actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th December 2013, 14:22
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: St.-Antonius Zoersel
Posts: 89
'Uitzonderlijk materieel mankement' aan basis van panne bancontact

Een 'uitzonderlijk materieel mankement' heeft de panne bij het elektronische betaalverkeer maandagnamiddag veroorzaakt. Dat heeft head of operations Birgitta Brys van netwerkbeheerder Worldline dinsdag gezegd op een druk bijgewoonde persconferentie in het hoofdkantoor van Worldline in Brussel.
Op de persconferentie werd herhaald dat het mankement maandag om 16:00 uur meteen werd opgemerkt door technici van Worldline.Er werd meteen naar een oplossing gezocht voor het mankement en tegen 17:15 uur verbeterde de situatie geleidelijk. Om 18:30 uur was het hele systeem opnieuw operationeel. De woordvoerster benadrukte dat het systeem 'nooit compleet plat' lag.


Brigitta Brys verontschuldigde zich nogmaals bij klanten en kaarthouders. 'We begrijpen dat dit incident voor hen op een heel ongelukkig moment kwam.' Over de eis van de ondernemersorganisaties om een schadevergoeding te krijgen, wilde ze zich niet uitspreken. 'Momenteel ligt de prioriteit bij het herstellen van dit incident en op het monitoren van het systeem.'

Update

Deze nacht werd een update van het informaticasysteem doorgevoerd tussen 0:15 uur en 0:45 uur. Daardoor kon op dat moment geen geld worden afgehaald of met de kaart worden betaald. ‘De operatie vannacht is vlot verlopen’, zei Bram Boriau van Worldline vanmorgen aan VRT-radio.

‘We gaan ervan uit dat alles vandaag goed gaat werken. We zijn natuurlijk extra waakzaam en zullen ingrijpen indien nodig.’

Uit een rondvraag van Unizo bleek dat na de panne die maandag rond 16 uur startte, een op de twee transacties via Worldline niet tot stand kon komen of met grote vertraging. Voor verrichtingen met Maestro, een ander betaalschema voor bankkaarten, en voor kredietkaarten op het netwerk van andere aanbieders waren er geen problemen.

Via sociale netwerksites regende het al snel frustraties over de problemen met het elektronische betaalverkeer. Al snel werd duidelijk dat het elektronische betaalverkeer in heel het land plat lag. Verschillende winkels ondernamen daarop actie.

Compensaties

Ondernemersorganisaties maken zich behoorlijk druk over het moment waarop de panne zich voordeed, een druk winkelmoment in de kerstperiode. 'Uiterst ongelegen', zegt Unizo, 'een regelrechte ramp', zegt het NSZ.

Beide organisaties zullen compensaties vragen voor de getroffen handelaars. Unizo zal de komende dagen de schade becijferen. 'Het lijkt ons evident dat er overleg komt met Worldline', aldus topman Karel Van Eetvelt. 'De schade die de handelaars hebben geleden, moet zo goed mogelijk worden vergoed. Daarom zullen we als Unizo met Worldline overleggen om gepaste compensaties af te spreken.'

NSZ zegt dan weer na te gaan of 'schadevergoeding bekomen kan worden bij Worldline', 'want de verliezen zijn aanzienlijk'. De organisatie vraagt garanties dat dergelijke pannes in de toekomst niet meer kunnen voorvallen op drukke winkelmomenten.

Bron: De standaard - 24 december 2013 - http://www.standaard.be/cnt/dmf20131224_00902129

Mijn mening: Het was verschrikkelijk dat juist op dat moment een storing was bij het elektronisch betalen. Er is volgens mij geen grotere hoeveelheid mensen dat elektronisch betaald dan op 23 december. Ik vind het niet meer dan normaal dat Atos Worldline schadevergoedingen zal betalen. Het is ten slotte hen fout dat de winkels minder hebben kunnen verkopen. Ik hoop enkel dat er geen dubbele betalingen zijn gebeurd door dit voorval.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th December 2013, 15:40
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Ik heb zelf ook hinder ondervonden van deze panne, maar inderdaad niet in alle winkels. Ik vind persoonlijk dat men dit een beetje te licht afschildert als een 'uitzonderlijk materieel mankement'. Dit is toch wel heel toevallig dat dit uitzonderlijk materieel mankement voorvalt om het uitzonderlijke moment waarop vele mensen inkopen aan het doen zijn? Het klinkt voor mij een beetje als: we waren niet goed voorbereidt op de stormloop en vele transacties, dan wijten we het mankement maar aan iets uitzonderlijks. Jammer is dat volgens mij…
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th December 2013, 02:06
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
Het is inderdaad een spijtig voorval, maar ik denk dat het ook niet te vermijden is. Iedereen vertrouwt heel sterk op de moderne technologie, maar helaas durft het wel eens verkeerd te lopen. Vele mensen konden hierdoor niet betalen of na enkele keren proberen wel. Helaas hebben ook vele mensen die enkele malen hebben moeten proberen het te betalen bedrag te veel keer van hun zichtrekening zien gaan.
Ik vind het jammer voor de winkeliers, zeker voor de kleine zelfstandigen, in tijden van crisis kunnen ze best wel deze drukke periodes gebruiken. Ik hoop dan ook dat er op een passende wijze wordt gereageerd. In de eerste plaats dienen de consumenten die het geld een aantal keer te veel van hun rekening zagen gaan uiteraard dit spoedig terug te krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.