actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th April 2016, 17:06
Wout.G*vers Wout.G*vers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 98
Pittig debat over lerarenpensioenen: "Wie stookt hier onrust?"

Wat met het lerarenpensioen? De afgelopen dagen uitten de onderwijsvakbonden hun bezorgdheid naar aanleiding van de pensioenhervorming voor ambtenaren die de federale regering aankondigde. Vanmiddag verweten meerderheid en oppositie in het Vlaams Parlement elkaar onrust te stoken.

Leraren zullen langer moeten werken, maar ook dan dreigen ze minder pensioen te krijgen. Die doemberichten circuleerden de afgelopen dagen. Verschillende Vlaams Parlementsleden vroegen vanmiddag Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) om meer uitleg.

"U bent het engagement aangegaan om van leerkracht de meest aantrekkelijke job te maken", opende Caroline Gennez (sp.a) de debatten. "De maatregelen die de federale regering heeft genomen, zijn daarmee in strijd. De gemiddelde leerkracht zal drie jaar langer moeten werken voor 20 procent minder pensioen."

Daarop verweet Koen Daniëls (N-VA) Gennez onrust te zaaien, aangezien de exacte berekening van de ambtenarenpensioenen nog niet op punt staat. Daarvoor zal federaal Pensioenminister Daniël Baquelaine (MR) nog overleggen met de sociale partners, om overgangsmaatregelen uit te werken. "Nu al berekeningen maken, is voorbarig", zei ook minister Crevits.

Niemand moet inleveren

Gennez nam geen genoegen met die uitleg. "Ik vind het een schande dat de federale regering maatregelen neemt zonder de impact te kennen voor de tienduizenden leerkrachten. Wie stookt dan onrust?"

Ook binnen de meerderheid werd snel duidelijkheid over de lerarenpensioenen geëist, onder meer door Ann Brusseel (Open Vld). Niet iedereen bleek bovendien even gerust over de goede afloop van het sociaal overleg. "Welke ruimte is daar nog voor?", wou Jos De Meyer (CD&V) van zijn partijgenote Crevits weten. Ook de minister gaf toe zich zorgen te maken, en wees erop dat ze Baquelaine meteen om meer uitleg gevraagd heeft. Die zou de vakbonen intussen verzekerd hebben dat niemand pensioen zal moeten inleveren.

Bron: De Morgen, 13/04/2016, http://www.demorgen.be/binnenland/p...nrust-bba59ca2/

Eigen mening:
Op het moment dat Hilde Crevits het beroep van leerkracht veel aantrekkelijker wou maken, was het moment dat het beroep leerkracht ook nog een knelpuntberoep was. Het moment dat het geen knelpuntberoep meer was, in 2015, kwamen begonnen de besparingen. Ze zouden het beroep nu veel minder aantrekkelijker maken door het pensioen van een leerkracht 20% te laten dalen. Voor sommige regio's en sommige vakken is het nog steeds moeilijk om een leerkracht te vinden. Als leerkracht hebben we inderdaad veel voordelen en hier mogen ze aan sleutelen, maar dit vind ik veel te drastisch. Ik vind dat er weinig tegenspraak vanuit de leerkrachten zelf komt en daarom denk ik dat ze maar blijven besparen in ons beroep. We zouden meer moeten opkomen voor ons beroep als leerkracht. Ik denk als ze zo blijven doorgaan, dat ze van het beroep leerkracht opnieuw een knelpuntberoep gaan maken.

Laatst aangepast door Wout.G*vers : 13th April 2016 om 17:24.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.