actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2015, 15:47
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Steeds minder scholieren gebruiken cannabis

Steeds minder scholieren gebruiken cannabis

Uit een bevraging, waaraan bijna 19.000 scholieren uit Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant deelnamen, blijkt dat 86,6 pct nog nooit cannabis heeft gebruikt. Tien jaar geleden lag dat cijfer nog op 72,3 pct, meldt het Provinciaal Interbestuurlijk Samenwerkingsverband voor Aanpak van Drugsmisbruik (PISAD).

PISAD, gefinancierd door de provincie Oost-Vlaanderen en 19 aangesloten steden en gemeenten uit Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant, bevroeg in het eerste trimester van dit schooljaar 18.889 scholieren uit het secundair onderwijs.

Beginleeftijd rond 15 jaar
In die schriftelijk enquête gaf 86,6 pct van de jongeren aan nog nooit cannabis gebruikt te hebben. Van diegenen die dat wel deden, lag de gemiddelde beginleeftijd rond de 15 jaar. In 2003 verklaarde 72,3 pct van de jongeren nooit cannabis gebruikt te hebben en toen lag de beginleeftijd rond de 14 jaar.
PISAD zegt een accentverschuiving in haar preventie-activiteiten te leggen. ‘We gaan jongeren extra aanmoedigen om hun leeftijdsgenoten aan te spreken’, zegt directeur Dominique Roos (PISAD). ‘Uit de bevraging kwam heel duidelijk naar voor dat jongeren geen reactie van hun vrienden verwachten.’
Verder verklaarde 97,3 pct van de jongeren nooit andere illegale drugs gebruikt te hebben. Ook vinden jongeren het zinvol om vanaf het basisonderwijs (80 pct) aan drugspreventie te doen, net als in het secundair onderwijs (86 pct).

Ook alcoholgebruik daalt
Wat het alcoholgebruik betreft, stelde PISAD vast dat 51 pct van de jongeren onder de 16 nog nooit alcohol heeft gedronken, net als 13,1 pct van de zestienjarigen. Tien jaar geleden verklaarde 54,1 pct van de twaalfjarigen al alcohol gedronken te hebben.
Ook zegt PISAD dat het aantal jongeren daalt dat ooit tabak heeft gebruikt, maar de bevraging leerde wel dat de groep van 13 en 14-jarigen makkelijk aan tabak geraakt.
PISAD besluit dat de inspanningen van de scholen in hun alcohol- en drugbeleid en de bewustmakingscampagnes van de afgelopen jaren hun vruchten afwerpen, maar zegt niet op zijn lauweren te zullen rusten.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150506_01666704

Eigen mening:
Het stemt me blij om te lezen dat de drug- en alcoholpreventie aanslaat bij jongeren. Zelf heb ik tijdens mijn lessen jongeren al gewezen op de gevaren van alcohol. Achteraf zeiden de leerlingen ook dat ze aan deze lessen dachten tijdens het uitgaan. Of ze er effectief iets mee gedaan hebben, is misschien nog een ander zaak. Toch vind ik het bewustwording al een belangrijk aspect!
Ik denk dat deze positieve vooruitgang te wijten is aan de preventie in scholen. Dat jongeren zich effectief meer en meer bewust worden van de gevaren en gevolgen van alcohol en drugs. Ze kijken verder dan enkel de 'aangename' kant zien. Ik hoop dat als scholen zich blijven inzetten en blijven werken aan hun preventie, de cijfers blijven slinken en uiteindelijk herleid worden tot het minimum. Het is belangrijk dat scholen dit zien als een schouderklopje voor hun inzet en niet als eindstation.

Laatst aangepast door Linde Luyten : 6th May 2015 om 15:54.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.