrijft Het Laatste Nieuws vrijdag.

De Vlaamse Zorginspectie bezocht dit jaar onaangekondigd alle Vlaamse ziekenhuizen. Voor driekwart daarvan is online al te lezen wat dat heeft opgeleverd. Van de 75 ziekenhuiscampussen waar inspecteurs langsgingen scoorden er twintig ondermaats.

Alle twintig krijgen die een herinspectie, en als ook die niet voldoet, dan kunnen er voor de ziekenhuizen sancties volgen.

De punten waarover de inspecteurs vielen, zijn heel verscheiden: te veel patiënten dragen geen identificatiebandjes, dokters vergeten in dossiers pijnscores in te vullen, medische toestellen worden niet gecontroleerd, er wordt niet gecommuniceerd met de patiënt, er is vaak geen urgentiearts aanwezig op de spoed, medicijnen zijn vervallen of niet voorzien van een label en te veel artsen en verplegers nemen een loopje met de regels van de handhygiëne.

Bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20151113_01968130

Eigen mening:
Ik vind het eigenlijk schandalig dat er zoveel ziekenhuizen zijn waarbij dat dit probleem zich voordoet. Men verwacht toch op zijn minst dat als men in een ziekenhuis wordt opgenomen, dat men erop kan vertrouwen dat men in goede handen is. Maar als men dan te lezen krijgt dat er soms te weinig aandacht wordt besteed aan de medische verzorging dan denk ik dat er drastische problemen zijn in onze ziekenhuizen en dat deze dringend moeten worden opgelost. Het moest maar eens gebeuren dat er fouten worden gemaakt met medicatie of als er medische toestellen stil vallen en er slachtoffers vallen, we moeten er voor zorgen dat het zo ver niet kan komen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th November 2015, 18:38
e*len.brosens e*len.brosens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 58
In ‘De Morgen’ van 13-11-2015 verscheen een artikel onder de titel : ‘Als patiënt kijkt u maar beter uit - Kwart ziekenhuizen voldoet niet aan de normen’. Net zoals in het artikel van 'Standaard' wordt hier dezelfde problematiek aangeklaagd. Slechts enkele ziekenhuizen, zoals Sint-Augustinus in Veurne, voldoen aan de normen. Dit is toch onbegrijpelijk!
Er zijn reeds zoveel mensen slachtoffer geworden van een medische blunder. Volgens mij halen de artsen of de ‘ziekenhuizen’ meestal hun gelijk. Zijn wij, Vlamingen, niet assertief genoeg? Ik vind het een goede zaak dat de Zorginspectie controle uitvoert. Deze controle kan niet streng genoeg zijn; het leven van mensen hangt veelal af van de goede zorgen van artsen en verplegend personeel.
Ik denk dat het online plaatsen van de verslagen een stimulans kan zijn voor de ziekenhuizen om beter te presteren en meer aandacht te gaan besteden aan het ‘zorgen voor…’. Ik hoop écht dat ze de goede raad van de Zorginspectie opvolgen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.