actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2012, 23:21
D*ies.Ameye D*ies.Ameye is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 27
"Hooggeschoolden leven 20 jaar langer gezond dan laaggeschoolden"

"De levensverwachting van een 25-jarige man die enkel lager onderwijs volgde, ligt vandaag op 73. Bij wie een diploma hoger onderwijs van het lange type heeft, loopt die op tot 83. Hooggeschoolden leven gezond tot hun 73e, voor laaggeschoolden ligt die drempel op hun 53e, een verschil van liefst 20 jaar. Het verschil loopt nog op." Dat heeft Prof. Ides Nicaise (HIVA-KU Leuven) in Leuven gezegd tijdens de studiedag 'Gezond en Wel?', waarmee Caritas België haar 80e verjaardag vierde.

Chronische aandoeningen, zoals long-en luchtwegaandoeningen, reuma, hart- en vaatziekten, permanente letsels door ongevallen, diabetes, maagzweren, blaasontsteking, en angst en depressie komen meer voor bij laaggeschoolden. Bij de groep van 20 procent armsten ondervindt 33 procent beperkingen in de dagelijkse activiteiten, terwijl dat slechts 15 procent is bij de rijkste 20 procent. Ouderen, migranten en dak- en thuislozen zijn bijzondere risicogroepen.

De ongelijkheid is volgens Nicaise het gevolg van een combinatie van materiële leefomstandigheden, arbeidsomstandigheden, opleiding, kennis en cultuur die van generatie tot generatie wordt doorgegeven. "Armoede en ziekte versterken mekaar. Gezinnen geven gemiddeld 130 euro per maand uit aan gezondheidszorg. De groep met de 20 procent laagste inkomens besteedt hieraan 10,5 procent van hun inkomen, bij de rijkste groep is dat 4,2 procent. De gezondheidsschulden nemen toe terwijl de sociale bescherming afkalft."

Nicaise pleit voor meer preventieve gezondheidszorg, door armoedebestrijding en gerichte acties naar lage inkomensgroepen. De sociaal zwakste groepen moeten ook nog meer dan voorheen positief gediscrimineerd worden. Zo bestaat er in de gezondheidszorg weliswaar een maximumfactuur, maar de betrokkenen moeten nog voorschotten betalen. "Het OMNIO-statuut moet automatisch toegekend worden. Slechts 250.000 personen gebruiken het, terwijl er naar schatting 850.000 mensen recht op hebben".

Bron:
De Morgen: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...schoolden.dhtml

Eigen mening:
Ik vind het erg dat ik dit artikel moet posten, omdat dit toch altijd al een gevoelig punt is geweest in de sociale hiërarchie. Dit onderscheid is altijd al aanwezig geweest doorheen de geschiedenis, en zal niet snel de wereld uit zijn. Een van de belangrijkste dingen die we kunnen doen voor deze laaggeschoolden is hen een goede sociale zekerheid geven. Nu maar hopen dat ik in de toekomst ook een hooggeschoolde word...

Laatst aangepast door D*ies.Ameye : 4th December 2012 om 23:26.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th December 2012, 13:36
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
"Hooggeschoolden leven 20 jaar langer gezond dan laaggeschoolden"

Met dit artikel ben ik het helemaal niet mee eens. Willen ze nu zeggen dat laaggeschoolden niets kunnen? Meteen een veralgemening?

één van mijn onderwijsvakken is PAV. In dit vak proberen wij de leerlingen de belangrijkste elementen bij te brengen die ze nodig hebben om even goed ( net zoals hooggeschoolden) te kunnen functioneren in de maatschappij.

Er zijn even goed ex bso- leerlingen die langer meegaan. Willen jullie zeggen dat een hoger diploma dit allemaal gaat bepalen?
Ik heb hier zeker mijn bedenkingen bij.

Laaggeschoolden zetten ze altijd in het negatief daglicht. Deze mensen zijn even goed dat hooggeschoolden. Waarom nog steeds deze onderscheiden? Hooggeschoolden hebben ook wel negatieve kanten. Al worden deze niet vaak in de spotlight gezet.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th December 2012, 14:48
s*eben.wouters s*eben.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 49
Ik ben het volledig eens met Emmely. Het is toch niet omdat je een papiertje "Diploma Hoger Onderwijs" hebt dat je gezondheid ineens beter wordt en je langer zal leven? Deze twee factoren staan volgens mij los van elkaar en beďnvloeden elkaar niet.

Laaggeschoolden kunnen evengoed een goede gezondheid hebben en lang leven. Het hangt niet van je diploma af, maar van hoe je jezelf verzorgt, of je sport of niet, ...

Hoe hebben ze dit onderzoek gevoerd? Zijn ze gaan kijken naar de gepensioneerden van nu, hoe hun gezondheid is? Dat lijkt mij geen representatieve groep om het onderzoek op uit te voeren. Als je vroeger een laag diploma had, moest je namelijk elke dag heel hard werken om zo een hongerloon te verdienen. Het is dus "normaal" dat deze mensen een slechtere gezondheid kregen. De mensen met een hoog diploma verdienden bij wijze van spreken geld door te slapen. Zij konden dus gemakkelijk een dokter, medicijnen betalen.
__________________
Wat men moet leren doen, leert men door het te doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.