actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2014, 14:31
iman.b*ukayouo iman.b*ukayouo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 25
‘Binnen de tien jaar kan ‘slimme neus’ kanker opsporen’

Binnen de tien jaar zullen bepaalde kankers via een e-nose, een elektronische neus of een ‘slimme’ neus, kunnen opgespoord worden. Dat heeft dr. Ivo Nagels van de Stichting tegen Kanker zaterdag gezegd op een studiedag in het ICC in Gent.
Op de studiedag brengen experts verslag uit over de stand van zaken van de kankeropsporing in ons land.


‘Het onderzoek naar de e-nose is geďnspireerd door de vaststelling dat dieren reageren op de aanwezigheid van vluchtige organische stoffen in de adem’, zegt dr. Nagels.

‘Zo is gebleken dat honden bepaalde melanomen of huidkankers konden opsporen door hun reactie op adem van patiënten, en in Spanje zijn er experimenten geweest met bijen.’

‘Er gebeuren nu al ademtesten om borstkanker op te sporen, een goed alternatief voor mammografieën, waarbij straling vrijkomt en die niet echt aangenaam zijn voor de onderzochte patiënt. Ook voor hoofd- en halskanker worden al ademtesten gebruikt. Het verkeert allemaal nog in een experimenteel stadium, maar als verder onderzoek de gunstige resultaten bevestigt, dan denk ik dat de ademtest binnen de tien jaar een courante opsporingstechniek voor kanker kan worden.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141122_01390227

Eigen mening: Ik vind het een heel goed initiatief, om toch steeds verder te blijven zoeken naar betere methoden om kanker op te kunnen sporen. Het is al zo vervelend om je te laten onderzoeken naar sporen van kanker. En als het onderzoek dan ook nog onaangenaam is lijkt mij dat voor de patiënt niet echt fijn. Er bestaat al een ademtest die het onderzoeken naar sporen van borst- hoofd en halskanker een stuk makkelijker maakt, maar als hier meerdere soorten aan toegevoegd kan worden is dat natuurlijk heel mooi. Ik denk ook dat mensen zich sneller zouden laten onderzoeken als het proces snel en makkelijk is. Dit kan voor meer preventie zorgen, maar ook dat als iemand het heeft de doctoren er sneller bij zijn. En zo de behandelingen ook een beter effect en slagingskans kunnen hebben voor de patiënt zelf.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.