actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd March 2012, 13:02
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Schoonmakers bij NMBS moesten 7 op 7 werken

Schoonmakers bij NMBS moesten 7 op 7 werken


vr 23/03/2012 - 11:01
De Sociale Inspectie heeft een grote controle gehouden bij zes schoonmaakbedrijven die voor de NMBS-Holding werken. Bij een van de bedrijven is sociale fraude vastgesteld. De werknemers moesten elke dag werken en kregen geen pauze.
Eind vorig jaar gingen knipperlichten branden bij de NMBS-Holding, er waren signalen dat er mogelijk sociale fraude werd gepleegd bij externe schoonmaakbedrijven die werken in de stations en de administratieve gebouwen van de NMBS.

De NMBS heeft daarop de Sociale Inspectie gevraagd om alles te controleren. Op twee dagen tijd heeft de Sociale Inspectie zes schoonmaakbedrijven gecontroleerd, in totaal gaat het om 45 werknemers. Vijf bedrijven waren in orde, één bedrijf niet.

Het bedrijf, dat als onderaannemer werkte voor de NMBS, stelde voornamelijk Roemenen te werk. "De 12 medewerkers moesten 7 dagen op 7 werken. Ze hadden geen recht op overuren, ze kregen geen pauze of verlof", zegt Jean-Claude Heirman, directeur van de Sociale Inspectie.

Aan het bedrijf is gevraagd "zich in regel te stellen". De NMBS-Holding wacht nog op een eindrapport van de Sociale Inspectie om dan te bekijken of het contract met het bedrijf verbroken kan worden. In totaal werken tien externe schoonmaakbedrijven voor de NMBS, met in totaal 275 werknemers.

Bron:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu..._NMBS_kuisploeg

Mening:
Ik schrok wel even toen ik dit nieuws daarnet vernam op de radio.
Een aantal mensen zullen waarschijnlijk denken dat 1 op 6 nog redelijk goed meevalt.
Ik vind persoonlijk dat men dit ene geval moet proberen te voorkomen. De NMBS heeft nu wel een controle uitgevoerd omdat er sprake was van sociale fraude, maar in feite hadden ze dit op regelmatige basis moeten doen. Zo had men misschien dit ene geval kunnen voorkomen.
Naar mijn mening mag men dit ene schoonmaakbedrijf serieus beboeten, het contract verbreken en de werknemers door het bedrijf laten vergoeden.
Ook zou ik het een goede oplossing vinden om in de toekomst niet meer met externe bedrijven te werken, maar met eigen personeel. Zo zou de kans op fraude normaal gezien toch kleiner moeten zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.