actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2016, 11:04
Magalie O*stvogels Magalie O*stvogels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Schoten
Posts: 97
Kinderbijslag zorgt voor hoogspanning tussen CD&V en N-VA

Het gaat hard tegen hard tussen CD&V en N-VA over de hervorming van de kinderbijslag. Terwijl de christendemocraten grote en armere gezinnen voldoende extra wil geven, wil N-VA voor iedereen een zo hoog mogelijke som.

• 150 euro zou het basisbedrag worden. Over mogelijke toeslag zijn CD&V en N-VA het oneens.

• 80 euro per kind per maand zou het verschil kunnen zijn tussen beide aanpakken.

Deze namiddag komt de top van de Vlaamse regering voor het eerst sinds vorige week weer samen over de kinderbijslag. Minister-president Geert Bourgeois (N-VA) zal dan net terug zijn van zijn bezoek aan India. Een akkoord wordt moeilijk, maar is niet uitgesloten.

CD&V staat lijnrecht tegenover N-VA wat betreft de sociale toeslagen. De regering gaat uit van een basisbedrag van 150 euro voor elk kind. Grote gezinnen en gezinnen met een laag inkomen zouden een toeslag kunnen krijgen. N-VA wil dat extraatje voorbehouden voor de gezinnen die het écht nodig hebben en wil met een zo eenvoudig mogelijk systeem werken. De partij schuift een inkomensgrens van 30.000 euro op jaarbasis naar voren.

CD&V wil veel meer op maat werken en pleit voor een tweede inkomensgrens, die ergens ligt tussen de 50.000 en 60.000 euro. Zo moeten (grote) middenklassengezinnen ook hun graantje kunnen meepikken. Die moeten in het nieuwe systeem anders inleveren. De inzet is niet min. De uitgewerkte simulaties leveren voor sommige gezinnen verschillen op tussen de 20 en 80 euro per kind, per maand.

Binnen CD&V is bovendien bijzonder veel wrevel over de communicatie van hun coalitiepartner. Dat N-VA-fractieleider Matthias Diependaele stelde dat de kinderbijslag "opgekuist" moest, zet kwaad bloed. "Alsof we er een rommeltje van willen maken", klinkt het.

De derde regeringspartner, Open Vld, blijft van zijn kant hameren op een koppeling van de kinderbijslag aan de aanwezigheid op school. De partij staat daarin voorlopig alleen.

Bron: De Morgen, Kinderbijslag zorgt voor hoogspanning tussen CD&V en N-VA, 29/04/'16, http://www.demorgen.be/binnenland/k...-n-va-b8c354e4/

Eigen mening:

Ik snap de discussie over de kinderbijslag tussen CD&V en NV-A. Naar mijn mening moet er een regeling komen die voor iedereen voordelig is. Ik zou per kind een vast, bepaald bedrag kinderbijslag voorzien. Duikt het gezinsinkomen van het desbetreffende gezin onder het bestaansminimum of heb je drie of meer kinderen, waardoor je tot de grote gezinnen gerekend kan worden, heb je naar mijn mening recht op een extra. Een duidelijke wetgeving over wie, wanneer recht op heeft is van groot belang. Op deze manier weet elk gezin, waarop ze recht hebben. Ik ga deels akkoord met het standpunt van NV-A, die ervoor pleiten om een zo hoog mogelijk som voor iedereen te verzilveren. Waarom zouden we iedereen over dezelfde kam scheren? Arme of grote gezinnen moeten toch meer ondersteund worden, dan gezinnen die vlotjes rondkomen? Trek een inkomensbarema vanaf wanneer je op welk bedrag recht hebt en lijst dit op. NV-A en CD&V zullen elk een beetje water bij hun wijn moeten doen om tot een oplossing te komen. Een mix van beide visies is naar mijn mening te beste oplossing. Zorg ervoor dat iedereen voldoende bijslag krijgt, maar hou ook rekening met maatschappelijke verschillen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.