actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2013, 11:31
G*lles.Den.Abt G*lles.Den.Abt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Noorderwijk
Posts: 115
Te veel televisie maakt kind asociaal en agressief

Hoe meer een kind voor de televisie zit, des te groter de kans op sociale problemen op volwassen leeftijd. Dat zegt Nieuw-Zeelands onderzoek.

Wetenschappers volgden lange tijd een duizendtal vrijwilligers die begin jaren zeventig geboren werden. Elke twee jaar werd geregistreerd hoeveel uur per dag de jongeren televisie keken. Nu de vrijwilligers volwassen zijn, blijkt dat het risico op het krijgen van een strafrechtelijke veroordeling met dertig procent stijgt per uur dat ze als kind televisie keken. Wat ook stijgt is de kans op agressie, de neiging om negatief te denken en asociaal gedrag.

De onderzoekers zeggen dat de relatie tussen tv kijken en asociaal gedrag niet beïnvloed wordt door sociaal-economische status, agressief gedrag of opvoeding. De Amerikaanse Academie voor Kindergeneeskunde raadt daarom aan om kinderen maximaal één à twee uur per dag te laten zappen.

Jan Van den Bulck, hoogleraar sociale wetenschappen aan de KU Leuven, las de studie. In zijn ogen is ze waardevol. ‘Een studie van dit formaat is zeldzaam. Men heeft bijvoorbeeld alle strafregisters van de proefpersonen uitgeplozen. Anderzijds gaat men niet dieper in op de mogelijke verklaringen van de invloed van tv op sociaal gedrag. Het is dus nog niet het definitieve antwoord, maar we mogen de studie niet negeren.’ (jdv)

Bron:
http://eoswetenschap.eu/artikel/te-...al-en-agressief

Eigen mening:
Uit dit artikel kan ik toch wel enkele dingen vergelijken met neefjes uit mijn familie. Toen ik klein was speelde ik heel veel buiten met mijn vrienden. Dit is iets dat niet zo veel meer voor komt bij de kleinere kinderen, ze zitten meestal binnen op de spelconsole te spelen. Ook gaan ze, als je vraagt of ze de tv afzetten , veel agressiever reageren dan anders. Dit is volgens mij een foute instelling, ouders moeten proberen hun kinderen buiten te laten spelen in plaats van altijd voor de tv te zitten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd May 2013, 11:57
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Ik vind dat we rekening moeten houden met het 'te' veel. Wat is te veel televisie? Het is nu eenmaal dat de televisie steeds een groter deel in ons leven wordt, en dat kinderen nu opgroeien voor een scherm.

Ik denk dat het belangrijk is dat we niet vergeten dat deze televisie geen vervanger is voor sociale interactie en dat volwassen mee moeten bouwen aan het wereldbeeld van kinderen en dit niet alleen aan de televisie over moeten laten.

We kunnen ons ook de vraag stellen waarom kinderen te veel televisie kijken, er is een overaanbod aan speelgoed maar ook een overaanbod aan televisiezenders en programma's. Kinderen krijgen buiten tegenwoordig ook niet veel ruimte meer om te spelen, denk aan de speeltuinen die moeten sluiten vanwege het 'lawaai' dat de kinderen maken. En ten slotte ligt veel van de verantwoordelijkheid bij de ouders, want zij zijn het die geen tijd hebben om hun kinderen te leren spelen of die liever het kind voor de televisie zetten en er dan vanaf willen zijn dan zich bezig te houden met dat kind.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2013, 21:18
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Volledig akkoord met hetgeen dat hier al staat.
Er wordt gezegd dat we de studie niet mogen negeren, hier ben ik ook mee akkoord. We moeten dit zeker in ons achterhoofd houden, maar ik denk niet dat we criminaliteit alleen kunnen wijten aan te veel tv-kijken. Er zullen waarschijnlijk ook nog wel andere factoren meespelen. Naar wat ik las, is hier geen rekening mee gehouden.

Vandaag de dag leren kinderen steeds jonger met multimedia omgaan. Ze leren snel met de computer werken, hebben al van jongs af aan een I-pad, I-pod , spelconsole of andere technische snufjes. Daarom denk ik dat de grens van te veel al voor een groot deel vervaagd is. Te veel van is iets is nooit goed, maar we laten onze kinderen wel steeds jonger beginnen met deze dingen. Je kind niet mee laten gaan met de tijd is niet goed voor het sociale aspect. Als hij/zij niet kan meespreken/meespelen met leeftijdgenootjes doordat hij deze technologische spullen niet ter beschikking heeft kan dat ook nadelige gevolgen hebben. Ik weet eigenlijk niet goed hoe we dit zouden kunnen aanpakken om dit te verminderen.

Wel ben ik een hele grote voorstander van kinderen meer buiten te laten spelen. Daarom vind ik "de Buitenspeeldag" die onder andere Nickelodeon organiseert een zeer goed initiatief. Maar dit is slecht één dag, van mij mogen ze dit gerust meer organiseren. Bijvoorbeeld elke woensdagnamiddag geen kinderprogramma's op tv, dan moeten de kinderen zich anders bezig houden. Als dan de ouders een beetje meewerken, en ze niet op de computer laten spelen of dergelijke, kunnen we er misschien voor zorgen dat de kinderen terug meer buiten spelen, kampen bouwen in het bos, spelen met vriendjes en vriendinnetjes, ...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th May 2013, 22:36
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
'Hoe meer een kind voor de televisie zit, des te groter de kans op sociale problemen op volwassen leeftijd.' Ik ben geneigd het te geloven. Tegenwoordig heeft bijna elke 12-jarige een gsm, I-pad, laptop en soms zelfs een televisietoestel op hun kamer. Hier ben ik radicaal tegen. Naar mijn mening heeft een kind van deze leeftijd dit absoluut niet nodig. Net zoals Jill ben ik voorstander om de kinderen meer te laten buitenspelen. Dit kan niet genoeg gepromoot worden.

Als ik later zelf kinderen heb, zal ik er voor zorgen dat zij genoeg buiten kunnen spelen. In het bos kampen bouwen, met sneeuw spelen, waterspelletjes in de zomer, .. Er is toch niets leuker voor kinderen? Zo kunnen ze zich, volgens mij, perfect uitleven.

Hoe meer ze zich gaan bezighouden met die multimedia, hoe meer ze eraan gehecht gaan geraken. Als je ze dan iets afneemt, of vraagt om het spel te stoppen, zullen ze dit weigeren. Zo bekom je natuurlijk die agressieve reacties.

Laatst aangepast door G*iet.Boden : 15th May 2013 om 22:44.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th May 2013, 00:03
Charlotte Le Dreff Charlotte Le Dreff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westerlo
Posts: 59
Te veel televisie maakt kind asociaal en agressief

Het eerste wat er in mij opkwam toen ik dit artikel las was dat het niet aan de televisie op zich lag maar dat het wel zal afhangen van het soort programma's of films die bekeken worden. Net zoals met spelletjes. Kinderen die vechtspelletjes spelen hebben een grotere kans om agressiever te worden. Maar nu ik erbij nadenk, maakt dit niet echt uit bij televisie denk ik. Zoals hieronder al gezegd is is het gezonder voor kinderen om buiten te spelen, zich vuil te maken, te ravotten, kortom actief bezig te zijn in plaats van passief voor de televisie te zitten. Dit is trouwens ook niet goed voor de ogen om altijd naar een scherm te kijken, net zoals bij computers. Om even terug te komen bij de kern: Ik kijk ook redelijk wat series op televisie en dit werkt echt verslavend. Er is een aflevering voorbij en ik wil zo snel mogelijk een volgende bekijken. Als de afleveringen of seizoenen dan op zijn, dan lijkt het net of ik in een leeg gat val en zelf geen leven heb. Dan moet ik altijd terug een nieuwe soort bezigheid zoeken. Je wordt er dus inderdaad een beetje asociaal van. Wat ik ook heb is dat ik vaak het echte leven en alle mensen en gebeurtenissen daarin ga vergelijken met wat er in films of series gebeurd. In series of films is het vaak geromantiseerd, opgefleurd en is er vaak een happy ending. Dit is ook helemaal niet goed. Kinderen en volwassen mensen moeten leren dat er minder leuke dingen kunnen gebeuren in het leven, dat niet alles zo is zoals op televisie vertoond wordt. Er is duidelijk een verschil tussen fictie en non-fictie. Ik zou dus ook gewoon afraden om te veel televisie te kijken. Er zijn meer nadelen dan voordelen aan verbonden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.