actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2008, 07:03
ambi-ann ambi-ann is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 76
'gewoon lossen' ;-)

Vrijdag25/04 Tot drie jaar cel niet uitgevoerd

BRUSSEL - Het is erger gesteld met de strafuitvoering dan tot nu gedacht: veroordeelden met een celstraf tot drie jaar gaan door de overbevolking niet naar de gevangenis. Die beslissing is in de periode van 'voorzichtige zaken' genomen.

Van onze redacteur


Bijna duizend veroordeelden die een gevangenisstraf tot drie jaar kregen, zijn geen dag naar de gevangenis gegaan. Ze mochten naar huis vertrekken, om enkele maanden later een elektronische enkelband te krijgen. De opdracht hiervoor kwam bovendien niet van een regeringslid, maar van de directeur-generaal van de gevangenissen, Hans Meurisse, en dat in een periode van 'voorzichtige zaken'.

Tot nu werd aangenomen dat door de overbevolking in de gevangenissen, een celstraf tot zes maanden geen uitvoering kreeg. Volgens een rondzendbrief van Laurette Onkelinx werden straffen onder drie jaar bijna automatisch verminderd tot een derde.

Maar op 11 december 2007 kwam de instructie om gevangenisstraffen tot drie jaar niet meer in de gevangenis uit te voeren. Senator Tony Van Parys (CD&V) confronteerde zijn partijgenoot Jo Vandeurzen (Justitie) gisteren in de Senaat met dit bevel van het hoofd van de Belgische gevangenissen. 'Het voordeel van die instructie is dat de manier waarop in dit land straffen worden uitgevoerd, nu eens zwart op wit op papier staat', zegt Van Parys. 'Wie tot drie jaar krijgt, heeft ernstige criminaliteit begaan. Het gaat om geweldmisdrijven en straatcriminaliteit.'

Volgens het antwoord van Vandeurzen gaat het om 995 veroordeelden. Ze bevinden zich officieel in een situatie van 'strafonderbreking'. Gemiddeld na drie tot vier maanden krijgen die veroordeelden een enkelband, maar die wachttijd kan oplopen tot acht maanden. Dat komt omdat de justitiehuizen over onvoldoende personeel beschikken om toezicht uit te oefenen op het elektronisch toezicht.

In die wachtperiode is er bovendien geen enkele vorm van controle op de veroordeelden.

http://www.standaard.be/Artikel/Det...ikelId=CH1R8UDR

Bij zo'n krantenbericht ste il mij toch serieuze vragen. Terwijl wij ons afvragen waarom de criminaliteit enkel toeneemt ... loopt het gewoon serieus mank met het strafsysteem in België. Ik bedoel Welk straffen systeem?!
(... zo'n 28 maanden met een enkelband?!)
Ik weet alvast een plaatje in de gevangenis waar ze nog een crimineel kunnen steken => in de cel van Dutroux, want die zit daar nu toch maar alleen ;-)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th April 2008, 15:18
Sofie.Moereels Sofie.Moereels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2006
Locatie: Olen
Posts: 84
laks...

Het enige dat in mij opkomt als ik dit lees is:
de laksheid van België...

Wie durft het aan om België écht te regeren? Wie durft beslissingen nemen die niemand anders aandurft? Het zal wel niemand zijn...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th April 2008, 17:17
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Weer typisch voor België! Ik kan alleen maar de woorden van Sofie letterlijk over pakken: GEWOON LAKS!!!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th April 2008, 10:16
koenmaes8 koenmaes8 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: arendonk
Posts: 166
Laksheid van België zoals Sofie zei. Betere omschrijving vind ik zelf niet!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 29th April 2008, 10:22
bas van gorp bas van gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: grobbendonk
Posts: 167
triestig!

Enkele dagen geleden las ik dit krantenartikel ook in de krant... Dit is uiteraard niet fijn om te horen!
Ik kan begrijpen dat deze "gevangenen" niet in de gevangenis moeten... Ik weet goed genoeg dat er in België te weinig gevangenissen zijn om iedere "misdadiger" in onder te brengen, maar dan zoekt men de oplossing in de vorm van een enkelband, maar houdt men totaal geen rekening met het kostenplaatje van deze zaak, want daar draait het zonder twijfel om...
Die enkelbanden kosten een bom geld... Uiteraard kan het niet dat gevangenen nu zitten te wachten op zo'n band!
Denk jullie dat dit voor hen wel plezant is? Zij weten ook niet wat zij nu juist mogen en wat niet en hoe het net met hun straf gesteld is...
Hier worden in de toekomst ongetwijfeld nog ettele krantenpagina's mee gevuld!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 29th April 2008, 13:54
janavanranst janavanranst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Schoten
Posts: 103
Typisch België. In elk ander land zou er hier al een oplossing voor zijn, of zouden ze het niet zo ver laten komen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 7th May 2008, 18:22
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Ik vind het gewoon schandalig. Mensen die een celstraf van 3 jaar krijgen , hebben in België al iets zeer erg gedaan. En ze moeten dan nog niet naar de gevangenis? Ronduit schandalig! Nu vind ik heel het gevangenissysteem in België niets. Ze zouden beter de gevangenen wat heropvoeden in plaats ze op te sluiten in een kamertje.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 15th May 2008, 20:06
Eliene soontjens Eliene soontjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: kasterlee
Posts: 92
geven we nu niet onbewust het signaal aan de maatschappij dat misdaad getolereerd wordt?

is er dan inderdaad niemand die het aandurft om in deze zaak een goed beleid te voeren?
zo kan het niet meer verder...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.