actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th February 2012, 11:20
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Leraars woedend op Vlaamse regering

BRUSSEL - ‘We voelen ons misbruikt. Dit zal niet zonder gevolg blijven.' De leerkrachten reageren woedend op de ‘brutale' afschaffing van hun uitstapregeling.

De Vlaamse regering kondigde gisteren aan dat ze de terbeschikkingstelling (TBS), een uitstapregeling voor leerkrachten vanaf 58 jaar (voor kleuterleraars vanaf 56), laat uitdoven. Door de federale beslissing om het vervroegd pensioen van 60 op 62 jaar te brengen, dreigde het systeem extra te kosten aan de Vlaamse regering. Die reageert nu door het te schrappen. Alleen voor kleuteronderwijzers blijft het systeem nog bestaan, maar beperkt tot twee jaar.

De Vlaamse ministers willen het federale principe toepassen dat iedereen twee jaar langer zal moeten werken. Daardoor wordt de TBS in vele gevallen overbodig, is de redenering. De meeste leerkrachten kunnen in de praktijk op hun zestigste met pensioen blijven gaan, omdat ze een lange loopbaan van minstens veertig jaar kunnen aantonen.

Minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) kondigde de maatregel gisteren aan tijdens overleg met de onderwijsvakbonden. Volgens hem kan er nog gepraat worden over overgangsmaatregelen voor leerkrachten die nu vlak bij de leeftijd voor TBS staan, maar hij wil ook praten over de hoogte van het wachtgeld, dat omlaag moet.

Smet laat ook onderzoeken hoe de administratieve lasten van leerkrachten verlicht kunnen worden, werkt aan een preventieprogramma voor rugklachten en wil kijken naar meer jobdifferentiatie. Maar daar kan hij de onderwijsbonden niet mee paaien.

‘Wij voelen ons misbruikt', zegt algemeen secretaris Hugo Deckers van de ACOD. ‘Wij hebben ons geëngageerd tot een groot loopbaandebat zonder taboes, en dan komt de minister nu met een eenzijdig dictaat, als een dief in de nacht. Dit is beneden alles, en het zal niet zonder gevolg blijven.'

Ook adjunct-secretaris-generaal Rudy Van Renterghem van de christelijke vakbond COC waarschuwt dat er ongetwijfeld acties, ‘harde acties', komen. ‘Dit is nooit gezien. Dit hebben we met geen enkele minister al meegemaakt', zegt Van Renterghem.

De vakbonden vinden de abrupte aankondiging van de Vlaamse regering ‘nog driester dan de pensioenplannen van Van Quickenborne'. Opmerkelijk: minister van Pensioenen Vincent Van Quickenborne (Open VLD) zelf ziet in de aankondiging ‘een mooi voorbeeld van samenwerkingsfederalisme'.

De afschaffing van de TBS-regeling moet dit jaar al vijf miljoen opbrengen.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=5B3MR423

Eigen mening
Moet er bespaard worden? Absoluut. Raakt men met elke maatregel die men neemt de middenklasse? Absoluut. Ik hoor meneer Di Rupo nog zeggen: 'Er moet bespaard worden, maar er zullen geen extra belastingen gehoffen worden'. We zijn nu drie maanden later en bekijk eens welke maatregelen er genomen werden...
Ik vind dat iedereen zal moeten inleveren ( dus ook de rijkeren ! ). Zoals iedereen zullen leerkrachten ook langer moeten werken. Voor ons als leraar in opleiding lijkt dat geen probleem, het is nog een ver van ons bed show. Ik snap echter wel dat de vakbonden kwaad zijn. Wat met mensen die voor hun pensioen staan? Het lijkt erop dat zij plots twee jaar langer zullen moeten werken. Dit lijkt me wel pijnlijk als je verwacht had van je oude(re) dag te kunnen gaan genieten. Maatregelen nemen is nodig, daar ben ik volledig mee akkoord, maar waarom moet het steeds op een manier als deze?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th February 2012, 11:44
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Zoals Sarah zegt, is dit nog een ver-van-mijn-bed-show. Ik ben er helemaal nog niet mee bezig omdat ik mezelf nog te veel als student zie en eigenlijk nog niet erg bezig ben met pensioenleeftijd, lonen, vakantiedagen.. (maar is dit wel goed?..) Ik maak er nu ook nog geen probleem van want de pensioenleeftijd zal waarschijnlijk nog enorm veel keer veranderen. Maar langs de andere kant begrijp ik de reactie van de huidige leerkrachten wel. Want wat als de pensioenleeftijd alleen nog maar zal stijgen? Dan moeten ze inderdaad nu al actie ondernemen! Moest ik in hun schoenen staan, zou ik me ook wel verzetten tegen de nieuwe maatregel. Ik zie mezelf op 62-jarige leeftijd niet meer voor een klas pubers staan om hen wiskunde en biologie te geven..
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th February 2012, 15:31
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Ik kan zelf inderdaad begrijpen dat als je bijna met pensioen mag gaan, en je nu inneens 2 jaar langer moet werken, dat het dan behoorlijk frustrerend is. Maar voor andere beroepen is de pensioenleeftijd ook onlangs naar omhoog gestegen, dus waarom zou het dan anders zijn voor leerkrachten. Het is erg ja, maar om weeral te gaan dreigen met stakingen of maatregelen, daar wordt een mens pas moe van. Persoonlijk denk ik dat het echt nog wel mogelijk is om op je 60 jaar staan les te geven. Een oud leerkracht van mij, moest verplicht op pensioen omdat hij eigenlijk te oud was om les te geven, terwijl hij nog zo graag verder had les gegeven. Het was een leerkracht die met passie les gaf, de beste leerkracht die ik al ooit heb gehad. Dus ik denk dat het niet zo'n probleem is om op je 60ste nog les te geven, als je je job graag doet. Maar dat ligt nog ver van ons. Tegen dat wij die leeftijd hebben kan het zelfs zijn dat de pensioenleeftijd nog verhoogd is. Ik denk dat we ons nu gewoon bij die beslissing moeten neerleggen, en wel zien wat er gebeurt als we zelf die leeftijd hebben ongeveer.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st March 2012, 09:15
joachim.bogaerts joachim.bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 35
Ik sluit mijzelf aan bij Jorina haar eindconclusie. Iederéén moet langer werken en ik denk dat het voor een leerkracht minder erg is dan voor iemand die bijvoorbeeld in de bouw werkt. Ik weet goed genoeg dat leerkracht zijn vooral een mentaal vermoeiende job is maar als je het fysiek begeeft is er geen herstellen meer aan. Dus dat die personen staken begrijp ik maar al te goed. Voor mijzelf zie ik geen probleem want ik weet dat dit mijn droomjob is en ik kan niet wachten tot ik mag beginnen dus ik wil gerust werken tot ik er bij neerval. Ik denk dat even langer werken geen probleem is als je kijkt in welke omstandigheden bijvoorbeeld de Grieken leven. Als dan 2 jaar langer werken hier de oplossing voor is, met plezier dan.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 1st March 2012, 11:01
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Leraars woedend op Vlaamse regering

Ik denk dat ik weinig meerwaarde aan dit artikel kan geven omdat het belangrijkste reeds gezegd is door mijn medestudenten.
Het is inderdaad een noodzaak om te besparen, daar ben ik het volledig mee eens. Maar het is eigenlijk onverantwoord om steeds om de kap van dezelfde mensen te gaan teren. Waarom moet altijd de middenklasse hiervoor opdraaien terwijl de regering of de overheid duidelijk weet waar ze het geld vandaan kunnen halen. Het principe van de rijken worden rijker en de armen worden armer wordt steeds meer bevestigt, evenals de groter wordende kloof tussen rijk en arm in ons land. Als ik naar de evolutie kijk, zie ik eigenlijk geen middenklasse meer, tegenwoordig spreken we voornamelijk van rijk en arm. Dit is toch schandalig!
Vervolgens geef ik ook Sarah gelijk. Wij zijn momenteel leraar in opleiding, dus de maatregel om langer te moeten werken is uiteraard nog lang niet van toepassing op ons. Ik geef eerlijk toe dat ik het niet zo erg vindt om langer te moeten werken, op dit moment. Maar ik vind dat er wel een uitzondering mag komen voor de mensen die plannen op pensioen te gaan, hen mogen we dit niet ontnemen. Als dit toch gebeurt, gaat dit de sfeer allesbehalve ten goede komen. Ik kan nooit geloven dat deze mensen optimaal zullen bijdragen in de maatschappij of nog maar enige vorm van motivatie hebben. Daarover wordt ook niet voldoende nagedacht!
Als laatste wou ik toch ook nog even snel melden dat ik het eigenlijk schandalig vindt dat ook het onderwijs vaak de dupe wordt van maatregelen. Deze instelling zou, net als ziekenhuizen, de enige twee instellingen moeten zijn die extra steun moeten krijgen. Jongeren opleiden en mensen opnieuw gezond maken, dat is toch het belangrijkste om op lange termijn een gemeenschap draaiende te houden?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.