actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2015, 08:49
Jens.W*uters Jens.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Bonte: "Je houdt geen enkele Syriëstrijder tegen met een wet"

Bonte: "Je houdt geen enkele Syriëstrijder tegen met een wet"

De Vilvoordse burgemeester Hans Bonte (sp.a) is blij met de maatregelen die de federale regering al heeft genomen in de strijd tegen de radicalisering. Maar tegelijkertijd vindt hij dat er nog veel meer middelen naar de lokale overheden moeten gaan. "De essentie van de aanpak ligt op het lokale niveau", zo zei hij vanmorgen op Radio 1.

Vilvoorde kende in het verleden relatief gezien heel veel jongeren die naar Syrië trokken om er te strijden aan de zijde van IS, maar zet nu hard in op deradicalisering. Een aanpak die niet elke gemeente hanteert, tot ergernis van Bonte. "Ik heb het meegemaakt dat er in mijn bureau een teruggekeerde Syriëstrijder stond en zei: 'De dag dat ik mijn enkelband kwijt ben, verhuis ik naar Brussel', omdat hij vond dat we hem te veel controleerden en opvolgden. Wel, hij is ook effectief vertrokken. Maar als we in Vilvoorde ons werk doen, en ergens anders niet, dan heb je er niet veel aan."

Volgens Bonte heeft de federale regering "schitterend werk gedaan door een foreign fighters-richtlijn op te stellen voor de burgemeesters". "Maar die richtlijn ligt daar. Als ze au sérieux was genomen door bijvoorbeeld Molenbeek, dan was de kans dat wat gebeurd is ook effectief gebeurde, 100 keer lager dan ze nu was."

"Fundamenteel probleem van middelen, mensen en competenties"

Bonte blijft ook bij zijn kritiek op de versnippering van de politiebevoegdheden in Brussel. "Je krijgt dat niet uitgelegd in het buitenland: een hoofdstad met 19 burgemeesters die niet door een deur kunnen en 6 politiezones."

Want dat vooral de lokale besturen actie moeten ondernemen, staat voor de Vilvoordse burgemeester vast. "Ik heb een bijzonder goede samenwerking met de inlichtingendiensten, maar het fundamentele probleem is er een van middelen, mensen en competenties. Het is ellendig vast te stellen dat er precies één halftijdse persoon bezig is met internetscreening, terwijl wij al jarenlang aan de alarmbel trekken."

Nieuwe wetten tegen terreur en radicalisering zijn goed, maar niet zaligmakend, zegt Bonte nog. "10 maanden na Charlie Hebdo is de helft van de 12 nieuwe maatregelen uitgewerkt, maar dat zijn allemaal wettelijke maatregelen. Je houdt geen enkele Syriëstrijder tegen met een wet, je moet het doen op het veld. De essentie van de aanpak ligt op het lokale niveau: sensibiliseren, opvolgen, netwerken opbouwen. Daar komen manschappen bij kijken, en daar loopt het verkeerd. We missen in het veld de capaciteit om de maximale veiligheid te garanderen."

Bron: De Morgen (19 november 2015), via http://www.demorgen.be/buitenland/b...n-wet-b64334b1/

Mening:
Bonte haalt hier naar mijn mening een sterk punt aan. Nieuwe wetten invoeren i.v.m. de veiligheid is goed, maar zal de Syriëstrijders denk ik niet tegen houden. Men moet overgaan tot actie en meer manschappen inzetten om hen te kunnen onderscheppen. Vervolgens kan ik me ook vinden in het feit dat hij zegt dat sommige gemeenten weinig tot geen inspanningen leveren. Molenbeek is in mijn ogen hier het beste voorbeeld van. Als de vorige burgemeester Moureaux niet enkel om zijn campagne had gegeven, maar ook om zijn dorp, dan had dit nooit gebeurt geweest. De regering moet naar mijn mening alles doen wat ze maar kunnen om Molenbeek te verlossen van al het jihadisme. Verder haalt Bonte nog de organisatie van de politiezones in Brussel aan. Zes zones, totaal overdreven vind ik zelf. Men moet één centrale politiezone uitbouwen in Brussel en leren overeen te komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.