actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th March 2008, 20:48
Karen 01 Karen 01 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Emblem (Ranst)
Posts: 112
Geen euthanasie voor Franse vrouw met gezichtstumor

In Frankrijk heeft het openbaar ministerie de onontvankelijkheid gevorderd in verband met de vraag om euthanasie van Chantal Sébire, een vrouw die misvormd is in het gezicht wegens een ongeneeslijke tumor.

Ongeneeslijk
De 52-jarige Chantal Sébire heeft de rechter woensdag gevraagd om te mogen sterven. De voormalige onderwijzeres en moeder van drie kinderen lijdt aan een tumor in de sinussen en de neusholte. Deze zeldzame ziekte (in 20 jaar tijd kwam ze wereldwijd 200 keer voor) is ongeneeslijk en veroorzaakt een onomkeerbare misvorming van het gelaat. Sébire zegt dat ze ook hevige pijn lijdt.

Geen actieve euthanasie
"Het openbaar minister heeft de onontvankelijkheid van de vraag gevorderd gezien de huidige Franse wetgeving", aldus Etienne Daures, procureur-generaal bij het hof van beroep in Dijon. Een wet die sinds 2005 in Frankrijk van kracht is, laat in sommige gevallen toe dat men iemand 'laat sterven' door het stopzetten van de behandelingen, maar niet dat artsen actieve euthanasie uitvoeren.

Minister van Justitie Rachida Dati verklaarde dat "de geneeskunde er niet is om dodelijke substanties toe te dienen". De uitspraak wordt in beraad gehouden tot maandag 17 maart. (belga/sd)

www.hln.be

Laatst aangepast door Karen 01 : 14th March 2008 om 20:53.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th March 2008, 20:53
Karen 01 Karen 01 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Emblem (Ranst)
Posts: 112
Ik heb dit bericht gepost naar aanleiding van de reportage op het VTM nieuws van 19.00u. Op de site van Het Laatste Nieuws stond een foto van de vrouw en op het nieuws van VTM liet men haar ook aan het woord. Ik vond het een vreselijk beeld. Ik snap echt dat de vrouw uit het leven wil stappen. Ze zegt ook dat ze constant pijn heeft en dat medicijnen niet meer helpen. Ik vind dat echt heel erg.
Als iemand om euthanasie vraagt omdat hij of zij enorm veel pijn heeft, vind ik dat euthanasie moet kunnen. De vrouw wist echt goed waar ze over bezig was en als ze in Frankrijk niet geholpen zou worden, zou ze overwegen om naar de Benelux of Zwitserland te vertrekken en ik kan haar wel begrijpen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th March 2008, 01:45
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Idd, dat is echt geen doen meer...
Bijgesloten Plaatje(s)
 
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th March 2008, 10:07
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Slaapmiddel is oorzaak van dood Chantal Sébire.

De Française Chantal Sébire is bezweken aan een zwaar slaapmiddel. Dit heeft de procureur-generaal van Dijon donderdag verklaard. In het bloed van Sébire zijn sporen van een zwaar, snelwerkend barbituraat aangetroffen, dat niet bij Franse apotheken verkrijgbaar is en eigenlijk alleen door dierenartsen wordt gebruikt, zei procureur-generaal Jean-Pierre Alacchi.


De 52-jarige Sébire overleed op 19 maart, twee dagen nadat een rechter haar het recht op euthanasie had ontzegd. Sébire had om euthanasie verzocht omdat een ongeneeslijke tumor in haar neus haar leven ondraaglijk maakte.

Sébire was door de tumor vrijwel blind geworden en leed voortdurend enorme pijn. Ook was haar gezicht door de tumor ernstig vervormd. Ze had de rechter gevraagd een arts toestemming te geven de benodigde barbituraten te leveren en erbij aanwezig te zijn als zij die innam. Maar de Franse wet staat slechts het staken van de behandeling van terminaal zieken toe. Actieve levensbeëindiging is verboden.

Bron: Gva 27/03/2008
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 1st October 2008, 09:03
jolein kimpe's Avatar
jolein kimpe jolein kimpe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: oevel
Posts: 77
Zoiets kun je toch niet vatten !!!

Het lijkt me vanzelfsprekend dat iemand in zo'n situatie toch zeker het recht heeft om zelf te beslissen of ze nog verder wil gaan of niet.
En in dit geval duidelijk niet!
Ik vind het nogal ziek dat eender welke persoon met zo'n aandoening gewoon de deur gewezen wordt.
De gevolgen waren dan ook wel te voorspellen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 1st October 2008, 12:20
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Ik begrijp niet dat deze vrouw geen einde mag maken aan haar ellende.
Het is toch logisch dat ze op deze manier niet verder wil leven.
Het is volgens mij gewoonweg een marteling om zo door het leven te gaan.
Mijn standpunt is dus duidelijk, ik vind dat deze vrouw recht heeft op euthanasie.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 1st October 2008, 14:47
lottevangorp lottevangorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: grobbendonk
Posts: 119
Zoiets kan ik dus niet begrijpen

Waarom zouden zulke mensen geen euthanasie mogen plegen.
Mensen met zulke aandoeningen kunnen niet meer normaal functioneren.
Ik heb ook de reportage over Chantal Sébire gevolgd op tv.
Het is gewoon verschrikkelijk wat deze vrouw al heeft moeten meemaken.
Ze kon niet meer eten, drinken en ze was steeds moe.
Stel je zelf eens voor dat je zo over de straat moet wandelen..

En dan zijn er nog mensen die euthanasie in deze gevallen niet toestaan
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 4th October 2008, 09:52
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Het is echt wel te begrijpen dat ze een einde aan haar leven gemaakt heeft.
Ze wou eerbiedig sterven (euthanasie lijkt mij nog altijd wel een stuk eervoller dan zelfmoord) en dit werd haar geweigerd, waardoor ze geen andere optie zag dan zelfmoord. Ik denk dat de rechter in haar geval serieus verkeerd geoordeeld heeft. Bij haar ging het er nu eenmaal niet om OF ze zou sterven, maar HOE ze zou sterven. Want zelf was ze vastberaden om te sterven. Als rechter wil je voor onschuldige mensen toch de best mogelijke oplossing. In dit geval vond ik euthanasie de énigste oplossing! Daar dacht de rechter helaas anders over. Waarschijnlijk was bij de rechter de angst voor meerdere euthanasie aanvragen te groot als hij deze zou goedkeuren. Anders zou ik niet weten waarom deze vrouw, die duidelijk geen leven meer kon leiden (én LIJDEN!), niet uit het leven mocht stappen.

(opmerking: De meisjes van de e-f klas zijn echt wel aangesproken door dit topic zo te zien )
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 17th November 2010, 18:37
eleni eleni is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Broechem
Posts: 18
euthanasie

Euthanasie is een gevoelige kwestie voor velen en dat vertaalt zich ook in een veel te strenge wetgeving hierrond. Ik vind dat iedere mens nog altijd het grondrecht heeft om over zijn eigen leven te beschikken indien men vreselijke pijn lijdt. Het is mensonwaardig om iemand te laten leven die elke dag weer liever zou doodgaan. De mens vervult een plek in de maatschappij, en men staat in relatie tot andere mensen en dit maakt dat een mens niet zomaar kan doen en laten wat hij wil. Familie en vrienden van mensen die euthanasie vragen naar aanleiding van een vreselijk lijden, zullen die persoon ook steunen in die beslissing, hoe hard die dat ook mag zijn. Naar mijn mening moet men de wetgeving hierrond versoepelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.