actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2015, 23:11
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
ADHD op de werkvloer: de druk van een te drukke werkomgeving

Ria Van Den Heuvel, directeur van ZitStil, wil dat werknemers en werkgevers anders omgaan met ADHD op de werkvloer. 'Personen met aandachtsstoornissen komen vaak terecht in een carrousel van kortlopende opdrachten en werkloosheid.'

ADHD komt niet alleen voor bij kinderen. Gemiddeld 4,5 procent van de volwassenen heeft dagelijks te maken met de gevolgen van ADHD. Die gevolgen zijn ook merkbaar op het werk. Helaas bestaat er nog een taboe over dit thema. Wie het heeft, durft zich niet te outen, wie er als collega of leidinggevende mee te maken krijgt, spreekt het niet graag uit.

ADHD kent verschillende gezichten. Vaak zijn er heel wat gemeenschappelijke symptomen, maar er zijn net zoveel verschillen. Als collega of werkgever is het niet altijd even gemakkelijk om iemand met ADHD te herkennen. Men denkt bij het horen van het letterwoord vooral aan hyperactiviteit en druk gedrag. Maar de voornaamste problemen bij volwassenen met een diagnose ADHD gaan over plannen, organiseren, concentratie en volgehouden aandacht.

In de huidige werkomgeving neemt de werkdruk toe. Deadlines worden strakker en men eist meer veelzijdigheid, ook onder druk van de toenemende digitalisering. Dit alles vereist dus betere planning en organisatie, en dat is net een terrein waar mensen met ADHD het vaak moeilijk hebben.

Te veel 'ping'-geluidjes

Velen herkennen wellicht de toestroom aan ‘ping’-geluidjes van e-mails en smartphones. Ik ben absoluut gewonnen voor de voordelen van een smartphone en tablet, maar uit onderzoek blijkt dat iedereen hierdoor wordt afgeleid. Elke melding haalt ons twee minuten uit onze concentratie. Mensen met een aandachtsstoornis zijn hier nog gevoeliger voor en hebben meer problemen om zich opnieuw te richten op de initiële taak. Er is dus een groot probleem met het volhouden van de aandacht bij datgene waarmee men bezig is.

Is een omgeving zonder prikkels en afwisseling dan de oplossing? Nee, lang niet altijd. Veel werknemers met ADHD geven aan dat repetitieve functies met weinig afwisseling hen niet liggen. We zien wel dat bijvoorbeeld jobs met crisisinterventies veel personen met ADHD goed afgaan. ADHD hebben hoeft dus lang niet altijd een nadeel te zijn. Maar we mogen niet veralgemenen, want bij personen met ADHD zijn er net zoveel karakters en persoonlijkheden als bij andere mensen en dus moeten we ook voor hen op zoek naar een job die bij de persoon in kwestie past.

Zelfkennis en zelfaanvaarding zijn altijd twee belangrijke voorwaarden en uitgangspunten voor het vinden van een geschikte job, maar zeker als je een diagnose ADHD hebt. Daarom legt centrum ZitStil steeds de nadruk op training en psycho-educatie na het verkrijgen van de diagnose ADHD. Nadien kun je nog overstappen naar het trainen van specifieke vaardigheden zoals plannen en organiseren, agendabeheer, .

Bron : http://www.standaard.be/cnt/dmf20150512_01677585

Eigen mening : Mijn broer heeft ADHD. Ik weet hierdoor ook dat het niet makkelijk is om met zo'n persoon samen te leven. Ze vergen veel aandacht doordat ze zelf niets kunnen plannen en/of organiseren. Maar dat maakt ze zeker niet minderwaardig. Mijn broer zit vol energie en doorzettingsvermogen. Wanneer hij door iets geboeid is, gaat hij er volledig voor. En wanneer wij op voorhand de planning van de dag aan hem meedelen, is er helemaal geen probleem. Spijtig genoeg bestaat er nog altijd een taboe rond deze 'ziekte', terwijl het eigenlijk hetzelfde is als een andere. Maar wanneer ik zeg dat mijn broer ADHD heeft, kijken de mensen nog altijd raar op. Het probleem is denk ik vooral dat de mensen niet goed weten wat ADHD juist inhoud. Wanneer ze het woord horen, denken ze meteen aan hyperkinetische, stoute, onhandelbare kinderen. En dat is zeker niet altijd het geval. Ook staan mensen er niet bij stil dat ADHD niet zomaar iets is als de pubertijd, maar iets dat je je hele leven meedraagt. Ik vind het dan ook een goed initiatief van ZitStil om hier wat meer aandacht aan te besteden en ik geloof ook dat het nodig is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.