actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2015, 22:24
herman.v*nsant herman.v*nsant is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kasterlee
Posts: 27
Rachid mag toch agent worden

Rachid mag toch agent worden

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) heeft de knoop doorgehakt: Rachid Talbioui mag agent worden. De 32-jarige 'Kielse Rat' slaagde zeven jaar geleden al voor de selectieproeven voor politieman. Toch weigerde de recruteringsdienst hem al die jaren toegang tot de opleiding om schimmige redenen.

Vorig jaar kwam de Antwerpse politie in zwaar weer terecht toen allochtone agenten de vuile was buitenhingen. Zij voelden zich minderwaardig behandeld door hun autochtone collega's. Ze zeiden dat ze overal met achterdocht of zelfs met verdoken racisme te maken kregen.

In de heisa kwam toen ook het verhaal van Antwerpenaar Rachid Talbioui naar boven. De man nam in 2008 deel aan de selectieproeven voor politieman en slaagde daarvoor, maar werd na heel lang wachten toch geweigerd. Toen hij uitleg vroeg, had de federale politie weer twee jaar nodig om een antwoord op papier te zetten.


Foute vrienden
Vakbondsman Ruddy Callewaert van politievakbond Sypol pikte het dossier van Rachid op en verdedigde hem bij de beroepscommissie. "Rachid werd verweten dat hij omging met vrienden die gekend waren bij de politie. Hoe kon Rachid dat weten? Weet u van al uw vrienden of die iets op hun kerfstok hebben? Nee toch. De commissie bleef bij haar oordeel en gaf een negatief advies aan Binnenlandminister Jan Jambon. De minister legt dat advies nu naast zich neer en geeft Rachid toelating om de opleiding tot politieman te beginnen. Niet meer dan terecht."

Rachid Talbioui (32) heeft de korte brief van minister Jan Jambon wel drie keer gelezen. "Dan nog twijfelde ik of de brief echt was. Vermoedelijk heeft burgemeester De Wever mijn zaak aangekaart bij minister Jambon. De burgemeester had mij begin dit jaar uitgenodigd voor een gesprek. Hij wilde zicht krijgen op de problemen die allochtonen ondervinden om bij de politie te komen."

Waarom Rachid al die tijd werd geweigerd, zal hij nooit weten. Het had alle schijn van racisme, want de recruteringsdienst gooide twee keer een positief moraliteitsverslag in de vuilnisbak en gaf de Antwerpse politie de opdracht om een nieuw verslag over de leefomgeving van Rachid te maken.

"Dat derde verslag was negatief en precies dat verslag heeft de recruteringsdienst gebruikt om Rachid niet toe te laten tot de opleiding. Zeer curieus", legt Callewaert uit.


Droom komt uit
Voor Rachid maakt het allemaal niet meer uit. Zijn droom gaat in vervulling. De voorbije jaren werkte hij in de privé-bewaking en het jongste jaar was hij tramchauffeur. "Een fijne job, maar toch kies ik voor de politie. Ik ben dolblij en mijn kinderen ook. Mijn zoontje van 6 wil later ook bij de politie. Toen hij dat enkele weken geleden thuis zei, kreeg ik tranen in mijn ogen. 'Het zal mij niet lukken en jou waarschijnlijk evenmin', dacht ik toen nog. En zie nu: de minister zelf geeft mij de toelating. Mijn geduld is dan toch beloond", vertelt een gelukkige Rachid.

Bron:Het Laatste Nieuws: ( http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-...orden-a2538446/ )
Datum:27/11/2015

Eigen mening: Ik vind het allereerst goed dat Rachid zijn droom om politieman te worden niet heeft opgegeven. Anderen hadden misschien de politie gaan verafschuwen. Ik ben er van overtuigd dat racisme een grote invloed heeft op de radicalisering van jonge moslims. Deze jongeren zouden dan het gevoel kunnen krijgen dat ze niet worden geaccepteerd in onze maatschappij. Racisme bij de politie vind ik dan ook zeer schandelijk. De politie zou namelijk het goede voorbeeld moeten geven, en allochtonen als gelijken behandelen. Hiermee wil ik de mensen van politie niet veralgemenen, maar ik vind het raar dat hij niet werd toe gelaten om die nietige reden. Er zijn toch meerdere mensen die hierover moeten beslissen? Deze moeten dan toch beseffen dat de misdaden begaan door Rachid's vrienden er niet de oorzaak van mogen zijn dat Rachid niet wordt toegelaten. Ik vind dat ze bij deze rekruteringsdienst eens goed moeten nagaan wie er allemaal verantwoordelijk is voor deze weigering, zodat ze deze 'racisten' een sanctie kunnen geven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.