actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th January 2012, 13:20
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Tieners in coma op schoolfuif

Tieners in coma op schoolfuif

Politie legt fuif stil nadat stomdronken jongeren van 14 en 15 in ziekenhuis belanden


ZOTTEGEM - Een fuif van de laatstejaars van een middelbare school in Zottegem is zaterdagnacht afgesloten door de politie nadat vijf mensen, de jongste amper 14 jaar oud, in comateuze toestand op de spoeddienst belandden. De politie onderzoekt of er stiekem vloeibare xtc in drankjes werd gedaan.


De laatstejaars van de Campus Centrum van het Onze-Lieve-Vrouwe-College Zottegem waren gisteren nog steeds niet helemaal bekomen van de woelige nacht. 'We wilden met de fuif wat geld inzamelen om de activiteiten van onze 100-dagenviering te financieren', zegt Moon Hubeau (19), een van de organiserende leerlingen. 'Het was de eerste fuif van onze school in vijf jaar en alles was tot in de puntjes voorbereid met politie en security.'

Maar de fuif in de Bevegemse Vijvers, een lokale fuifzaal in Zottegem, verliep niet bepaald zoals voorbereid. 'Tot een stuk na middernacht was het echt een goeie fuif. Maar daarna zijn groepjes jongeren tot vijf keer toe met elkaar beginnen te vechten. Bovendien moesten er dronken mensen met een ambulance afgevoerd worden, onder wie enkele jonge kinderen die hier eigenlijk niet hoorden', zegt Moon Hubeau.

Drugs in drank?

De politie besloot rond halfdrie dat het genoeg was geweest en sloot de fuif af. Vijf personen belandden uiteindelijk in comateuze toestand op de spoeddienst van het Sint-Elisabethziekenhuis in Zottegem. Onder hen zeker twee minderjarigen, volgens de organisatie amper 14 en 15 jaar oud.

Iedereen kon gisteren na een nachtje verzorging weer naar huis, maar de rumoerige afloop van de fuif krijgt nog een staartje.

Volgens sterke geruchten werden de afgevoerde mensen onwel nadat iemand stiekem GHB in hun drankje had gedaan. De gevaarlijke harddrug, beter bekend als 'vloeibare XTC', is berucht wegens de kans op een overdosis. 'Dat gerucht hebben wij inderdaad ook opgevangen', zegt Eric Vandeputte van de lokale politie. 'We zullen een onderzoek opstarten om te zien of er drugs in het spel waren. Eén iemand werd tijdens de fuif voor korte tijd bestuurlijk aangehouden omdat hij betrokken was in een vechtpartij.'

Goed voorbereid

Dat enkele minderjarigen laveloos dronken afgevoerd moesten worden, baart ook burgemeester Herman De Loor zorgen. 'Het gaat om heel erg jonge mensen. Die kennen vaak hun grenzen nog niet goed. Maar de organisatie kan alvast niks verweten worden. De fuif was vooraf goed voorbereid met onze veiligheidscel. Voor de sterkedrank die ze verkochten, werd een systeem met groene en rode polsbandjes gebruikt. Iedereen jonger dan 18 kreeg een rood bandje en werd sterkedrank geweigerd.'

Regine Henau, directrice van het OLVC Zottegem Centrum, benadrukt dat geen enkele leerling van haar school afgevoerd werd. 'De fuif valt bovendien buiten de verantwoordelijkheid van onze school. Het is niet onze taak om fuiven te geven. Onze leerlingen zijn zwaar onder de indruk. Ze waren op alles voorbereid, maar stonden machteloos tegen een groep jongeren met slechte bedoelingen. Het is jammer dat een avond waar zij zoveel tijd en energie in staken zo moet eindigen.'

Bron: DS Online van maandag 30 januari 2012 http://www.standaard.be/artikel/det...kelid=GND3LGMPM
Auteur: Bert Staes

Eigen mening:
Toen ik het artikel nog niet volledig gelezen had dacht ik: "de organisatie zal de regels omtrent alchohol niet strikt genomen hebben" maar als ik het artikel dan verder las bleek dat ze wel degelijk een systeem hadden met polsbandjes om geen alcohol te verkopen aan minderjarigen. Hieruit blijkt dus dat ook dat systeem niet waterdicht is. Daarom denk ik dat er voor ons, leerkrachten, een belangrijke taak weggelegd is om jongeren te sensibiliseren zowel qua alcoholgebruik als drugsgebruik omdat zij zich vaak nog niet bewust zijn van de gevolgen. Maar nog meer zullen we hen moeten leren omgaan met groepsdruk want een tiener moet al heel sterk in de schoenen staan om 'nee' te zeggen want ze willen er natuurlijk allemaal bijhoren.
Wat ik niet begrijp uit het artikel is dat er mensen zijn die tot 5 keer toe zijn kunnen beginnen te vechten. Er was toch security aanwezig? Waarom zijn ze na de 2de vechtpartij dan niet aan de deur gezet?
Ik vind het wel spijitg voor de organiserende jongeren dat hun fuif zo is afgelopen.

Laatst aangepast door p4u12767 : 30th January 2012 om 13:38.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th January 2012, 17:12
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Tieners in coma op schoolfuif.

Ik ben enorm verbaasd bij het lezen van dit artikel. Op veertienjarige leeftijd in comateuze toestand terechtkomen op de spoeddienst, dan vraag ik mij toch af of er niemand vroeger op de avond gezien heeft dat deze persoon al meer de genoeg alcohol gedronken had. Dat het systeem van de gekleurde polsbandjes niet waterdicht is, dat wisten de organisatoren toch ook wel op voorhand. Alcoholische drank kopen is één zaak, maar de vraag is wie dit uitdrinkt! Ik sta ook achter de mening dat de organisatie hier niet voor verantwoordelijk is, desbetreffende jongeren moeten zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun daden. Ik vind ook dat deze jonge mensen om half drie 's nachts niet meer thuishoren op een fuif. Het is inderdaad spijtig dat de fuif zo afgelopen is, want natuurlijk zijn er ook veel jongeren met verantwoordelijkheid en ook voor hen is deze mooie avond slecht afgelopen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th January 2012, 18:47
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Je hoort de laatste tijd steeds meer en meer dat jongeren blijven drinken tot ze in een coma belanden. Zoals hieronder al gezegd is, moest de organisatie al op voorhand weten dat de alcoholische drankjes waarschijnlijk door meerderjarigen worden aangekocht en doorgegeven worden aan minderjarigen. Het systeem van de bandjes is dan op deze manier niet de beste oplossing, maar in het artikel stond dat er security aanwezig was. Deze mensen konden dan toch ook een oogje in het zeil houden en controleren of diegenen met het rode bandje in bezit waren van alcoholische dranken. Dit is natuurlijk geen gemakkelijke opdracht en je kan niet iedereen constant in de gaten houden.
Het ergste van heel deze zaak is dat de organisatie er lang aan gewerkt heeft. Dit was de eerste schoolfuif in vijf jaar en alles is in het water gevallen. Hopelijk zal er voor de volgende edities grondig nagedacht worden over hoe ze deze problemen kunnen oplossen. Een mogelijke oplossing is om de jongeren die betrokken waren bij het eerste gevecht onmiddellijk de deur te wijzen en hen de toegang tot het evenement te ontzeggen. Dat had misschien al een deel van de problemen opgelost.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.