actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2012, 09:10
Jaan Vervoort Jaan Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Broechem
Posts: 90
Nooit zoveel geld in pensioenspaarfondsen

Nooit zoveel geld in pensioenspaarfondsen

Er zat eind september 12,26 miljard euro in de vijftien Belgische pensioenspaarfondsen. 'Een all time high', zegt Hugo Lasat, ondervoorzitter van de Belgische fondsenvereniging Beama. Dat is te danken aan netto-inschrijvingen en positieve rendementen in 2012.

Hugo Lasat, ondervoorzitter van Beama
In 2012 (tot eind september) kwam er netto 120 miljoen euro bij in de Belgische pensioenspaarfondsen. Dat is zes keer zoveel als over heel 2011. De Belgen stortten over de eerste negen maanden van het jaar 749 miljoen euro in hun pensioenspaarfonds. Tegelijkertijd vroegen de pensioenspaarders 629 miljoen euro terug. Het zijn vooral 60-plussers die hun geld opnemen. Zij worden daarvoor fiscaal niet gestraft en waren goed voor ruim 84 procent van de terugbetalingen.



Vooral jongeren tussen 18 en 30 jaar beginnen met pensioensparen. 'Vroeger was pensioensparen voor veel jongeren een ver-van-mijn-bedshow. Dat is nu anders', stelt Lasat. Ruim 42 procent van de nieuwe contracten voor pensioensparen wordt getekend door jongeren tot 30 jaar. Opvallend: er zijn ook al jongeren die hun contract weer annuleren


Aantal rekeningen voor pensioensparen

In de eerste negen maanden van het jaar werden net geen 2.500 rekeningen stopgezet in de categorie 18- tot 30-jarigen. Een beperkt aantal, want in totaal zijn er 1,33 miljoen pensioenspaarrekeningen. Dat is ook logisch, want wie zijn pensioenspaarfonds opdoekt voor zijn 60ste, betaalt een belasting van 33 procent. Enkel bij het overlijden van de pensioenspaarder gaat er slechts een heffing van 10 procent af.

28 november 2012 : De Tijd

mening: Ik vind dit niet meer dan logisch dat er meer mensen aan pensioensparen doen. Ook dat jongeren die hieraan meedoen verschiet ik niets van. Door de blijvende crisis is er geen zekerheid voor later en wil iedereen een reserve potje aangemaakt hebben. Wie weet er hoe duur het later gaat worden of hoeveel nog een pensioentje zal zijn. Dat kan niemand voorspellen. Ik vind het zelf goed dat jongeren hieraan meedoen. Als je dit doet heb je in mijn ogen een zeer realistische blik op de toekomst. Ook al lijkt het misschien wel een ver-vanmijn-bed-show je moet het niet onderschatten welke kosten je na je pensioen nog hebt. ( verzorging, belastigen, eventueel rusthuis,...)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.