actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2016, 18:25
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
'Groene' bussen van De Lijn presteren ondermaats

Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) wil dat de busvloot van De Lijn een pak minder CO2 en fijn stof uitstoot. Daarom bestelt hij bijna 700 nieuwe bussen. Maar de 'groene' bussen die De Lijn momenteel in huis heeft, kunnen een niet al te best rapport voorleggen.

Vooral de 5 waterstofbussen van De Lijn deden het niet goed. De voorbije twee jaar samen reden ze elk amper 26 tot maximum 98 dagen uit. Zo'n 60 procent van de tijd stonden ze defect op stal, zo blijkt uit een antwoord van minister Weyts op een parlementaire vraag van Caroline Bastiaens (CD&V).

Ook over de 148 hybridebussen zijn er klachten. Die zouden ook te pas en te onpas in de hangar belanden. In maart werden bestellingen zelfs (even) on hold gezet door aanhoudende problemen. Voor een evaluatie van de elektrische bussen - die elk 45 minuten kunnen rijden alvorens ze 12 minuten lang moeten opladen - is het nog te vroeg.

In het najaar wil De Lijn wel een strategische nota klaar hebben, "waarin we alle leerpunten van de afgelopen proefprojecten meenemen".

Bron: http://www.demorgen.be/economie/-gr...maats-b26b890d/
18/05/2016

Eigen mening: Ik vind het goed dat minister van Mobiliteit Ben Weyts iets wil doen aan de CO2 uitstoot van het openbaar vervoer. Hij verlangt op deze manier niet alleen van de burgers dat ze iets doen aan de CO2 uitstoot, maar geeft zelf het goede voorbeeld. Uit dit artikel blijkt echter dat de 'oplossingen' die hier nu voor zijn, niet ideaal zijn. Het kan niet de bedoeling zijn dat er geďnvesteerd wordt in 'groene' bussen, en deze dan meer dan de helft van de tijd defect op stal staan. Dan heeft de aankoop ervan in mijn ogen niet echt veel nut. Ook de hybridebussen leveren duidelijk niet het gewenste resultaat op. Volgens mij had de minister op voorhand wel kunnen inschatten dat bussen die slechts 45 minuten kunnen rijden en dan 12 minuten moeten opladen (en dus stilstaan), niet de beste oplossing zijn voor Vlaanderen. Er komt sowieso al heel wat commentaar op De Lijn over bussen die te laat zijn. Wanneer de bussen dan ook nog eens om de drie kwartier moeten stoppen om op te laden, gaan deze problemen volgens mij alleen nog maar erger worden. Ik vind echter wel dat er moet verder gezocht worden naar manieren om de CO2 uitstoot van het openbaar vervoer te verminderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2016, 21:53
valerie.w*ls valerie.w*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olmen
Posts: 86
Minister Weyts moet toch op voorhand onderzocht hebben wat de voor- en nadelen van deze hybridebussen zijn? Ik zou denken dat hij toch op voorhand op de hoogte moet zijn geweest van het feit dat deze bussen maar enkele uren kunnen rijden en daarna halt moeten houden om terug op te laden. Ik begrijp niet dat hij op voorhand niet op de hoogte was van de werking en de gebreken van deze bussen. Het feit dat de bussen maar een bepaalde periode aan een stuk kunnen rijden zoals Veronique al zei, is niet ideaal omdat onze busroutes hier niet op voorzien zijn. De buschauffeurs rijden toch een bepaald traject altijd heen en terug. Ik begrijp ook niet dat de minister niet meer onderzoek heeft gedaan naar de kwaliteit van deze bussen. Dit is een hele investering en als deze niet rendeert, is dit natuurlijk zeer jammer. Het is goed dat men nadenkt over alternatieven die de CO2-uitstoot verminderen, maar ik vind toch dat deze op voorhand beter moeten gecontroleerd worden net als de zogenaamde 'groene' bussen. Het is goed dat de lijn zijn bevindingen over de nieuwe bussen bundelt om hier de juiste conclusies uit te trekken. Het zou natuurlijk zonde zijn om verder te investeren in deze bussen als deze niet voldoen aan de eisen die De Lijn en onze minister stelt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.