actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2014, 11:11
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
N-VA wil middelentoets voor werklozen

N-VA wil middelentoets voor werklozen

De N-VA geeft straks een persconferentie over zijn standpunt rond het leefloon en het behoud van de eigen woning. Aanleiding is een interview met kopstuk Jan Jambon in Het Nieuwsblad.
In het bewuste interview zegt Jambon dat werklozen die na drie jaar geen baan vinden, eerst hun spaarcenten moeten aanspreken voor ze kunnen aanspraak maken op een leefloon. ‘Ik zeg aan de Fordarbeider die ontslagen is, dat hij drie jaar de tijd heeft om een baan te vinden. Ondertussen word je wel begeleid door de overheid, die je ook een jobaanbod doet. Als je dat niet aanvaardt, weet je waar je aan toe bent,’ aldus Jan Jambon in het interview.

Die uitspraak zorgde meteen voor flink wat heisa. Onder meer Vlaams minister van Wonen Freya Van den Bossche reageerde op Twitter.


Jambon geeft toelichting aan Belga

Daarop verduidelijkte Jambon een en ander aan het persagentschap Belga.Jambon pleit voor een middelentoets voor werklozen die na drie jaar nog geen job gevonden hebben. 'De eerste drie jaar dat iemand werkloos is, krijgt die een werkloosheidsvergoeding. Wij willen dat die opgetrokken wordt", zegt Jambon aan Belga.

'De werkloze valt daarna terug op een leefloon, en N-VA wil dat ook dat wordt opgetrokken naar het Europese gemiddelde. Maar vooraleer dat dit leefloon wordt uitgekeerd, moet er een middelentoets komen. Als daaruit dan bijvoorbeeld blijkt dat iemand drie à vier huizen heeft en kan leven van de huurinkomsten, dan moet die persoon geen leefloon krijgen', zegt de N-VA'er.

De boodschap is duidelijk: ‘Als je zoveel middelen hebt, moet je die toch eerst aanwenden voor je op de overheid afstapt? Een uitkering dient om mensen uit de armoede te houden.’

bron: De Standaard, 10/05/2014, http://www.standaard.be/cnt/dmf2014...ampaign=seeding

mening: Dus als ik het goed begrijp zegt N-VA "pas als je helemaal aan de grond zit dan pas krijg je een leefloon dat hoger is dan nu". Het is gewoon ethisch onverantwoord. Een arbeider die jaren alles mooi aan de staat heeft betaald word nu in de steek gelaten door de staat! Natuurlijk, pas als dit plan in werking zou komen.

Moest iedereen nu eens beter de partijplannen lezen en niet enkel maar naar de loze beloftes luisteren, dan zou de uitslag er helemaal anders uitzien. Wel toegegeven, N-VA speelt het slimste van alle partijen. Hun populaire standpunten spreken ze voor het grote publiek uit. En als een andere partij een negatief standpunt prijs geeft zeggen ze (in het grote debat Homans) "Is dat dan populair?". Het grappige is dan wel toen er een vraag werd gesteld over het afschaffen van de index, dan zweeg ze gewoon.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th May 2014, 14:11
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
In haar verkiezingsprogramma stelt de N-VA net het omgekeerde. Niet alleen wil de N-VA het leefloon optrekken naar het Europese gemiddelde. Het huis waarin men woont, mag volgens de N-VA net niét in rekening worden gebracht in het onderzoek naar bestaansmiddelen. En dat is socialer dan het huidige systeem. “Een moderne visie op sociale bijstand houdt ook een modernisering in van de ‘toetsing van de bestaansmiddelen’ zoals we die kennen bij het leefloon en het OCMW. De eigen bewoonde gezinswoning is vandaag al grotendeels uitgesloten van de vermogenstoets. Wij sluiten ze volledig uit”, zo vermeldt het N-VA-verkiezingsprogramma op bladzijde 8. Als uit die vermogenstoets echter zou blijken dat iemand kan leven van huurinkomsten uit andere huizen, dan heeft die persoon voor de N-VA geen nood aan een leefloon.

Bovendien ben je nog een stuk van het artikel vergeten te posten :

Liesbeth Homans @LiesbethHomans
Fout op de 1 van het @Nieuwsblad_be. Wie een huis heeft, moet dat niet eerst verkopen voor hij een leefloon krijgt. Onzin. Retweeten graag.


Op die persconferentie zei Jambon dat een foute indruk heeft gewekt. ‘Ik heb misschien wel een foutje gemaakt. Ik heb het misschien wat onhandig aangepakt. Als ik de indruk heb gewekt dat mensen hun eerste woning moeten verkopen voor ze recht krijgen op een leefloon, dan was dat fout en dan trek ik mijn woorden terug.’



Hierbij ook nog een bericht van mr. Jambon :

Jan Jambon
Works at Nieuw-Vlaamse Alliantie · 57 Mutual Friends · 1 hr ·

Beste mensen,
In een interview in het nieuwsblad wordt de indruk gewekt alsof ik, en erger nog de n-va, zouden voorstellen dat leefloners eerst hun huis zouden moeten verkopen alvorens ze recht op leefloon zouden hebben.
In ons programma staat letterlijk "de eigen bewoonde gezinswoning is vandaag al grotendeels uitgesloten van de vermogenstoets. Wij sluiten ze volledig uit." Net het tegenovergestelde dus. Excuses dat ik daar enige onduidelijkheid heb over laten ontstaan ...

Like · Comment · Share · 832576
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.