actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2014, 17:47
Lotte.G*ens Lotte.G*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olen
Posts: 80
‘We moeten jongeren leren dat kinderen krijgen soms moeilijk is’

‘We moeten jongeren leren dat kinderen krijgen soms moeilijk is’

Seksuele opvoeding op de schoolbanken gaat vooral over hoe je een zwangerschap kan voorkomen, maar dat lijkt iets té goed te werken, gezien de onvruchtbaarheidscijfers in België. ‘Leer jongeren ook dat zwanger worden niet altijd meteen lukt’, zegt fertiliteitsexperte Petra De Sutter.
Denemarken blijkt alweer een voorbeeld als het op vooruitstrevend beleid aankomt. Dat vindt toch Petra De Sutter, gynaecoloog en senator voor Groen. Het Scandinavisch land gaat zijn jeugd leren hoe ze wél kinderen kunnen krijgen, nu de onvruchtbaarheidscijfers er de pan uit swingen. Een goed idee voor Vlaanderen? Zeker, vinden De Sutter én ook het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid Sensoa.

‘Onvruchtbaarheid is nu een zaak van technologie, niet van preventie’, legt De Sutter ons uit in een gesprek. ‘Problemen voorkomen kan al vanop de schoolbanken. Nu is de boodschap bij seksuele vorming: opgelet, je wordt meteen zwanger. Jaren later proberen koppels zwanger te worden en wanneer het níet lukt, zijn ze enorm ontgoocheld.’

Eén op de zes koppels zoekt na één jaar ‘proberen’ heil in een fertiliteitsbehandeling. Ze komen terecht in het ‘harde medische circuit’, zoals De Sutter het noemt. ‘Begrijp me niet verkeerd, onze vruchtbaarheidsbehandelingen horen bij de beste ter wereld. Maar ik zie voortdurend koppels die de valse illusie koesteren dat er wel een oplossing uit de lucht zal vallen. Dat heeft mogelijk meegespeeld toen ze besloten te wachten met kinderen maken. We moeten iets doen aan de illusie dat technologie alles oplost.’

Welke boodschap moeten we jongeren dan geven? Begin er maar meteen aan als het kan?

Er zijn goede redenen om te wachten, als je bijvoorbeeld geen partner hebt. Voor koppels die nog enkele jaren wachten om op reis te gaan, is de boodschap: niet uitstellen, niet twijfelen. We moeten ook de groep tussen 25 en 30 jaar benaderen, bijvoorbeeld met preventiecampagnes, om hen die boodschap duidelijk te maken.

‘Niet alleen risico’s van seks aanleren’
Het expertisecentrum Sensoa staat open voor het idee om de seksuele vorming aan te passen. Sensoa ontwikkelt materiaal voor de lessen voorlichting op school. ‘Seksuele voorlichting hoeft niet alleen te gaan over de risico’s van seks. Bewustmaking over vruchtbaarheid en hoe daarmee om te gaan, kan ook tijdens die paar uurtjes op school’, zegt beleidsmedewerker van Sensoa Katrien Vermeire.

‘Daarmee zet je jongeren nog niet aan om te snel aan kinderen te beginnen. Integendeel. Een goed inzicht in de cyclus en vruchtbaarheid, kan net helpen bij het voorkomen van zwangerschappen op jonge leeftijd. Geïnformeerde keuzes zijn betere beslissingen, bewijst onderzoek.’

Bron: door Eveline Vergauwen
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141030_01350686


Mening: Het is inderdaad belangrijk dat jongeren weten dat niet alles kan worden opgelost door de technologie, zoals bijvoorbeeld enkele problemen met vruchtbaarheid. Zelf heeft mijn dokter me aangeraden om me te controleren op mijn vruchtbaarheid, zodat ik later niet voor een verrassing kom te staan. Je hoort het dan ook vaker bij jongere koppels dat ze geen kinderen kunnen krijgen en het zelfs met de technologie van tegenwoordig niet kan opgelost worden. Zo ken ik zelf drie koppels die geen kinderen kunnen krijgen, eveneens niet met de technieken van nu. Ik ben tevreden dat mijn dokter me op de hoogte houdt over dit soort problemen.
Er wordt veel heisa gemaakt over soa's (seksueel overdraagbare aandoeningen), maar over dit soort problemen horen we nauwelijks iets. Hierover mag gepraat worden, het is dan ook realiteit.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st October 2014, 11:33
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Persoonlijk denk ik dat je jongeren niet echt gaat raken met cijfers en dergelijke over vruchtbaarheid. Ik denk dat je op die leeftijd totaal nog niet aan kinderen denkt, dit wil niet zeggen dat ze later geen kinderen willen krijgen. Ze willen enkel een zwangerschap voorkomen, want volgens mij staat niemand te springen om op jonge leeftijd al mama te worden. Er zijn natuurlijk ook koppels die hier voor kiezen en daar heb ik ook totaal geen probleem mee. Ik vind het wel goed dat men jongeren iets wil meegeven omtrent vruchtbaarheid en dat de technologie je niet altijd kan helpen als je onvruchtbaar bent. Maar ik denk dat je deze informatie beter kan geven aan studenten van de hoge scholen of universiteiten. Hier zijn ze al ouder en zullen ze beseffen wat voor gevolgen dit zou kunnen hebben op hun relatie. Zoals hieronder vermeld kan je de studenten aanmoedigen om een vruchtbaarheidstest te laten doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.