actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th September 2015, 18:25
Clara.W*llems Clara.W*llems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herselt
Posts: 26
Kris Peeters gaat burn-out en stress op het werk aanpakken

Kris Peeters gaat burn-out en stress op het werk aanpakken

Federaal minister van Werk Kris Peeters (CD&V) gaat psychische problemen zoals stress en burn-out op het werk aanpakken. In een toespraak zei Peeters dat hij samen met minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) een programma zal opzetten om mensen die langdurig ziek waren, eenvoudiger het werk te laten hervatten.

Na zijn besprekingen over de uitstoot van de Volkswagens, reisde minister Peeters van Brussel naar Maasmechelen om de initiatiefnemers van de campagne Zot van Te Gek!? een hart onder de riem te steken. ‘De naam heb ik blijkbaar zelf ooit gelanceerd in een interview’, aldus Peeters. ‘Ik draag de mensen die zich inzetten voor een betere geestelijke gezondheidszorg een warm hart toe. Ik wens dan ook iedereen in Maasmechelen te feliciteren met het behaalde label en hoop dat vele gemeenten in Vlaanderen spoedig dit goede voorbeeld zullen volgen.’

Peeters gaf ook aan vanuit zijn departement meer aandacht te schenken aan geestelijk welzijn. ‘We stellen vast dat één op de drie mensen hier direct of indirect mee te kampen heeft. Dat is niet alleen voor hen een zware last, ook voor onze ziekteverzekering, waar de uitgaven zijn toegenomen met 25 procent tot 6,8 miljard euro. Vandaar dat wij ook vanuit het departement Werk een steentje willen bijdragen aan de oplossingen. Zo zullen we maatregelen nemen om burn-out en stress op het werk te verminderen. Bovendien gaan we een programma opzetten om de werkhervatting te vergemakkelijken bij mensen die langdurig ziek zijn geweest. Met collega De Block zullen we hier te gepasten tijde over communiceren’, besloot Peeters.

Bron: DS
Eigen mening: Ik vind het een heel goed idee om burn-out en stress op het werk te behandelen. Mensen moeten zich goed in hun vel voelen want dan presteren ze beter op hun werk. Het heeft zowel voordelen voor de werknemer als de werkgever.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th September 2015, 20:16
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
Kris Peeters gaat burn-out en stress op het werk aanpakken

In het 6de middelbaar deed ik mijn eindopdracht economie met een medestudent rond 'stress op het werk'. We hebben kunnen concluderen, net als iedereen zonder enige economische achtergrond, dat het een negatieve invloed heeft op het ondernemingsresultaat. Tevreden werknemers zorgen nu eenmaal voor een betere sfeer in het bedrijf en een hogere productiviteit. Vaak heerst er nog wel het beeld in onze maatschappij dat mensen die te kampen hebben met stress of een burn-out "watjes" zijn. Dit klopt niet want uit onderzoek blijkt dat deze personen een te groot doorzettingsvermogen hebben, wat vaak hand in hand gaat met perfectionisme. Het is voor deze mensen belangrijk om eerst te leren hoe zij moeten omgaan met een stressvolle situatie alvorens aan de slag te gaan met: "Hoe de stress te reduceren?" Uit ons onderzoek bleek ook dat de klachten zich op drie niveaus situeren: lichamelijk (bijvoorbeeld hoofdpijn), psychisch (bijvoorbeeld geestelijke vermoeidheid) en gedragsmatig (bijvoorbeeld het overdreven nuttigen van alcohol). Dit zijn allemaal klachten op individueel niveau, maar ook op organisatorisch niveau zijn er een heleboel. Met als belangrijkste, naar mijn mening, het absenteïsme van de werknemers. Dit kost niet alleen de ziekteverzekering een heleboel geld, maar ook de werkgever. Ik wil vooral de bedrijven aanmoedigen om alert te zijn en tijdig in te grijpen wanneer er stress wordt opgemerkt bij hun personeel. Het is een taboe dat het alleen maar voorkomt bij de zwakkeren, heb oog voor de gezondheid van jouw personeel !
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.