actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2011, 15:42
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Politierechter D'Hondt wil psychologische test bij elk rijexamen

Politierechter D'Hondt wil psychologische test bij elk rijexamen

Bron: HLN 30/11/2011

Het zit grondig fout met de Vlaming als hij achter het stuur kruipt. Politierechter Peter D'Hondt wil, naast een theoretisch en praktisch rijexamen, ook een psychologische test voor kandidaat-bestuurders. Dat schrijven de Concentrakranten.

"Bumperkleven, roodrijden, langs rechts voorbijsteken... het kan niet op bij de Vlaming", stelt D'Hondt vast. "Het lijkt erop dat hij in het verkeer alleen zijn rechten kent, niet zijn plichten. De enige keer dat een Vlaming solidair is in het verkeer, is om een snelheidscontrole aan te kondigen voor andere bestuurders. Als politierechter zie ik elke dag wat er gebeurt als je de regels níét respecteert."

"Volgens de statistieken is een verkeersagressor in zeven op de tien gevallen een man, vaak tussen 25 en 45", verduidelijkt Etienne Schouppe, uittredend staatssecretaris voor Mobiliteit (CD&V). "Het zijn dus niet echt de jonge bestuurders, wel mensen die al een tijdje op de weg zitten. Ze hebben duidelijk een gebrek aan elementaire beleefdheid."

Politierechter D'Hondt is ook voor de invoering van het rijbewijs met punten. (belga/sps)
30/11/11

Reactie:
Persoonlijk ga ik ermee akkoord dat het gedrag van automobilisten op de openbare weg niet altijd een toonbeeld is van goed fatsoen. Wat de statistieken ook mogen beweren, ik heb al een paar keer ondervonden dat bepaalde vrouwelijke bestuurders ook geen kaas gegeten hebben van hoffelijkheid. Ik wil echter in geen geval veralgemenen.
Hoe zit het dan bij de mannen? Naar mijn bescheiden mening zien veel mannen autorijden als een symbool voor hun mannelijkheid, hun testosteron stijgt naarmate hun snelheidsmeter klimt en deze macho's oogsten dan dikwijls nog bewondering door hun partner of hun vrienden. Je krijgt dan het onvermijdelijke haantjesgedrag op de weg wanneer de omstandigheden het hardrijden niet toelaten. De bestuurder ervoor rijdt niet snel genoeg (bumperkleven is de boodschap!), het licht springt op rood (dus waarom niet even het pedaal verder indrukken?), ze zitten in de file of iemand neemt de parkeerplaats in die ze op het oog hadden (laten we mekaar eens duchtig de huid volschelden) enz.

We moeten al oogkleppen op hebben om niet te merken dat we elke dag geconfronteerd worden met agressief gedrag. Mensen lopen moe en uitgeblust over straat, ze snauwen mekaar af, alles moet snel, voor veel vriendelijkheid lijkt geen plaats meer te zijn in deze maatschappij. In het beste geval krijg je in de winkel nog een commerciële glimlach. Ik denk dat we in de eerste plaats opnieuw tijd moeten vinden voor mekaar en dat we terug moeten leren omgaan met anderen. We hebben enerzijds alles of toch veel op materieel gebied, maar tegelijkertijd worden we steeds armer op sociaal gebied. Het is ieder voor zich. Het egoïsme viert hoogtij. Dat is wat we elke dag merken, niet in het minst in het verkeer. Iedereen in zijn auto, iedereen die zijn plaats opeist, de eerste willen zijn, de snelste willen zijn, enz.
Ik, ik, ik...

Zullen psychologische testen bijdragen tot beter rijgedrag in het algemeen? Wie gaat die testen afnemen? Wat zullen de criteria zijn? Ik ben geen psycholoog, maar zou het niet mogelijk zijn om resultaten van dit soort testen te manipuleren? Volgens mij zouden die testen bij een rijexamen ook maar een momentopname zijn en kunnen ze, naar mijn mening, nooit representatief zijn voor de psychologische toestand op lange termijn. Ik vermoed ook dat het rijexamen nog maar eens een pak duurder zal worden. Misschien wordt op die manier het behalen van een rijbewijs iets exclusiefs. Minder automobilisten --> minder verkeer --> minder verkeersagressie?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2011, 19:16
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Ik vind het nogal raar om een psychologische test uit te voeren. Mensen zijn vaak enorm gehaast omdat ze gedwongen worden. Ik denk dan aan de baas die dreigt met sancties indien je te laat op het werk arriveert. Mensen hebben de drukte zelf niet in de hand en dat brengt veel frustratie met zich mee. Hierdoor gaan ze sneller rijden of 'zotte kuren' uithalen.
Maar moeten hiervoor psychologische testen worden afgelegd? Misschien dat we meer moeten nadenken hoe we de drukte op onze verkeerswegen kunnen vermijden of verbeteren?

Verder zou, zoals Berlinda al zei, het invoeren van deze test de kostprijs van het rijbewijs echt te duur worden...

Men zou er ook voor kunnen opteren om elke 15 jaar het rijexamen opnieuw te laten afleggen. Hierdoor blijven de bestuurders goed op de hoogte van de regels en worden er minder fouten gemaakt in het verkeer.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd December 2011, 21:08
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Ik weet niet of psychologische testen de oplossing zijn, maar ik ben wel van mening dat het praktisch rijexamen moet hervormd worden. Almaar meer jongeren kunnen 'amper' met de wagen rijden wanneer zij hun rijbewijs behalen. Met amper bedoel ik de handigheid in manoeuvres en het nodige inzicht in het verkeer. Met de auto kunnen rijden is één ding, maar werkelijk autorijden is nog wat anders denk ik. Ik heb het geluk gehad dat ze me thuis (soms tegen mijn zin) manoeuvres lieten oefenen die ik niet op het examen zou moeten kunnen, maar die je wel in het dagelijks leven tegenkomt, op die manier heb ik het toch meegekregen. Maar wat met mensen die het (misschien wegens tijdgebrek) niet meekrijgen?

Ik hoor dagelijks mensen die pas hun rijbewijs hebben dat ze niet parallel kunnen/durven parkeren 'want ze zijn namelijk al een keer gebotst'. Ik vind dat niet enkel erg, ik vind het gewoon verontrustend. Je neemt deel aan het verkeer, dat betekent dat je moet kunnen anticiperen op verwachte en onverwachte dingen, dit kunnen naar mijn mening te weinig chauffeurs. Ligt dit aan hen? In de eerste plaats vind ik dit te wijten aan de rijopleiding. Hier moeten meer manoeuvres geoefend worden, alsook het anticiperen op anderen in het verkeer. Een auto is een machine, waar mensen onder kunnen sterven, dit wordt te weinig beseft denk ik.
Maar zoals ik zei, zijn psychologische testen de oplossing? Ik denk het niet. Meer manoeuvres en leren anticiperen, daar zit het hem in.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd December 2011, 21:42
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Citaat:
Orgineel gepost door Noël Van Thielen
Mensen zijn vaak enorm gehaast omdat ze gedwongen worden. Ik denk dan aan de baas die dreigt met sancties indien je te laat op het werk arriveert. Mensen hebben de drukte zelf niet in de hand en dat brengt veel frustratie met zich mee. Hierdoor gaan ze sneller rijden of 'zotte kuren' uithalen.

De drukte op de wegen hebben mensen gedeeltelijk in de hand. Ze kunnen opteren voor een andere vorm van vervoer. Moét iedereen zo nodig met de auto naar zijn werk, naar school, naar de sportclub, ...? Akkoord als er geen alternatieven zijn. Ik heb vroeger ooit gesolliciteerd in een bedrijf waar geen enkele bus, trein of tram in de buurt kwam. Ik moest eerst 2 bussen nemen en dan nog drie kwartier te voet gaan. Dat hou je op lange termijn niet vol, zeker niet in de winter wanneer het gesneeuwd heeft bijvoorbeeld.
Zeer waarschijnlijk zullen we ons ooit verplicht zien alternatieven te zoeken voor Koning Auto, want het lijkt alsof we niet zo ver meer verwijderd zijn van de dag dat we met z'n allen zullen stilstaan op de autowegen. Hardrijden zal dan niet zozeer het probleem meer zijn, frustraties des te meer.

Er is, volgens mij althans, geen enkel argument dat hardrijden rechtvaardigt. Ook wanneer je weet dat je werkgever sancties zal treffen wanneer je te laat op je werk verschijnt, hoef je nog niet het risico te nemen om jezelf en anderen in gevaar te brengen. Werken en centen verdienen mogen dan al belangrijk zijn, het stelt niets voor in vergelijking met een mensenleven. Wanneer je zo bang bent om je werk te verliezen wanneer je te laat arriveert, dan is er maar een oplossing: vroeg genoeg opstaan en op tijd vertrekken! Dat heeft veel te maken met zelfdiscipline. Misschien niet voor iedereen even gemakkelijk, maar niet onmogelijk.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 3rd December 2011, 10:31
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Persoonlijk ben ik het helemaal eens met het feit dat het gedrag van autobestuurders niet altijd hoffelijk is. Maar naar mijn mening zijn dit niet enkel mannen, zo zijn er ook vrouwelijke bestuurders.

Maar die psychologische testen, ik weet niet of het effect zal hebben. Wie gaat deze testen afnemen, wat zullen de criteria zijn, hoe ga je ze afnemen? Als je dit bij het praktisch rijexamen gaat bijvoegen, het is en blijft slechts een momentopname. Misschien zijn ze in het begin dat de persoon het rijbewijsheeft wel representatief. Maar op lange termijn? Persoonlijk denk ik van niet.
Komt daar nog eens bij, zoals Belinda al zei, dat de kostprijs van het rijexamen fors de hoogte in zal gaan.

Misschien geen psychologische test invoeren maar zoeken naar alternatieven, bijvoorbeeld na een bepaalde periode opnieuw een praktisch rijexamen laten doen, zoals Noël suggereert.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.