actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2013, 16:32
J*ppe.Nicolai J*ppe.Nicolai is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Sint-Antonius
Posts: 80
Werken wanneer het u uitkomt?

Bron: www.standaard.be
Datum: 23-09-2013

De ene week 45 uur werken, en de andere week slechts 27 uur. Als het van de werkgeversorganisaties en de vakbonden afhangt, kunnen we in de toekomst zelf beslissen wanneer we onze werkuren invullen. Het is de bedoeling dat nog dit jaar de krijtlijnen voor een revolutionaire hervorming van het arbeidsrecht worden uitgetekend.

De ene week 45 uur werken, en de andere week slechts 27 uur. Als het van de werkgeversorganisaties en de vakbonden afhangt, kunnen we in de toekomst zelf beslissen wanneer we onze werkuren invullen. Het is de bedoeling dat nog dit jaar de krijtlijnen voor een revolutionaire hervorming van het arbeidsrecht worden uitgetekend.
Werken wanneer het u uitkomt. Hoewel het af en toe al gebeurt, is het in het huidige arbeidsrecht volgens experts illegaal. Nochtans zitten veel werknemers te wachten op een systeem waarbij ze veel flexibeler kunnen omgaan met hun arbeidstijd.

De Nationale Arbeidsraad (NAR), een instelling die minister De Coninck adviseert en CAO’s afsluit, zit rond de tafel om werk te maken van een revolutionaire hervorming van het arbeidsrecht. Er lijkt een brede consensus mogelijk over glijdende werktijden. Daardoor zal een werknemer in de private en semi-openbare sector zelf kunnen aanvragen om de ene week langer te werken dan de andere.

'Ook werknemers vragende partij'

‘In het kader van de mini-akkoorden, dat zijn de akkoorden tussen werkgevers en werknemers, hebben we de afspraak gemaakt dat we drie punten rond flexibele werkuren op de agenda zouden zetten en verder uitwerken’, reageert minister van Werk Monica De Coninck in Hautekiet op Radio 1. ‘Ten eerste is er de annualisering van de werkuren waarbij het totale pakket jaarlijkse werkuren vrij over het jaar kan worden gepresteerd. Daarnaast willen we werken aan schoolbelcontracten, voor ouders met co-ouderschap, en willen we ook iets doen aan de rigide regeling voor overuren. We zien in de praktijk dat veel bedrijven glijdende werkuren toepassen, maar eigenlijk is dat niet wettelijk.’

De Coninck is blij dat binnen de NAR over een flexibele indeling van de arbeidstijd wordt gediscussieerd.

‘Flexibiliteit wordt vaak door de werkgevers gevraagd, en dat wordt ook soms negatief bekeken. In realiteit delen ook werknemers hun leven in toenemende mate flexibel in. Ook zij zijn vragende partij. De kunst zal zijn om voor elk bedrijf naar win-win-situaties te zoeken. De flexibiliteit van de werkgever zal moeten worden gekoppeld aan die van de werknemer, en we zullen daar creatief in moeten zijn.’

Burn-out

Voor het einde van het jaar moet de NAR de krijtlijnen voor een akkoord uitzetten. Daarna moet elk bedrijf zien hoe ze het zelf kunnen toepassen. De Coninck geeft een voorbeeld. ‘In ziekenhuizen zijn er bijvoorbeeld minder patiënten in de zomer. Verplegend personeel kan bijvoorbeeld meer uren kloppen in de winter zodat tijdens de schoolvakantie meer tijd overblijft om met de kinderen door te brengen.’

De Coninck erkent dat te veel flexibiliteit tot een burn-out kan leiden. ‘Wanneer iemand door extreme flexibiliteit altijd beschikbaar moet zijn, kan de grens tussen werk en privéleven vervagen en loert een burn-out om de hoek.’

‘Omgekeerd kan die ook door een gebrek aan professionele autonomie en zelfstandigheid worden veroorzaakt. Deze discussie moet worden gezien als een mogelijk antwoord op de vraag hoe werknemers een balans kunnen vinden tussen werk en privéleven.’

Voldoende goodwill

Momenteel zijn het enkel werkgevers die een dergelijke flexibilisering kunnen vragen. Zowel werkgeversorganisaties als de vakbonden beklemtonen dat de onderhandelingen nog lopende zijn, maar voegen daar aan toe dat er voldoende goodwill aanwezig is en dat zij eind dit jaar willen landen. ‘We stellen ons positief op en weten dat we dit pad moeten bewandelen’, zegt Jan Vercamst, voorzitter van de liberale vakbond ACLVB in De Morgen.

De werkgeversorganisaties reageren ook positief. Pieter Timmermans, gedelegeerd bestuurder van het VBO en ondervoorzitter van de NAR, stelt dat er wel nog wat harde noten te kraken zijn. 'Het moet niet zomaar kunnen dat een werknemer ‘s morgens besluit om diezelfde dag twee uur later te beginnen. We moeten het evenwicht tussen rechten en plichten bewaken. Maar voorlopig krijg ik geen alarmerende berichten dat er grote obstakels op de weg liggen.’

Mening:
Ik ben ervan overtuigd dat het zelf invullen van je werkuren voor sommige jobs zeker kan leiden tot betere prestaties. Uit vele studies bleek reeds dat zelfstandig werkuren bepalen één van de grootste motivatiebronnen is. De taak van de werkgever is hier volgens mij ook wel cruciaal; hij moet zien dat de werknemer een gezonde stress blijft behouden. Dit kan hij doen door duidelijke deadlines op te stellen. Ik ben dus zeker een voorstander van deze regeling.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2013, 21:55
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: St.-Antonius Zoersel
Posts: 89
Werken wanneer het u uitkomt?

Ik vind dit net zoals Joppe een goede regeling. Dit is positief voor de werknemer inzake van stressbeheersing. Maar ik denk ook dat het positief is om filevorming tegen te gaan. Ik denk dat hierdoor op de 'spitsuren' in de ochtend en de avond rustiger gaan worden. Niet alle mensen zullen op dat uur moeten vertrekken. Ik vind wel dat hier een goede en duidelijke structuur voor moet worden opgesteld. Als dit niet is, zullen er op verschillende uren of dagen te veel werknemers zijn en op andere uren of dagen te weinig. Dit mag absoluut niet voorvallen. Maar ik ben absolute voorstander van dit voorstel.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th November 2013, 22:34
Julie.raedts Julie.raedts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 51
Ik ga volledig akkoord met de reacties hieronder. Voor bepaalde jobs kan ik volledig geloven dat het beter is dat mensen zelf hun urenrooster plannen. Zo ga je eventuele burn outs of depressies voorkomen. Ook is dit volgens mij ook beter voor de spitsuren. Elke dag opnieuw weet je dat je 'prijs' hebt. Dit veroorzaakt nog wat stress wat niet ten goede komt van de werknemer natuurlijk. Ook zou dit eventueel handig kunnen zijn als kinderen ziek zijn om zo thuis te werken of minder uren te plannen en deze dan een andere keer in te halen. De werkgever moet echter wel nakijken dat hier geen misbruik van gemaakt kan worden. Er moeten dus inderdaad duidelijke afspraken, instructies en structuur worden aangeboden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.