actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2015, 09:39
J*liette.Boonen J*liette.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 59
‘Overal waar IS is, zijn er Belgen’

‘We hebben één terreurcomplot in Verviers kunnen verijdelen, maar er zitten nog honderden Belgen in Syrië.’ Dat heeft Jaak Raes, chef van de Staatsveiligheid, verklaard in een lezing voor de Duitse inlichtingendienst. Volgens hem zijn er Belgen overal waar de terreurgroep Islamitische Staat actief is. Dat meldt De Tijd.

Jaak Raes, administrateur-generaal van de Belgische Staatsveiligheid, heeft op 4 mei een lezing gehouden bij de Duitse inlichtingendienst over de lessen die België heeft getrokken uit het opdoeken van de terroristencel in Verviers. De Tijd beluisterde de geluidsopname van die lezing.

Moeilijk te ontdekken

Volgens Raes is het heel moeilijk om terreurcomplotten zoals in Verviers bloot te leggen. ‘We hebben het terreurcomplot in Verviers kunnen verijdelen, maar er zitten nog altijd honderden Belgen in Syrië. Het is moeilijk om dergelijke zaken te ontdekken’, waarschuwde hij volgens De Tijd tijdens de lezing. ‘De leden van de terroristencellen werken zeer discreet en professioneel op ons grondgebied. Als binnenlandse inlichtingendienst is het voor de Staatsveiligheid moeilijk om ze in het buitenland op het spoor te komen.’

De administrateur-generaal heeft het over 263 Belgen die naar Syrië vertrokken zijn. 56 van hen zijn gedood en 122 zijn al teruggekeerd. ‘Onze schatting is dat 70 procent van de Belgen in Syrië zich bij Islamitische Staat heeft gevoegd. Overal waar ISIS actief is, zijn er Belgen.’

Detecteren

Raes ziet twee redenen voor dat grote aantal Belgen. ‘Eén: Sharia4Belgium. Dat is de belangrijkste incubator voor de vertrekkers. Die organisatie radicaliseert en brainwasht jongeren al jaren. Tweede reden: het ‘bandwagoneffect’. De vertrekkers kennen elkaar: het zijn broers, straatvrienden of schoolkameraden, ze voetbalden samen, ... Met een gebruikelijk patroon: iemand vertrekt en spoort dan vanuit zijn bestemmingsland anderen aan om ook te komen.’

Maar de Staatsveiligheid kan de vertrekkers moeilijk detecteren, geeft Raes toe. En de reisroute die alle Belgen volgen naar Syrië, passeert langs Turkije. Toch is ook dat moeilijk te volgen: ‘Ze veranderen hun reispatroon zeer snel om controles te ontwijken. Ze vertrekken bijvoorbeeld via een aangrenzende luchthaven, zoals Düsseldorf of Keulen.’

Bron: De standaard, 15 mei 2015 om 08u32 door nadb

Eigen mening: Persoonlijk was ik enorm geschrokken van de titel. Het is haast niet in te beelden dat overal waar IS aanwezig is, er ook Belgen zijn. Wat ik goed vind, is dat we onze 'ervaring' die we hebben opgedaan door het opdoeken van de terroristencel in Verviers delen met de rest van de wereld. Zo moeten andere landen niet opnieuw het warm water uitvinden of dezelfde fout(en) begaan. Wat dan in mijn ogen weer nadelig lijkt, is dat we nu 'al onze informatie' prijsgeven. Deze info komt ook tot bij de IS-strijders die er zich op hun manier opnieuw tegen kunnen 'wapenen'. Opmerkelijk vind ik het niet dat de terroristencellen moeilijk op te speuren zijn. Dit omdat ze zeer professioneel en discreet te werk gaan. Ergens lijkt dit erg logisch. Wat ik wel opmerkelijk vond, is dat ze twee patronen hebben ontdekt bij de Belgen die naar Syrië vertrekken. Iets buitengewoon om te bestuderen naar mijn mening.

Laatst aangepast door J*liette.Boonen : 15th May 2015 om 09:43.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.